Dünyasını dəyişənlərə ağlamaq və onlara yas saxlamaq olarmı? (Quran, hədis, tarix)
Ağlamaq fitri bir işdir:
Əvvəla bunu bilək ki, insanın ağlaması fitri bir
məsələdir. Yəni bu işi Allah özü insanın daxilində qərar vermişdir. Elə buna
görə də heç bir ilahi hökm insan fitrətinə zidd deyildir. İnsanoğlu yaşayışında
müxtəlif hadisələrlə qarşılaşır. Hadisələr gərəyi bəzən insan gülür bəzən isə
ağlayır. Ağlamaq və gülmək insanoğlunun təbii ehtiyacıdır. İnsana üz verən
müsibət zamanı ağlamaq insanı daxili böhrandan, acıdan uzaqlaşdırır. İnsan
bəzən qəm və qüssədən ağalayarkən, bəzən isə sevincdən ağlayır. Dilimizdə də istifadə
olunan “sevinc göz yaşları” bu halın sözlə ifadəsidir. Göz yaşı qəlbdə olan
acının kədərin görünən formasıdır. Göz yaşı batindəki acının zahirdəki
təcəssümüdür.
Quran və dini rəvayətlərdə gəlmişdir ki, insan ağlamaq
vasitəsi ilə qəlbinin pasını təmizləyir və tövbə üçün zəmin yaradır. Tövbənin
daha tez qəbul olunma şərtindən biri də ağlar gözlə edilən duadır. Bir sözlə
ağlamağın insana həm tibbi, həm ruhi həm də siyasi faydası vardır.
Saxta hədisin Quran, hədis və əql baxımından rəddi.
Bəziləri dünyasını dəyişənlərə ağlamağı qadağan etmək
yaxud əzadarlıq məclislərinə kölgə salmaq üçün saxta bir hədisə əl atırlar.
Saxta hədis: Guya ki peyğəmbər (s) buyurub: “Dünyasını dəyişənlər
üçün ağlamayın. Siz ona ağladıqda ona əzab verilər.”
Bu hədis həm əql, Quran və hədis baxımından batildir:
1. Saxta hədisin əqli cəhətdən batilliyi: - Əgər
biz qəbul etsək ki peyğəmbər (s) belə bir hədis deyib və dünyasını dəyişənlərə
ağlamağı qadağan edib, onda peyğəmbər (s) niyə özü dünyasını dəyişənlərə
ağlayıb? Necə olur ki, peyğəmbər (s) bir işi qadağan etdiyi halda digər
tərəfdən qadağan etdiyi bu işi özü həyata keçirir? Növbəti mərhələdə həmin
hədislərə işarə olunacaq.
2. Saxta hədisin Quran baxımından batilliyi:
Quranda əzadarlıq mədəniyyəti.
Qurani-Kərim baxımından dünyasını dəyişən şəxsə, və ya
öz yaxınlarını itirən şəxs ağlaya və ya kədərlənə bilər? Ümumiyyətlə İslamın
əzadarlığa münasibəti necədir?
Mövzu ilə bağlı Qurana nəzər yetirdikdə, əzadarlıq və
ağlamağı qadağan edən bircə dənə də olsun ayənin olmamasının şahidi oluruq.
Quran nəinki ağlamağı qadağan etmir hətta təsdiqləyir.
Ümumi camaatın ağlaması və kədərlənməsi: “Biz sizi
aclıq, qorxu,mal- dövlətlə, övladla, məhsul qıtlığı ilə imtahan edərik. (Ya
peyğəmbər) Müjdə ver o kəslərə ki, onlara bir müsibət baş verdikdə onlar
deyərlər: Biz Allaha məxsusuq və ona tərəf qayıdarıq.” (“Bəqərə” surəsi,
155-156)
Ayədən məlum olur ki, müsibət zamanı ağlamaq olar
lakin, bu müsibətlərin Allahdan olduğunu unutmamalıyıq.
Möminlərin Quran nazil olarkən ağlaması: “Onlar
Peyğəmbərə nazil olanı eşidən zaman haqqı tanıdıqları üçün gözlərindən yaş
axdığını görərsən.” (“Maidə,” surəsi, 83)
Quran bu ayədə peyğəmbərə (s) ayə nazil olarkən
möminlərin hallarına işarə edir. Həmin halın içərisində yenə də ağlamağı
müşahidə edirik.
Allahın elm verdiyi kimsələrin ağlaması: “Və
(Allahın hüzurunda) ağlayaraq üzü üstə düşürlər və (Qur’anı eşitmək və başa
düşmək) onlarda (qəlblərində olan Allah) xofu və itaətkarlığı artırır.”
(“İsra,” surəsi, 109)
Ayə Allahın elm verdiyi kimsələr barədədir və yenə də
Allah onların üstünlüyü kimi ağlamağı qeyd edir.
Peyğəmbərlərin (ə) ağlaması: “Rəhman olan Allahın
ayələri (səma kitablarının ayələri və ya Onun tovhid və əzəmət nişanələri)
onlara oxunan zaman ağlar və səcdə edən halda üzü üstə düşərdilər.” (“Məryəm,”
surəsi, 58)
Bu ayə ilahi peyğəmbərlər barəsindədir. Allah
onları yad edərkən onların bir nişanəsi kimi ağlamağı qeyd etmişdir.
Allahın bir qism insanlara ağlamağı əmr etməsi: “Buna
görə də gərək (küfr və itaətsizlikdən) əldə etdiklərinin cəzası olaraq
(həyatları boyu) az gülsünlər və çox ağlasınlar (Və ya: Buna görə də gərək
(küfr və itaətsizliklə) əldə etdiklərinin cəzası olaraq (həyatları boyu)
dünyada azacıq gülsünlər və axirətdə çox ağlasınlar).” (“Tövbə,”
82)
Gördüyünüz kimi bu və bu kimi digər qeyd etdiyimiz
ayələrdə Allah ağlamağı əmr etmişdir. Əgər ağlamaq qadağan olan bir əməl
olsaydı, Allah insanları ona təşviq etməz və bu ayələri qeyd etməklə, ağlamağı
təsdiq etməzdi.
Bütün ayələrlə tanış olduqdan sonra sizə bu məsələdə
ən mühüm dəlili tədiqm edək.
Əzadarlıq məraismlərini inkar edənlərə Qurandan 80
illik əzadarlıq nümunəsi
Qurani-Kərimin “Yusif” surəsində həyatımız üçün mühüm
olan bir çox ibrətamiz qissələr vardır. Bunlardan
biri də Həzrəti Yaqubun (ə) oğlu Yusif üçün göz yaşı töküb ağlamasıdır.
Əlbəttə, bu ağlamağı digərlərindən seçən nüanslar vardır. Ayəni ozuyaraq
sözümüzə davam edək:
“(Yaqub dedi) Heyif sənə yazıq Yusif. Dərd qəmdən
ağlamaqdan gözləri kor oldu. (Oğlanları ona dedi) Allaha and olsun ki sən Yusif
deyə-deyə ya xəstələnib əldən düşəcək ya da öləcəksən.” (“Yusif” surəsi, 84-85)
Həzrəti Yaqub
(ə) oğlu Yusifdən ayrı düşdüyü üçün təxminən 40 il (bəzi mənbələrdə 70-80 il)
ağlayır. O qədər ağlayır ki, hər iki gözü kor olur. Həzrəti Yaqub (ə) oğlu
Yusifin sağ salamat olduğunu bildiyi halda gözləri kor olana qədər ağlayır.
Hətta məsələ xəstəlik və ölüm həddinə qədər çatır. Yaqub (ə) oğlunun ölmədiyini
bildiyi halda və bütün bunlara baxmayaraq, bu qədər ağlayırsa biz niyə
ağlamayaq? Başqa bir sözlə Quran bu işə icazə verdiyi halda, kimin nə ixtiyarı
var ki, dünyasını dəyişənlərə ağlamağı qadağan etsin və bu işə mane olsun?
Bütün ilahi
peyğəmbərlər bizlərə bir nümunədir. Elə isə bu mövzuda bizə nümunə olan Həzrəti
Yaqubun (ə) oğluna uzun illər ağlamasını niyə bəziləri gözardı edir?
Qurani-Kərim Həzrəti Yaqubun (ə) bu əməlini gətirməklə bu işi təsdiq edir və
bütün müsəlmanlara bunu bir nümunə göstərir.
Əhli sünnə
təfsirlərinə əsasən Həzrəti Yaqub 80 il Həzrəti Yusifə (ə) ağlayıb göz yaşı
tökdü, matəm saxladı.
İbnul Covzi öz
təfsirində “Yusif” surəsinin təfsirində yazır: Həsənul-Bəsri deyir: “Həzrəti
Yaqub (ə) oğlu Yusifdən ayrı düşdüyünə görə 80 il ona göz yaşı tökdü, qəmləndi.
Həmin zamanda yer üzərində Allah yanında Həzrəti Yaqubdan (ə) daha əziz birisi
yox idi.” (İbnul Covzi “Zədul Məsir fi ilmit-təfsir” səh. 713)
Digər bir təfsir
sözügedən ayənin təfsirində yuxarıda qeyd olunan məsələləri qeyd etdikdən sonra
yazır: “Bünyaminin xəbəri Həzrəti Yaquba çatdıqda (ə) uzaq Həzrəti Yaqubun (ə)
dər qəmi daha da artdı. Bu minvalla onların qovuşması 80 il uzandı. Bu müddət ərzində
Həzrəti Yaqubun gözünün yaşı qurumadı.” (Hafiz Bəğəvi - “Məalimut-tənzil” c. 4,
səh. 267)
Digər bir təfsir
“Yusif” surəsinin 84-cü ayəsinin təfsirində yazır: “Həzrəti Yaqub (ə) oğlu
Yusif (ə) üçün o qədər ağladı ki, gözlərinin hər ikisi ağardı.” (“Ənvarut-tənzil,
Əsrarut-təvil” c. 3, səh. 174)
Quran
təfsirlərində qeyd olunan ayənin təfsirində oxşar sözlər çoxdur. Məsələn,
Həzrəti Yaqubun (ə) müsibətinin həddinin 70 oğlu ölən ananın müsibəti həddində
olması və Həzrəti Yaquba 100 şəhidin savabı verilməsi (Hafiz Bəğəvi -
“Məalimut-tənzil” c. 4, səh. 269), Yaqubun (ə) Həzrəti Yusif üçün çox üzülüb
ağlaması (Şövkani “Fəthul-Qədir” 709 )
Eyni mətləbə
digər əhli sünnə alimi Zəməxşəri də işarə edərək yazır: Zəməxşəri bu ayənin
təfsirində özünün “Kəşşaf” kitabında yazır: “Həzrət Yaqubun (ə) Həzrət Yusifin
(ə) ayrılığından onunla görüşənədək ağlamaqdan gözlərinin yaşı qurudu. Bu
müddət 80 il davam etdi. Allah yanında yer üzündə bu işdən dəyərli bir iş yox
idi.” (Zəməxşəri, “Kəşşaf”, c. 2, səh. 339)
Bu təfsirdə Peyğəmbərdən
(s) belə bir rəvayət də nəql olunmuşdur: Peyğəmbər (s) Cəbraildan (ə) soruşdu:
“Yusifin (ə) ayrılığı səbəbinə Yəqubun (ə) başına nələr gəldi?” Cəbrayıl (ə)
ərz etdi: “70 qadının balasının yasında oturmasının savabı qədər onun başına iş
gəldi”. Həzrət (s) soruşdu: “Həzrət Yaqubun (ə) bu səbrinə görə mükafatı nə
qədərdir?” Cəbrayıl (ə) ərz etdi: “Yüz şəhidin savabı qədər.” (Zəməxşəri,
“Kəşşaf,” c. 2, səh. 339)
Digər əhli sünnə
alimi Cəlaləddin Suyuti İbn Cərirdən, o da İkrimədən nəqlən belə yazır:
“Cəbrail (ə) Həzrət Yusif (ə) zindanda olarkən onun yanına gəlib salam verdi.
Yusif (ə) ondan soruşdu: “Ey Allahın yanında hörmətli olan mələk, iyin gözəl,
paltarın da təmizdir, Yəqubdan (ə) xəbər gətirmisən?” Cəbrail (ə) ərz etdi:
“Bəli, o, çox ağır qəm-qüssəyə qərq olub”. Yusif (ə) soruşdu: “Bunun mükafatı
nə qədərdir?” Cəbrail (ə) ərz etdi: “70 qadının balasının yasında oturmasının
savabı qədər onun savabı vardır”. Həzrət (ə) soruşdu: “Mən onunla görüşə
biləcəyəm?” Cəbrail (ə) ərz etdi: “Bəli”. Yusif (ə) bu sözü eşitməklə aram
oldu.” (Cəlaləddin Suyuti, “Əd-Durrul-mənsur,” c. 4, səh. 31)
Suyuti yenə belə
yazır: “Yaqub (ə) Yusif (ə) üçün qəm-qüssədən gözləri ağaranadək 80 il ağladı.”
(Cəlaləddin Suyuti, “Əd-Durrul-mənsur,” c. 4, səh. 31; Təfsiri Təbəri, c. 1, səh.
250)
Bütün bunlarla
yanaşı daha bir məqam vardır. Təfsiri Qurtubi “Yusif” surəsinin 84-cü ayəsindən
Həzrəti Yaqubun (ə) ağlamasından danışarkən, deyir: “Ağlamaq, kədərlənmək
qadağan deyil ki. Qadağan olunan budur ki, insan kədər ona üz verəndə paltarını
cıra, hay-küy sala və bəyənilməyən sözlər deyə.” (“Təfsiri Qutubi” c. 11, səh.
432 )
Qurtubinin
sözünü qüvvətləndirən bir hədisi də nəzərinizə çatdıraq. Bu hadisəni Tirmizi
belə rəvayət edir: “Peyğəmbər (s) Əbdurrəhmanın əlindən tutub onunla birlikdə
İbrahimin yastığına yaxınlaşdı.Onu qucağına alıb dizinin üstünə qoyaraq
ağlamağa başladı. Əbdurrəhman: Siz ağlayırsız? Məgər siz bizə ağlamağı qadağan
etmədiniz? Peyğəmbər (s): Xeyr! Mən sizi iki dəstənin, günahkar axmaq və
səfehlerin ahu-fəğan və fəryad etməsindən çəkindirmişdim. Çünki onlar müsibət
gördükdə, üzlərini və yaxalarını cırır, şeytani nalələr edirlər.” (Tirmizi 4 c,
səh. 226- cənaiz kitabı).
Quran ayələri və
həmin ayələrin təfsirinə əsasən gördük ki, Həzrəti Yaqub (ə) 80 il oğlu Yusifə
(ə) matəm saxladı. Deməli, əzadarlıq etməyin heç bir eybi yoxdur. Çünki bu işi
bütün insanlığa nümunə şəxslərdən biri olan Həzrəti Yaqub (ə) etmişdir və Quran
da onun etdiyi bu əməli inkar etməmişdir. Əksinə onu bizə çatdırmaqla təsdiq
etmişdir. Həzrəti Yaqubun 80 illik matəminə iradınız varmı?
Həzrəti Yusifin
(ə) göz yaşı töküb ağlaması: Həzrəti Yusifdə (ə) zindanda ağlayıb göz yaşı
tökmüşdür. İbn Abbasdan belə nəql olunur: “Həzrət Yusif (ə) zindana düşəndə elə
ağlayırdı ki, zindanın qapıları, divarları, hətta tavanı belə onunla birgə
ağlayırdı.” (“Təfsir əl-Qurtubi,” c. 9, səh. 88.
3. Saxta hədisin hədis baxımından batilliyi:
Peyğəmbərin (s)
sünnəsində ağlamaq.
İslam
peyğəmbərinin (s) həyatından bizə məlumdur ki peyğəmbər (s) özü də dünyadan
köçənlərə ağlayıb.
Peyğəmbər (s)
anasının qəbri üstə ağlayır: Əbu Hüreyrə deyir: “Peyğəmbəri-əkrəm (s) anasının
qəbrini ziyarət etdi və ağladı. Onunla gələnlər də ağladı.” (“Səhihi Muslim”
c.2 səh. 671, “Musnədi Əhməd” c. 2, səh. 441, “Nəsai” c. 4, səh. 90, “İbn Macə”
c. 1, səh. 501, “Əbu Davud” c. 3, səh. 195; Hakim ən-Nisaburi, “əl-Müstədrək,”
c.1, səh.357; İbn Şəbbə, “Tarix əl-Mədinə,” c.1, səh.118)
Peyğəmbərin (s)
Əbd əl-Müttəlib üçün ağlaması: Həzrət Əbdul Müttəlib dünyasını dəyişəndən sonra
Allah Rəsulu (s) əziz babası üçün ağladı. Ümmü Əymən deyir: “Mən Allah Rəsulunu
(s) Əbdul Müttəlibin yatağının aşağı tərəfinə gedərək ağladığını gördüm.” (Sibt
ibn əl-Covzi, “Təzkirə əl-xəvas,” səh.7)
Peyğəmbərin (s) Əbu Talib üçün ağlaması:
Peyğəmbərin (s)
himayəçisi və eyni zamanda əmisi Əbu Talib dünyasını dəyişəndə onun üçün
ağladı. Həzrət Əli (ə) bu mənzərəni belə qeyd edir: “Mən Əbu Talibin ölüm
xəbərini Həzrətə (s) verdikdə ağladı və mənə belə buyurdu: “Get ona qüsl ver,
kəfənlə və torpağa tapşır! Allah onu bağışlasın və Öz mərhəmətində
qərarlaşdırsın!” (İbn Səd, “ət-Təbəqat əl-kubra,” c.1, səh.105)
Peyğəmbər (s) oğlu İbrahim üçün ağlayır: “Ənəs ibni Malik deyir:
“Peyğəmbərlə (s) bərabər evə daxil olduq. Oğlu İbrahim can verirdi. Peyğəmbərin
(s) gözlərindən yaş axmağa başladı. Əbdurrəhman ibni Ovf dedi: Ey Allahın
rəsulu (s) mən nə görürəm siz ağlayırsız? Peyğəmbər (s) buyurdu: Ey
Əbdurrəhman! Düz görürsən. Gözlər yaşlı, qəlb də kədərlidir. Ey İbrahim! Sənin
ayrılığın bizi kədərləndirdi.” (“Səhih əl-Buxari,” c. 2, səh.85; “Səhih
Müslim,” “Kitab əl-fəzail”, “Bab Rəhmətuhu bi əs-sibyan”, c. 4, səh.1808; İbn
Əbd Rəbbih, “əl-İqd əl-fərid,” “Kitab ət-təziyə”, c. 3, səh.19; İbn Macə,
“Sünən,” “Bab ma caə fi əl-buka əla əl-meyyit”, c.1, səh. 506, h. 1589; Əbd
ər-Rəzzaq, “əl-Müsənnəf,” “Bab əs-səbr və əl-buka və ən-niyahə”, c. 3, səh.
552, h. 6672; Həmçinin bax: “Şafii İlmihalı” səh. 216)
Ənəs deyir:
“Eləki İbrahim vəfat etdi, peyğəmbər (s) buyurdu: Onu hələ kəfənə bükməyin. Qoy
son dəfə onunla görüşüm. Sonra peyğəmbər (s) ona tərəf əyilərək ağladı.” (“İbn
Macə” c. 1, səh. 473- cənaiz kitabı).
Bu hadisəni
Tirmizi belə rəvayət edir: “Peyğəmbər (s) Əbdurrəhmanın əlindən tutub onunla
birlikdə İbrahimin yastığına yaxınlaşdı. Onu qucağına alıb dizinin üstünə
qoyaraq ağlamağa başladı. Əbdurrəhman dedi: Siz ağlayırsız? Məgər siz bizə
ağlamağı qadağan etmədiniz? Peyğəmbər (s) buyurdu: Xeyr! Mən sizi iki dəstənin,
günahkar axmaq və səfehlerin ahu-fəğan və fəryad etməsindən çəkindirmişdim.
Çünki onlar müsibət gördükdə, üzlərini və yaxalarını cırır, şeytani nalələr
edirlər.” (“Tirmizi” c. 4, səh. 226- cənaiz kitabı).
Peyğəmbər (s) öz nəvəsi üçün ağlayır: “Peyğəmbərin (s) qızı Zeynəb
peyğəmbərə (s) xəbər göndərdi ki bizə gəlsin oğlum can verir. Peyğəmbər (s) Səd
ibn Übadə və əshabından bir neçə nəfərlə onun evinə gəldilər. Peyğəmbər (s)
ağlamağa başladı. Səd dedi: Ey Allahın rəsulu (s)! Mən nə görürəm, siz
ağlayırsız? Peyğəmbər (s) buyurdu: Ağlamaq Allahın bəndələrinin qəlbinə qoyduğu
bir rəhmət və bağlılıqdır.” (“Buxari” c .4, s 3-191, “Muslim” 2 c, səh. 636,
“Müsnədi Əhməd” c.5, səh. 204-206-207, “Nəsai” c. 4, səh. 22)
Peyğəmbər (s) öz əmisi Həmzə üçün ağlayır: “Peyğəmbər (s) Uhud
döyüşündən sonra gördü ki, hamı öz ölənləri üçün ağlayır. Peyğəmbər (s): Niyə
Həmzəyə ağlayan yoxdur? Gedin Həmzəyə ağlayın.” (“Müsnədi Əhməd” c. 2, səh. 40.
“Tarixi Təbəri” c. 2 səh. 532; “Səhih əl-Buxari,” “Kitab əl-cənaiz”, “Babu qovl
ən-Nəbi yuəzzəb əl-meyyitu bibəzi bukai əhlihi”, c.1, səh. 431, h.1224, və
“Kitab əl-mərza”, “Babu iyadə əs-sibyan”, c. 5, səh.2141, h.5331 və “Kitab
əl-iman və ən-nəzur”, “Babu qovl Allahi-Təala “və əqsəmu billah”, c. 6, səh. 2452,
h. 6279; “Səhih Müslim,” “Kitab əl-cənaiz”, “Bab əl-bukai əla əl-meyyit”, c. 2,
səh. 635, h.923; ən-Nəsai, “Sünən əs-suğra,” “Kitab əl-cənaiz”, “Bab əl-əmr
bil-ihtisabi və əs-səbri ində nuzul əl-musibəh”, c. 4, səh. 22, h.1868;
ən-Nəsai, “Sünən əl-kubra,” “Kitab əl-cənaiz”, “Bab əl-əmr bil-ihtisabi və
əs-səbri ində nuzul əl-musibəh”, c.1, səh. 612, h.1995; Əbi Davud, “Sünən,”
“Kitab əl-cənaiz”, “Babu fi əl-buka əla əl-meyyit”, c. 3, səh.193, h.3125; Əbd
ər-Rəzzaq, “əl-Müsənnəf,” “Bab əs-səbr və əl-buka və ən-niyahə”, c. 3, səh.551,
h. 6670)
Hələbi öz
“əs-Sirə” kitabında yazır: “Peyğəmbər (s) Həmzənin qanlı cəsədini görüb ağladı,
lakin onu bədən əzalarının kəsilməsindən, ciyərinin çıxarılmasından xəbərdar
olduqdan sonra isə fəryad edərək ağlamağa başladı.” (Nurəddin əl-Hələbi,
“əs-Sirə əl-hələbiyyə,” c. 2, səh.247)
Həzrətin (s)
əmisi Həmzənin əzasında ağlaması o qədər şiddətli idi ki, İbn Məsud bu barədə
deyir: “Biz Allah Rəsulunun (s) əmisi Həmzəyə ağladığı kimi kimsəyə ağladığını
görməmişdik. Həzrət (s) onu qibləyə tərəf qoydu. Sonra cənazənin yanında
dayandı, o qədər uca səslə ağladı ki, qəşş etmək halına yetişdi. Sonra cənazəyə
xitabən buyurdu: “Ey Allah Rəsulunun (s) əmisi! Ey Həmzə! Ey Allahın şiri! Ey
Allah Rəsulunun (s) şiri! Ey Həmzə! Ey yaxşı işlər görən! Ey Həmzə! Ey
çətinlikləri həll edən! Ey Həmzə! Ey Allah Rəsulunun (s) çətinliklərini
uzaqlaşdıran!” (Muhibidin ət-Təbəri, “Zəxair əl-uqba,” səh.181)
Lakin Həzrət
Peyğəmbərin (s) ağlamaq macərası Həzrətin (s) Uhud döyüşündən qayıdan zaman
Mədinə camaatının evlərindən şəhidlər üçün qalxan ağlamaq səsləri ilə başladı:
Həzrət Peyğəmbər (s) Mədinə camaatının (Bəni Əbd Əl-Əşhəl və Bəni Zəfər
qəbilələrinin) evlərinin yanından keçərkən onların öz şəhidləri üçün ağlamaq və
növhə səslərini eşitdi. Həzrətin (s) gözləri doldu və ağladı. Sonra isə
buyurdu: “Lakin əmim Həmzənin ağlayanı yoxdur.” Səd ibn Məaz və Useyd ibn Həzir
Bəni Əbd Əl-Əşhəl qəbiləsinin evlərinə qayıdarkən onların qadınlarına göstəriş
verdilər ki, öz qəm-qüssələrini sinələrində dondurub əvvəlcə Həzrət Peyğəmbərin
(s) əmisi Həmzə üçün ağlayıb əzadarlıq etsinlər.
Əbu Cəfər
ət-Təbəri, “ət-Tarix,” c. 2, səh.210; İbn Hişam, “Əs-Sirə ən-Nəbəviyyə,” c. 3,
səh.613; “Əs-Siqat,” c.1, səh.234; İbn Kəsir, “Əl-Bidayə və ən-Nihayə,” c. 4,
səh. 54-55
Bundan sonra
Peyğəmbərin (s) bu göstərişini eşidən hər kəs hər hansı bir şəhidə ağlamamışdan
əvvəl birinci Həmzəyə ağlayardılar: “Peyğəmbərin (s) “Əmim Həmzənin ağlayanı
yoxdur!” kəlamını eşidəndən sonra heç bir qadın öz ölüsünə Həmzə üçün
ağlamazdan əvvəl ağlamadı.” (İbn Həcər əl-Heysəmi, “Məcmə əz-Zəvaid,” c. 6,
səh.126)
Əza məclislərində Həmzə üçün ağlamağın davam
etdirilməsi.
İbn Kəsir deyir:
“Bu günə qədər də Ənsar qadınları öz ölənlərinə ağlamazdan əvvəl, birinci
Həmzəyə ağlayırlar”.
Əhməd ibn Hənbəl
İbn Ömərdən nəql edir ki, Allahın Rəsulu (s) Uhuddan qayıdan zaman Ənsarın
qadınlarının öz şəhidləri üçün ağladığını müşahidə etdi. İbn Ömər deyir ki,
Allahın Rəsulu (s) buyurdu: “Lakin Həmzənin ağlayanı yoxdur.” (İbn Ömər) dedi:
"Həzrət (s) bir az yatıb istirahət edəndən sonra qadınlar Həmzə üçün
ağlamağa başladılar. O gündən bu günədək qadınlar əvvəlcə Həmzəyə, sonra isə öz
ölənlərinə əzadarlıq edirlər.”
İbn Kəsir bunu
deyəndən sonra belə bir nəzər irəli sürür: “Bu rəvayət Müslimin şərtinə görə
səhihdir.” (İbn Kəsir, “əl-Bidayə və ən-Nihayə,” c. 4, səh. 55)
Vaqidi də bu
məsələnin davam etdiyini, qadınların əvvəlcə Həmzəyə, sonra isə öz ölənlərinə
ağladığını deyir: Vaqidi deyir: “O zamandan indiyədək qadınlar birinci Həmzəyə
əzadarlıq edirlər.” (İbn əl-Əsir, “Usd əl-Ğabə,” c. 2, səh.48)
İbn Səd də həmin
məsələlərə işarə edərək deyir: “O gündən Ənsarın qadınları birinci Həmzəyə, sonra
isə öz ölənlərinə ağlayırlar.” (İbn Səd, “ət-Təbəqat əl-kubra,” c. 2, səh. 44)
Peyğəmbər (s)
əmisi oğlu Cəfərə ağlayır: “Cəfər və əshabı şəhid olandan sonra Allahın rəsulu
(s) onun evinə getdi və onun övladlarını yanına çağırdı, gözlərindən yaş axan
halda onları qoxuladı. Cəfərin xanımı dedi: Anam atam sizə fəda olsun, sizi
ağladan nədir? Yoxsa Cəfərdən sizə bir xəbərmi çatıb? Peyğəmbər (s): Bəli, bu
gün şəhid oldular. Əsma deyir: Mən yerimdən durub ağladım. Fatimənin evinə
daxil olanda gördüm ki, o, ağlayaraq deyir: Vay əmim. Peyğəmbər (s) buyurdu:
Həqiqətən ağlayanlar gərək Cəfər kimilərinə ağlasınlar.” (“Tarix ibni Əsir” c.
2, səh. 90; İbn Əbd əl-Birr, “əl-İstiab,” c.1, səh.313; İbn əl-Əsir, “Usd
əl-ğabə,” c.1, səh.241; İbn Həcər əl-Əsqəlani, “əl-İsabə,” c. 2, səh. 238; İbn
əl-Əsir, “əl-Kamil fi ət-tarix,” c. 2, səh.420)
Peyğəmbərin (s) Fatimə bint Əsəd üçün ağlaması: Əbu Talibin həyat yoldaşı və
Həzrət Əlinin (ə) anası Fatimə bint Əsəd Həzrət Peyğəmbərin (s) yanında sevimli
kəslərdən idi. O da həmçinin Həzrəti (s) müdafiə etmək üçün çox səy
göstərmişdi. Fatimə hicrətin 3-cü ilində dünyasını dəyişdi. Peyğəmbər (s) onu
öz anası kimi bildiyi üçün onun dünyadan köçməsinə qəmləndi və ağladı.
Tarixçilər belə deyir: “Peyğəmbər (s) ona namaz qıldı, qəbrinin içində yatdı və
ağladı.” (Muhibiddin “ət-Təbəri, Zəxair əl-uqba,” səh.56)
Peyğəmbər (s) öz nəvəsi Hüseyn üçün ağlayır: “Harisin qızı Ummul-Fəzl
peyğəmbərin (s) yanına gəlib dedi: Ey Allahın Rəsulu! Keçən gecə xoşagəlməz bir
yuxu gördüm. Gördüm ki, elə bil sizin bədəninizdən bir tikə qopur və mənim
ətəyimə düşür. Peyğəmbər (s) buyurdu: Yaxşı yuxu görmüsən. İnşallah qızım
Fatimə bir oğlan uşağı dünyaya gətirəcək və sənin qucağına qoyulacaq. O xanım
deyir: Peyğəmbər (s) dediyi kimi Fatimə Hüseyni dünyaya gətirdi və onu mənim
qucağıma qoydular.Bir gün peyğəmbərin (s) yanına getdim. Bir də gördüm ki,
peyğəmbərin (s) gözündən sel kimi yaş axır. Xanım deyir: Dedim: Ey Allahın
rəsulu! Sizi ağladan nədir? Peyğəmbər (s): Hz Cəbrail görüşümə gəldi və mənə
xəbər verdi ki, bu uşağı məndən sonra şəhid edəcəklər.” (“Kənzul- ummal” c. 8,
səh. 199) Bu barədə digər hədislər üçün bax: (“Tirmizi” c. 13, səh. 193,
“Musnəd-Əhməd ibn Hənbəl” c. 4, səh. 294)
Peyğəmbər (s) Mütə döyüşündə şəhid olanlara ağlayır: “İslam peyğəmbəri (s) miladi
629-cu ildə Zeyd bin Harisənin başçılığı altında Qüdsün cənubundakı Mütə
qəsəbəsinə 3000 nəfərlik ordu göndərir.Və göstəriş verir ki, Zeyd şəhid olsa
Cəfər sərkərdə olsun. Cəfər şəhid olsa Abdullah ibni Rəvaha başçı olsun. O, da
şəhid olsa müsəlmanlar özləri bir sərkərdə seçsin. Onlar gedir və üçü də şəhid
olur. Onların şəhadət xəbəri gəlməmiş peyğəmbər (s) bunu camaata çatdırır və
buyurur: Zeyd bayrağı qaldırdı, zərbə alaraq şəhid oldu. Sonra Cəfər bayrağı
qaldırdı, zərbə alaraq şəhid oldu.Sonra Cəfər bayrağı ələ aldı, o da şəhid
oldu. Ondan sonra bayrağı ibn Rəvaha götürdü və o da şəhid oldu. Peyğəmbər (s)
bunu deyəndə gözündən yaş axırdı.” (“Buxari” c. 2, səh. 204. “İbn Kəsir əl-
Bidayətu vən-nihayə” c. 4, səh. 255)
Zeyd ibn
Harisənin şəhadətində Həzrət Peyğəmbərin (s) ağlaması: Zeyd ibn Harisə Mutə
döyüşünün komandirlərindən idi. Belə ki, o, Allah Rəsulunun (s) göstərişi ilə
Cəfər ibn Əbi Talib və Abdullah ibn Rəvahə ilə birlikdə müharibənin
rəhbərliyini öz öhdəsinə götürmüşdü. Onun şəhadət xəbəri bildirilən kimi Allah
Rəsulu (s) onun evinə getdi. Zeydin qızı Həzrəti (s) görən kimi boğazını qəhər
tutdu və uca səslə ağlamağa başladı. Həzrət (s) də ağladı. Soruşdular ki, “niyə
ağlayırsınız?” Həzrət (s) buyurdu: “Dostun dosta olan məhəbbətindən (ağlayıram).”
(Muhəmməd əl-Munəvi, “Feyz əl-qədir,” c. 3, səh. 695)
Peyğəmbər (s) vəfat etmiş Osman ibn Məzunu gözündən
yaş axan halda öpdü: (“Musnəd” hədis nömrə 23765, Əhməd ibn Hənbəl; Hakim
ən-Nisaburi, “əl-Müstədrək ələs-səhiheyn,” c.1, səh.514, h.1334; ət-Tirmizi,
“Sünən,” “Kitab əl-cənaiz bab ma caə fi təqbil əl-meyyit”, c.3, səh.314, h.989;
ət-Təbərani, “əl-Mucəm əl-Kəbir,” bab Aişə bint Qüddamə ibn Məzun əl-Cəmhiyyə,
c. 24, səh.343, h. 855; əl-Beyhəqi, “əs-Sünən əl-kəbir,” c.3, səh.407, h 6503;
əz-Zəməxşəri, “Rəbi əl-əbrar,” c. 4, səh.187; İbn əl-Əsir, “Cami əl-üsul,”
c.11, səh.105)
Peyğəmbər (s) Həzrəti Xədicə üçün ağlayır: “Həzrəti Xədicə vəfat etdikdə
bu hadisə peyğəmbərə (s) çox təsir edir. Xədicənin vəfatından sonra bir il
peyğəmbəri (s) gülən görmədilər.O peyğəmbər (s) ki, daim gülümsəyər, insanlarla
gülərüz rəftar edərdi. Ona görə də peyğəmbərə (s) “Zəhhak” yəni, çox gülümsəyən
ləqəbi vermişdilər. Peyğəmbərin (s) Həzrəti Xədicəyə bu qədər ağlaması
bəzilərini narahat etdi. Dedilər: Sən Xədicə üçün niyə bu qədər ağlayırsan? O
qoca və yaşlı idi. Biz Xədicədən daha cavan və gözəlik. Peyğəmbər (s) buyurdu:
Mən ona niyə ağlamayım ki? Hamı məni inkar edəndə o, məni təsdiq etdi. Hamı
mənə arxa çevirəndə o mənə dayaq oldu. Mənə bu yolda heç kim kömək olmayanda o
mənə köməkçi oldu...”
Peyğəmbərin (s)
Uhud şəhidi olan Səd ibn Rəbi üçün ağlaması: Hakim “əl-Müstədrək” kitabında
Cabir ibn Abdullahdan nəql edərək yazır: “Səd ibn Rəbi Uhudda şəhid olandan
sonra Allahın Rəsulu (s) Mədinəyə qayıtdı... Allahın Rəsulu (s) onun evinə
daxil oldu, biz də Həzrətlə (s) birgə daxil olduq. And olsun Allaha ki, o evdə
ev əşyaları və döşənəcək yox idi. Biz Həzrətin (s) yanında oturduq. Həzrət (s)
bizim üçün Səd ibn Rəbinin şəxsiyyəti haqqında danışdı və onun üçün Allahdan
rəhmət dilədi... Bu sözləri eşidən qadınlar ağlamağa başladılar. Həzrətin (s)
gözləri də doldu və qadınları ağlamaqdan çəkindirmədi.” (Vaqidi, “əl-Məğazi,”
c.1, səh.329-330; Təqi əd-Din əl-Muqrizi, “İmta əl-əsma,” c.13, səh.269)
Allah Rəsulunun (s) imam Hüseynə əzadarlıq etməsi.
Peyğəmbərin (s) İmam Hüseynin (ə) bir yaşında ona
ağlaması.
Əl-Xəvarizmi
özünün “Məqtəl əl-Hüseyn” əsərində yazır: “İmam Hüseyn (ə) bir yaşına çatan
zaman Peyğəmbərə (s) qanadları qana boyanmış və üzləri pərişan on iki mələk
nazil oldu. Onlar Həzrətə (ə) İmam Hüseynin (ə) başına gələcək hadisələrdən
xəbər verdilər.” (Əbu əl-Muəyyəd əl-Xəvarizmi, Məqtəl əl-Hüseyn, c.1, səh.163)
Peyğəmbərin (s) İmam Hüseynin (ə) iki yaşında ona
ağlaması.
İbn Abbasın belə
dediyi rəvayət olunur: “İmam Hüseyn (ə) iki yaşına çatanda Peyğəmbər (s)
səfərdə idi. Yolun ortasında dayandı, “Hamımız Allah üçünük və Ona tərəf
qayıdacağıq” ayəsini oxudu və gözlərindən yaş axdı. Bunun səbəbini soruşduqda
Həzrət (s) buyurdu: “Cəbrayıl (ə) mənə Fərat çayının sahilində yerləşən Kərbəla
adlı məntəqə haqqında xəbər verib buyurdu ki, bu yerdə övladım Hüseyn ibn
Fatimə (ə) şəhadətə çatacaqdır.” Soruşdular: “Ey Allahın Rəsulu (s), kim onu
şəhadətə çatdıracaqdır?” Həzrət (s) buyurdu: “Onu Yezid adlı bir şəxs şəhid
edəcəkdir, Allah ondan Öz bərəkətini götürsün! Sanki mən Hüseynin (ə)
qətlgahını və dəfn olunduğu yeri, hədiyyə aparmaq üçün başının kəsildiyini
görürəm. And olsun Allaha ki, oğlum Hüseynin (ə) kəsilmiş başına baxıb sevinənlərin
qəlbi ilə dili arasında Allah ayrılıq salacaq.”
İbn Abbas
davamında deyir: “Sonra Peyğəmbər (s) səfərdən qayıtdı, həzin halda minbərə
çıxdı və camaat üçün xütbə oxuyub moizə elədi. İmam Həsən (ə) və İmam Hüseyn
(ə) də Həzrətin (s) yanında idi. Həzrət (s) xütbəni bitirən kimi sağ əlini İmam
Həsənin (ə) başına, sol əlini isə İmam Hüseynin (ə) başına qoydu, sonra başını
göyə qaldıraraq ərz etdi: “Ya Allah, mən sənin bəndən və peyğəmbərin olan
Məhəmmədəm (s). Bu iki nəfər də mənim pak itrətim, övladlarım və yer üzündə
olan canişinlərimdir. Ya Allah, Cəbrayıl (ə) mənə xəbər verdi ki, mənim bu
oğlum alçaqcasına öldürüləcək. Ya Allah, onun qətlini mübarək qərar ver, onu
şəhidlərin sərvəri qərar ver! Çünki Sən hər şeyə qadirsən! Onu alçaqcasına
öldürənə bərəkətini nazil etmə!”
İbn Abbas deyir:
“Məsciddə olanlar fəryad edib ağlamağa başladılar.” Peyğəmbər (s) buyurdu:
“Ağlayırsınızmı və ona kömək etməyəcəksinizmi? Ya Allah, Sən Özün onun
himayədarı və köməkçisi ol!”
İbn Abbas deyir:
“Sonra yenidən Həzrət (s) üzü qızarmış və rəngi dəyişmiş vəziyyətdə minbərə
qayıtdı, qısa, lakin çox bəlağətli bir xütbə oxudu. Bu xütbəni Həzrət (s)
gözləri yaşla dolu bir halda oxudu.” Sonra buyurdu: “Ey insanlar, mən sizin
aranızda iki ağır əmanət qoyub gedirəm. Biri Allahın kitabıdır. Digəri isə
ölümümün rahatlıq səbəbi, qəlbimin meyvəsi olan itrətimdir. Bu ikisi cənnətdə,
Kövsər hovuzunun kənarında mənə yetişənədək bir-birindən ayrılmazlar. Agah
olun, mən Allahın məndən onlar barəsində istədiyindən başqa sizdən bir şey
istəmirəm. Bu da yaxınlarıma olan sevgidən başqa bir şey deyildir. Ehtiyatlı
olun ki, sabah hovuzun kənarında itrətimə qarşı olan kin və zülmünüzlə mənimlə
görüşməyəsiniz... Agah olun, Cəbrayıl (ə) mənə xəbər verdi ki, mənim ümmətim
oğlum Hüseyni (ə) çətinlik və bəla ilə dolu olan bir yerdə (Kərbəlada)
öldürəcək. Allah onun qatilinə dünyanın sonunadək lənət eləsin!”
Sonra Həzrət (s)
minbərdən endi. Mühacir və Ənsarın hər biri Hüseynin (ə) qətlə yetiriləcəyinə
yəqin etdilər.” (“Əhməd ibn Əsəm əl-Kufi, əl-Futuh,” c. 4, səh. 325)
Ümmətin ailəsinə kin-küdurət bəsləyəcəyi ilə əlaqədar
Həzrətin (s) ağlaması.
Yunis ibn Həbban
Ənəs ibn Malikdən belə rəvayət edir: “Biz Allahın Rəsulu (s) ilə birlikdə idik.
Əli ibn Əbu Talib də bizimlə idi. Mədinə ətrafında olan bağların birindən
keçirdik. Əli (ə) ərz elədi: “Ey Allahın Rəsulu (s), görürsənmi bu bağ necə
gözəldir?” Peyğəmbər (s) buyurdu: “Sənin cənnətdə olan bağın bu bağdan daha
gözəldir.” Yeddi belə bağın içindən keçdik, hər bağa yetişəndə bu iki böyük
şəxsiyyət arasında eyni dialoq baş verdi. Sonra Peyğəmbər (s) dayandı, biz də
dayandıq. Həzrət (s) başını Əlinin (ə) başına qoyaraq ağladı. Əli (ə) ərz
elədi: “Ey Allahın Rəsulu (s), səni nə ağlatdı?” Həzrət (s) buyurdu: “Bu tayfa
sənə qarşı olan kin və düşmənçiliklərini mən dünyadan gedənədək üzə
çıxarmayacaqlar.” (İbn Həcər əl-Heysəmi, Məcmə əz-zəvaid, c.9, səh.118; Müttəqi
əl-Hindi, Kənz əl-ummal, c.13, səh.176; İbn Əbi əl-Hədid, Şərh Nəhcul-bəlağə,
c.4, səh.107; Əbu əl-Muəyyəd əl-Xəvarizmi, Məqtəl əl-Hüseyn, səh. 65; Süleyman
əl-Qunduzi, Yənabi əl-məvəddə, c.1, səh.134)
Ümmü Sələmənin hədisi.
Ümmü Sələmə
Peyğəmbərin (s) pak təbiətli və böyük şəxsiyyətli həyat yoldaşlarından biri
olmuşdur. O, Peyğəmbərin (s) sirə və həyatında olan mühüm hissələri nəql
etmişdir. O, Peyğəmbərin (s) İmam Hüseyn (ə) üçün ağlaması macərasını belə nəql
edir: “Bir gün Həzrət Rəsul (s) mənim evimdə oturmuşdu və belə buyurdu: “Heç
kəs mənim yanıma girməsin!” Mən də bayırda gözlədim. Bu zaman Hüseyn (ə) evə
daxil oldu. Otaqdan ağlamaq səsi eşitdim. Araşdırma aparmaq üçün otağa daxil
oldum. Gördüm ki, Hüseyn (ə) Peyğəmbərin (s) dizinin üstündə oturmuş, Həzrət
(s) də onun başına əl çəkərək ağlayırdı. Ərz elədim: “And olsun Allaha,
Hüseynin (ə) evə daxil olmasından xəbərim olmayıb, (yoxsa sizin otağınıza girməsinin
qarşısını alardım)”. Həzrət (s) buyurdu: “İndi Cəbrayıl (ə) bizimlə idi, məndən
soruşdu: “Hüseyni (ə) sevirsənmi?” Dedim: “Bəli.” Dedi: “Tezliklə sənin ümmətin
Hüseyni (ə) Kərbəla adlı bir yerə qətlə yetirəcək.” Cəbrayıl (ə) Hüseynin (ə)
türbətindən mənə göstərdi...” (İbn Həcər əl-Heysəmi, Məcmə əz-zəvaid, c.9,
səh.189)
Ümmü Sələmə
başqa bir hədisdə deyir: “Peyğəmbər (s) mənə buyurdu: “Qapıda otur və heç kəsi
içəri daxil olmağa qoyma!” Mən otağın qapısının ağzında oturdum. Hüseyn (ə) evə
daxil oldu. İstədim ki, onu Peyğəmbərin (s) otağına girməsinə mane olum, lakin
o, otağa məndən tez daxil oldu. Mən də içəri daxil olub dedim: “Ey Allahın
Peyğəmbəri (s), siz mənə əmr etmişdiniz ki, otağa heç kəsi qoymayım, lakin
sənin oğlun gəldi, istədim durub içəri girməsinə mane olum, o, məndən əvvəl
otağa daxil oldu.”
Uzun bir müddət
sonra yenidən içəri daxil oldum. Gördüm ki, Həzrətin (ə) hər iki əlində bir şey
var, gözlərindən yaş axır, Hüseyn (ə) Həzrətin (s) qucağındadır. Bunun səbəbini
soruşdum. Həzrət (s) buyurdu: “Bəli, Cəbrayıl (ə) indi mənə nazil oldu və mənə
xəbər verdi ki, mənim ümmətim bu uşağı qətlə yetirəcək. Bir az da Hüseynin (ə)
türbətindən mənim üçün gətirdi. İndi həmin torpaq mənim əlimdədir.”
(Ət-Təbərani, əl-Mucəm əl-kəbir, c.3, s.109; İbn Rəhaveyh, əl-Müsnəd, c.4,
səh.131)
Aişənin hədisi.
Peyğəmbərin (s)
başqa bir xanımı olan Aişə deyir: “Hüseyn ibn Əli (ə) Peyğəmbərin (s) otağına
daxil oldu. Peyğəmbərə (s) vəhy nazil olurdu. Həzrət (s) arxasını dayamışdı.
Cəbrayıl (ə) Peyğəmbərə (s) dedi: “Ya Məhəmməd (s), Hüseyni (ə) sevirsənmi?”
Həzrət (s) buyurdu: “Ya Cəbrayıl (ə), niyə öz oğlumu sevməyim ki?” Cəbrayıl (ə)
dedi: “Sənin ümmətin səndən sonra onu qətlə yetirəcək!” Sonra Cəbrayıl (ə)
əlini uzadıb Hüseynin (ə) ağ rəngli türbətindən Həzrətə (s) gətirib dedi: “Adı
Təff olan bu yerdə oğlun qətlə yetiriləcəkdir.” Cəbrayıl (ə) gedəndən sonra
Həzrət əlində türbət, ağlayaraq bayıra çıxdı və buyurdu: “Ya Aişə, Cəbrayıl (ə)
mənə xəbər verdi ki, oğlum Hüseyn (ə) Təff adlı yerdə qətlə yetiriləcək və mənim
ümmətim məndən sonra fitnə törədəcək.” Sonra Həzrət (ə) səhabələrin yanına
gedib ağladı. Səhabələrin içində Əli (ə), Əbu Bəkr, Ömər, Hüzeyfə, Əmmar, Əbu
Zərr də var idi. Soruşdular: “Ey Allahın Rəsulu (s) səni ağladan nədir?” Həzrət
(s) buyurdu: “Cəbrayıl (ə) mənə xəbər verdi ki, oğlum Hüseyn (ə) Təff adlı
yerdə qətlə yetiriləcək və mənə bu türbəti verdi. Mənə xəbər verdi ki, Hüseyn
(ə) bu torpaqda dəfn ediləcək.” (Ət-Təbərani, əl-Mucəm əl-kəbir, c.3, səh.107;
Əl-Heysəmi, Məcmə əz-zəvaid, c. 9, səh.187; İbn Əsakir, c.7, səh. 260)
İmam Hüseynin (ə) şəhadətindən sonra Peyğəmbərin (s)
əzadarlıq etməsi.
Əbu Səid əl-Əşəc
bizə rəvayət etdi (və dedi): Əbu Xalid əl-Əhmər bizə rəvayət etdi (və dedi):
Rəzin bizə rəvayət etdi (və dedi): Səlma mənə rəvayət etdi (və dedi): “Ümmü
Sələmənin yanına daxil oldum, o ağlayırdı.” Ona dedim: “Səni ağladan nədir?”
Dedi: “Peyğəmbəri (s) yuxuda gördüm. Başı, saqqalı torpaqlı idi. Dedim: “Ey
Allahın Rəsulu (s), nə olub sənə?” Dedi: “Bir az bundan əvvəl Hüseynin (ə)
qətlə yetirilməsinin şahidi oldum.” (Əbu İsa ət-Tirmizi, əs-Sünən, “Babu fəzail
əs-səhabə”, “babu mənaqib əl-Həsən (ə) və əl-Hüseyn (ə)”, c.12, səh.195)
Peyğəmbərin (s) ağlamaq barədə duası.
Qurtubinin
təfsirində Allahla münacatı zamanı Həzrət Peyğəmbərin (s) Allahdan belə bir
istəyinə işarə olunub: “Ey Allah! Məni Sənin üçün ağlayanlardan və xuşu
edənlərdən qərar ver!” (“Təfsir əl-Qurtubi,” c. 11, səh. 215)
O Həzrətdən (s)
nəql olunan başqa bir duada deyilir: “Ey Allah! Mənə ağlayan gözlər inayət
elə!” (“Əl-Munavi, Feyz əl-qədir,” c. 2, səh. 181)
Diqqət
edirsinizsə Allah Rəsulu (s) ağlayan göz və özünün ağlayanlardan olması barədə
dua edir. Əgər bu iş qadağan, haram yaxud bidətdirsə onda Allah Rəsulu niyə
belə dua edir?
Ağlamaq barədə digər ümumi hədislər.
Allah Rəsulu (s)
buyurur: “İki göz cəhənnəm atəşindən amandadır: Allah qorxusundan ağlayan göz
və camaatın canını, namusunu və əmin-amanlığını qorumaq üçün gecələr yatmayan
göz.” (“Sunəni-Tirmizi,” c. 3, səh. 96)
Allaha görə ağlamaq.
Buxari öz
“Səhih”ində Həzrət Peyğəmbərdən (s) belə bir hədis nəql edir: “Yeddi qrupu
Allah Öz rəhmətinin kölgəsində qərarlaşdıracaq ... Yanında Allah xatırlananda
gözlərindən yaş gələn kəsləri.” (“Səhih Buxari,” c. 7, səh. 185)
Allah qorxusundan ağlamaq.
“Tirmizi” öz
“Sünən”ində belə nəql edir: “Peyğəmbərin (s) belə buyurduğu nəql olunur: “Allah
qorxusundan ağlayan kəs cəhənnəmə daxil olmayacaq.” (“Sunən Tirmizi,” c. 3,
səh. 380)
Allahın
Peyğəmbəri (s): “Xoş o üzün halına ki, etdiyi və heç kəsin xəbəri olmayan
günahına görə Allah qorxusundan ağlayan halda Allah ona baxır.”
(“Biharul-Ənvar”, c. 93, səh. 331, hədis 15)
Dünyada ağlamaq axirətdə ağlamağın qarşısını alır.
Hafiz İsfəhani
öz kitabında Peyğəmbərdən (s) belə bir hədis nəql edir: “Dünyada günahlarına
görə ağlayan kəsin üzünə Allah cəhənnəmi haram edər.” (Hafiz İsfəhani, “Zikru
əxbari İsfəhan”, c. 2, səh. 171)
Allahın
Peyğəmbəri (s): “Kimin gözündən Allah qorxusundan bir milçək boyda yaş çıxsa,
Allah “böyük qorxu” günündə onu qorxusuz edər.” (“Biharul-Ənvar”, c. 93,
səh.336, hədis 30)
Peyğəmbərin (s)
həyat tərzində ağlamağın yeri.
Namazda ağlaması.
Abdullah ibn
Şihhir nəql edir: “Allah Rəsulu (s) namaz qılırdı. Yanına yaxınlaşdım. Elə
için-için ağlayırdı ki, elə bil ocağın üstündə qazan qaynayırdı” (“Əbu Davud”,
“Salət”, 158.)
Abdullah ibn Amr
rəvayət edir: “Bir gün günəş tutulmuşdu. Allah Rəsulu (sallallahu aleyhi və
səlləm) namaz qılmaq üçün ayağa qalxdı. Orada olanlar da qalxıb namaz qılmağa
başladılar. Namazın qiyamını xeyli uzatdı. Sonra rükuya getdi və rükuda da bir
o qədər dayandı. Rükudan qalxıb səcdəyə getdi və səcdəni də xeyli uzatdı.
Səcdədən başını qaldırıb cəlsədə uzun müddət oturdu. İkinci səcdəsi də xeyli
çəkdi. İkinci rükəti də bu şəkildə uzun qıldı. İkinci rükətin səcdəsində
dərindən nəfəs aldı. Ağlaya-ağlaya dua edirdi: “Ey Rəbbim! Sən mənə onların
arasında oduğum müddətdə əzab etməyəcəyini vəd etmədinmi? Ey Rəbbim, ümmətim nə
qədər ki Sənə tövbə edib yalvarır, bağışlanma diləyir, ona əzab etməyəcəyinə
söz vermədinmi?! Budur qapına gəlmişik, Səndən əfv diləyir və Sənə yalvarırıq”.
İki rükətlik
namaz qurtaranda günəşin üzü açılmışdı. Peyğəmbərimiz namazdan sonra Allaha
həmd-səna edib camaata xitab etdi: “Günəş və Ay Allahın var və bir olduğunu
göstərən dəlillərdir. Ayın və ya Günəşin tutulduğunu görəndə Allahı zikrə
(namaza) tələsin. Allaha and olsun ki, Cənnət mənə o qədər yaxınlaşdırıldı ki,
(əl uzatsaydım), üzüm salxımlarından dərə bilərdim. Cəhənnəm də o qədər
yaxınlaşdırıldı ki, sizi əhatəsinə almaqdan qorxub Allaha sığındım” (“Müslim”,
Küsuf, 3; “İbn Macə”, İqamətüs-salət 152.)
Quran ayələrini dinləyərkən ağlaması.
Peyğəmbərimiz
(s) bir gün Abdullah ibn Məsuda: “Quran oxu, dinləyim”, – deyir. Abdullah ibn
Məsud həyəcanla: “Quran Sənə nazil olduğu halda mən onu Sizə necə oxuya
bilərəm, ey Allahın Rəsulu?” – deyə sual edir. “Mən başqasından Quran dinləməyi
xoşlayıram”, − deyə cavabını verir Allah Rəsulu. Abdullah ibn Məsud “Nisa”
surəsini oxumağa başlayır. “(Ya Rəsulum!) Hər ümmətdən (peyğəmbərini) bir şahid
gətirəcəyimiz və Səni də onlara şahid çəkəcəyimiz zaman onların halı necə
olacaq” ayəsinə çatanda Allah Rəsulunun (sallallahu aleyhi və səlləm) göz
yaşları selə dönür” (“Buxari”, “Təfsirul-Quran”, 81.)
Ümmətinin qurtuluşu üçün ağlaması.
Allah Rəsulu (s)
ümməti haqqında duyğu və düşüncələrini dua və göz yaşları ilə dilə gətirirdi.
Ümmətinin üstündə tir-tir əsir, nicat tapsın deyə dualarla Rəhmli Rəbbə
yalvarırdı. Bir gün, “Əgər onlara əzab versən, şübhə yoxdur ki, onlar Sənin
qullarındır. Əgər onları bağışlasan, yenə şübhə yoxdur ki, Sən yenilməz qüvvət
sahibi, hikmət sahibisən” (“Maidə” 118), “Ey Rəbbim! Onlar (bütlər), həqiqətən,
çox insanı (haqq yoldan) azdırıblar. İndi kim arxamca gəlsə, o, şübhəsiz ki,
məndəndir. Kim mənə qarşı çıxsa, (bilsin ki, tövbə edəcəyi təqdirdə) Sən
(günahları) bağışlayansan, (bəndələrinə) rəhm edənsən! (“İbrahim” surəsi, 36)
məallı ayələri təkrar edə-edə sabaha qədər ağlamışdı. Uca Allah Cəbraili
(əleyhissalam) göndərib bu göz yaşlarının səbəbini sormuş və: “Ümmətinə görə
Səni kədərləndirməyəcəm” (“Müslim”, İman, 346) müjdəsi ilə Ona təsəlli
vermişdi.
Peyğəmbərin (s) ölülərə ağlamaq olmaz deyənlərin sözünü rədd etməsi.
“Bir nəfər
peyğəmbərin (s) yanına gələrək dedi: Eşitdiyimə görə ağlamağı qadağan
etmisiniz. Peyğəmbər (s) buyurdu: Xeyr. Mən vəfat edən şəxsə ağlamağı qadağan etməmişəm.
Əksinə etiraz dolu ağlamağı üz cırıb, yaxa yırtmağı qadağan etmişəm. Bu rəhmət
dolu göz yaşıdır. Gözüm ağlayır, qəlbim qəmlə doludur. Lakin Allahın narazı
olduğu heç bir sözü dilimə gətirmərəm.”
Digər bir hədis
də bu barədə belədir: Peyğəmbərə (s) dedilər: Siz ağlayırsınız? Məgər siz
deyildinizmi bizi ağlamağa qoymayan? Peyğəmbər (s) buyurdu: “Xeyr. Mən iki
dəstənin axmaqlarını və səfehlərini ahu -fəğan və fəryad etməkdən
çəkindirmişəm.Onlar müsibət gördükdə üzlərini cırır, şeytani nalələr edirlər.
(“Tirmizi” c. 4, səh. 226)
Digər bir
hədisdə Allah Rəsulu (s) buyurur: “Musibət vaxtı, vay şivən qoparan, paltarını
cıran və özünə qarğış edən mənim ümmətim deyil.” (“Buxari,” Cənaiz 36-38-39,
“Muslim”, İman 165)
Əbu Hüreyrə
deyir: “Bir gün peyğəmbərin yanından ağlaya-ağlaya bir cənazə aparırdılar.
Bəziləri ağlayanlara mane olmaq istədi. Peyğəmbər (s) buyurdu: “Onlarla işiniz
olmasın, çünki dərdləri təzə, gözləri yaşlı, canları isə musibətə düçar
olubdur.” (“Əl-Müstədrək əla əs-səhiheyn,” Kitab əl-cənaiz, c.1, s.381, h.1406;
ən-Nəsai, “Sunən əs-suğra,” Kitab əl-cənaiz, bab ər-rüxsə fi əl-bukai əla
əl-meyyit, c.4, s.19, h.1850,; Əhməd ibn Hənbəl, “əl-Müsnəd,” Bab musnədi Əbu
Hüreyrə, c.2, səh.444, h.9729; İbn Macə, “Sünən,” Kitab əl-cənaiz, Babu ma caə fi
əl-bukai əla əl-meyyit, c.1, səh.505, h.1587)
Peyğəmbərin (s)
səhabələrinə ağlamağı tövsiyə etməsi.
Peyğəmbərimiz:
“Əhsən, nəfsinə hakim olanlara! Əhsən, evini qonaq üçün hazır saxlayanlara!
Əhsən, xətalarına göz yaşı tökənlərə” (Münziri, “ət-Tərğib vət-tərhib”, c. 4,
səh.116) – buyuraraq səhabələrini göz yaşı tökməyə çağırmışdır.
Ənəs ibn Malik
nəql edir: “Allah Rəsulu (sallallahu aleyhi və səlləm) bir gün bizə elə sözlər
danışdı ki, o vaxtadək eşitməmişdik. Sonra da: “Əgər siz mənim bildiklərimi
bilsəydiniz, az gülər çox ağlayardınız” buyurdu. Bunu eşidən səhabələr əlləri
ilə üzlərini örtüb hıçqıra-hıçqıra ağladılar” (“Buxari”, Kusuf 2, Əyman, 3;
“Müslim”, Salət, 112, Kisuf, 1, Fəzail, 134)
Peyğəmbərimiz
(s) Allah qorxusundan tökülən göz yaşlarının ilahi əzaba qalxan olduğunu
bildirmişdir: “İki göz vardır ki, Axirət günü onları Cəhənnəm odu yandırmaz.
Biri Allah qorxusundan yaş tökən göz, biri də sərhəddə keşik çəkən göz”
(“Tirmizi”, Fəzailul-cihad 8; “Nəsai,” Cihad 8)
Günahlara görə ağlamağı tövsiyə etməsi.
Peyğəmbərimiz
(s) nicat yolunu soruşan Uqbə ibn Amirə işlədiyi günahlara ağlamağı tövsiyə
etmişdi. Həzrət Üqbə hadisəni belə nəql edir: “Nicat yolu, qurtuluş nədədir?” −
deyə Allah Rəsulundan soruşdum. “Dilinə hakim ol, evin geniş olsun, günahlarına
ağla” buyurdu” (“Tirmizi,” Zöhd, 60)
Sad ibn Əbu
Vəqqas Allah Rəsulunun (s) belə buyurduğunu nəql edir: “(Allah qorxusundan)
ağlayın. Ağlamağınız gəlməsə, özünüzü məcbur edin” (“İbn Macə””, Zöhd, 19)
Allah qorxusundan ağlamağı tövsiyə etməsi.
Allah Rəsulu (s)
buyurdu: “Allah öz kölgəsindən başqa sığınacaq olmayan qiyamət günü yeddi şəxsi
kölgəsi altına alıb himayə edəcək. (Birincisi) adil imam (rəhbər), (ikincisi)
ömrünü ibadətlə keçirən gənc, (üçüncüsü) məscidlərə qəlbən bağlanan (mömin),
(dördüncüsü) Allah üçün bir-birini sevib bir yerə yığışan və Allah üçün
bir-birindən ayrılan iki insan, (beşincisi) var-dövlətli və gözəl bir qadının
təklifini (nəfsinə hakim olub) “Mən Allahdan qorxuram” deyib rədd edən adam,
(altıncısı) sədəqəni gizli verən, (yeddincisi) tənha qalanda Allahı zikr edib
gözləri yaşla dolan (mömin)” (“Buxari,” Əzan, 36; “Müslim”, Zəkat, 91)
Əbu Ümamə Sudayy
ibn Aclan əl-Bahilidən rəvayət edilən bir hədisdə Allah Rəsulu (s) belə
buyurmuşdur: “Allah qatında iki damladan və ya iki izdən daha gözəl bir şey
yoxdur. İki damla – Allah qorxusu ilə tökülən göz yaşı və Allah yolunda
axıdılan qandır. İki iz isə Allah yolunda çarpışarkən alınan yara izi və
fərzləri yerinə yetirərkən alına düşən səcdə izidir” (“Tirmizi,”
Fəzailul-cihad, 26)
Səhabələrin həyatında ağlamaq.
Məkkə camaatının Peyğəmbərin (s) vəfatından sonra
əzadarlıq etməsi:
Səid ibn
Müsəyyibin dediyinə görə, Peyğəmbər (s) vəfat edən zaman Məkkə şəhəri camaatın
ağlamaq və ah-nalə səslərindən lərzəyə gəlirdi.
“Peyğəmbərin (s)
vəfatı zamanı Məkkə şəhəri bütünlüklə ah-nalə səsinə bürünmüşdü.” (Muhəmməd
əl-Fakihi əl-Məkki, Əxbaru Məkkə, c.3, səh.80)
Peyğəmbərin (s)
əzasında Aişənin və digər Mədinə qadınlarının əzadarlıq etmələri.
Aişə deyir:
“(Peyğəmbərin (s) vəfatından sonra) ayağa qalxdım, gedib qadınlarla birlikdə
sinəmə və üzümə vurmağa başladım.” (İbn Hişam, əs-Sirə ən-Nəbəviyyə, c.4,
səh.305)
Həzrət Əlinin (ə) Məhəmməd ibn Əbu Bəkr üçün ağlaması.
“Təzkirə
əl-xəvvas” kitabının müəllifi yazır: “Məhəmməd ibn Əbu Bəkrin ölüm xəbəri Əliyə
yetişdikdə ağladı, onun ölümünə təəssüfləndi və onun qatilini lənətlədi.” (Sibt
ibn əl-Cəuzi, Təzkirə əl-xəvvas, səh.102)
Numan ibn Muqrin üçün Ömərin ağlaması.
Numan ibn
Muqrinin ölüm xəbəri Ömər ibn Xəttaba yetişdikdə Ömər onun üçün əlini başına
qoyub ağlayırdı. İbn Əbi Şeybə “əl-Müsənnəf” kitabında yazır: “Əbu Osman deyir:
“Numan ibn Muqrinin ölüm xəbərini Ömərə çatdırdım, o, bu xəbəri eşidəndə əlini
başına qoyub ağladı.” (İbn Əbi Şeybə, əl-Müsənnəf, c.3, səh.175 və c.8, səh.21)
Xalid ibn Vəlid
üçün qadınların ağlamasına Ömərin icazə verməsi və özünün də onlarla birlikdə
əzadarlıq etməsi.
Hakim
“əl-Müstədrək” kitabında yazır: “Əbu Vail deyir: “Ömərə dedilər ki, Bəni
Müğeyrə qəbiləsinin qadınları yığışıb Xalid ibn Vəlid üçün əzadarlıq edib
ağlayırlar. Sənə əziyyət olar deyə bizim də bundan xoşumuz gəlmədi. Əgər
mümkünsə, sən onlara bu işi qadağan et!” Ömər dedi: “Özlərinə vurub nalə
etməyənədək bir neçə damcı gözlərindən yaş axıtmalarının eybi yoxdur.” (Hakim
ən-Nisaburi, əl-Müstədrək əla əs-səhiheyn, c.3, səh.336)
“Əl-Əğani”
kitabının müəllifi bu məsələyə əlavə də etmişdir: “Əbu Bəkr əl-Həzli deyir:
“Ömər ibn əl-Xəttab Bəni Məxzum qəbiləsinin qadınlarının Xalid ibn Vəlid üçün
ağlamaq səslərini eşidib ağlamağa başladı və dedi: “Qadınlara deyin ki, Əbu
Süleyman (Xalid ibn Vəlid) haqqında nə bilirlərsə, etsinlər, lakin yalan
danışmasınlar! Ağlayanlar Əbu Süleyman kimilərinə ağlasınlar!” (Əbu əl-Fərəc
əl-İsfahani, əl-Əğani, c.22, səh.98)
Ömərin ölümü ilə
əlaqədar İbn Məsudun əzadarlıq etməsi.
“(Ömərin
ölümündən sonra) İbn Məsud onun qəbrinin kənarında dayanıb ağladı.” (İbn Əbd
Rəbbih, əl-İqd əl-fərid, c.4, səh.283)
Abdullah ibn
Rəvahənin Həmzə üçün əzadarlıq etməsi.
Abdullah ibn
Rəvahə Həmzə üçün ağladı və onun üçün mərsiyə də yazdı. (İbn Hişam, əs-Sirə
ən-Nəbəviyyə, c.3, səh.171)
İmam Hüseynin
(ə) şəhadət xəbərini eşidən zaman Mədinə camaatının ağlaması.
İbn Cərir
ət-Təbəri öz “ət-Tarix” kitabında belə nəql edir: “Ubeydullah ibn Ziyad İmam Hüseyni
(ə) şəhadətə çatdırandan sonra Həzrətin (ə) başını ona gətirdilər. İbn Ziyad
Əbd əl-Məlik ibn Əbi əl-Haris əs-Silmini çağırıb dedi: “Mədinəyə get, Hüseynin
(ə) öldürülməsi xəbəri ilə Əmr ibn Səidi (O zaman Mədinənin əmiri idi)
müjdələ!” ... Əbd əl-Məlik deyir ki: “Mədinəyə çatdım. Qüreyşdən olan bir kişi
ilə qarşılaşdım. O kişi dedi: “Nə xəbər var?” Dedim ki, “xəbər əmirdəndir.” O,
sözümün mənasını başa düşərək “Hamımız Allahınıq və Ona tərəf qayıdacağıq!”
ayəsini söylədi və sonra dedi: “Hüseyn ibn Əli (ə) öldürülmüşdür.”
Əmr ibn Səidin
yanına daxil oldum. O, mənə dedi: “Arxandakı nədir elə?” Dedim: “Əmir üçün
məxfi olan şey!” Hüseyn ibn Əli (ə) öldürülmüşdür. Mənə dedi ki, bu xəbəri
yayım. Mən də bu xəbəri şəhər camaatı arasında yaydım.
And olsun Allaha
ki, ömrümdə Mədinə qadınlarının nalələri kimi nalələr eşitməmişdim. Onlar öz
evlərində Hüseyn ibn Əliyə (ə) əzadarlıq edib ağlayırdılar...” (İbn Cərir
ət-Təbəri, ət-Tarix, c.3, səh.342)
Səhabə tabeinlərin Aşura müsibətinə ağlamaları.
1. İbn Abbas : –
Səbt ibn Covzi deyir: “İmam Hüseyn (ə) şəhid oluqdan sonra İbn Abbas daim
ağlayırdı. Hətta axırda gözləri tutuldu. Digər mənbə yazır: “İbn Abbas Hz Əli
(ə) ilə Siffeyn yolunda Kərbəla ərazisində burada baş verəcək dəhşətlərə
əvvəlcədən ağlamış, göz yaşı tökmüşdür. (İbn Cuzi, - “Təzkirətul-xəvas,” səh.
225; Xarəzmi – “Məqtəl,” səh. 162)
2. Ənəs ibn
Malik: – “İbn Ziyadın sarayında olmasına baxmayaraq haqsızlığa dözməyən Ənəs
ibn Malik ağlayaraq ona etiraz edib, “Hüseyn (ə) hamıdan çox peyğəmbərə (s)
oxşayırdı, sən isə onu şəhid etdin” söylədi.” (“Yənaibul-Məvəddət,” səh. 389;
İbn Həcər, “Səvaiqul-muhriqə,” səh. 198; “Tarixun-nihayə,” səh. 69)
3. Zeyd ibn
Ərqəm: – Zeyd ibn Ərqəm zülmkar vali İbn Ziyadın sarayına, onun Hüseynə (ə)
qarşı etdiyi iyrənc hərəkətlərinə şiddətlə etiraz edərək, ağlayıb söylədiyi
kəskin nitqlə hamını kövrəltmişdi. Zeyd ibn Ərqəm valiyə belə deyir: Əlindəki
çubuqları Hüseynin (ə) dodaqlarından kənara çək! Peyğəmbərin (s) övladını
təhqir etmək olmaz.Sən (kəsilmiş başına) çubuqla vurduğun Hüseynin (ə)
dodaqlarını peyğəmbərin (s) dəfələrlə öpdüyünü görmüşəm. Sonra isə ağlamağa
başladı.İbn Ziyad hiddətlənərək ona dedi: Sakit ol. Əgər səhabə olmasaydın səni
yetərincə kötəkləməyə əmr edərdim. Amma Zeyd ibn Ərqəm qorxmadı və cəsarətlə
ayağa qalxaraq fəryad etməyə başladı: Ey camaat! Allahdan başqasına bəndəlik
etdiniz. Hüseyni (ə), Fatimənin övladını öldürüb, Mərcanənin oğlunu özünüzə ağa
seçdiniz. Allaha and olsun ki, o sizin yaxşılarınızı öldürəcək. Pis insanları
sizə hakim edəcək. Sizi öz quluna çevirəcək. Sonra üzünü İbn Ziyada çevirərək
dedi: Ey ibn Ziyad! Peyğəmbərlərin (s) müsəlmanlara dönə-dönə tapşırdığı
əmanətlə gör necə rəftar etdin! (İbn Həcər, “Səvaiqul-muhriqə,” səh.198;
“Tarixun-nihayə,” səh. 69; “Tarixi-Təbəri” c. 4, səh. 21; İbn Covzi,
“Təzkirətul-xəvas,” səh. 231 və s.)
4. Rəbi ibn
Xeysəm: – “Rəbi ibn Xeysəm Hz Hüseynin (ə) şəhadətini eşitdikdə hönkürərək
ağlayıb belə dedi: Elə cavanları şəhid etdilər ki, peyğəmbər onları gördüyü
zaman olduqca mərhəmət və məhəbbətlə davranırdı. Öz mübarək əlləri ilə onlara
yemək verər və qucağına alardı.” (İbn Covzi, “Təzkirətul-xəvas,” səh. 240 və
265)
5. Həsən Bəsri:
– İmam Hüseynin şəhid olduğunu eşitdən Həsən Bəsri şiddətlə ağlayıb, fəryad
edərək belə deyirdi: Xar olsun öz peyğəmbərinin nəvəsini öldürən ümmətə! Allaha
and olsun, qiyamət günü İmam Hüseynin (ə) babası və atası ibn Mərcanədən (İbn
Ziyaddan) intiqam alacaqdır. (İbn Covzi, “Təzkirətul-xəvas,” səh. 265;
“Mucəmul-Kəbir,” c. 3, səh. 127)
6. Ümmü Sələmə –
Peyğəmbərin (s) həyat yoldaşı: – İbn Abbas deyir: “Yatmışdım, Ümmü Sələmənin
evindən gələn vay-şivən səsi məni ayıltdı.Peyğəmbərin (s) evinə sarı yürüdüm.
Çoxsaylı kişi və qadının ağladığını gördüm. Səbəbini soruşduqda isə Ümmü
Sələmənin səsini eşitdim, deyirdi: Ey Əbdul-Muttəlib qızları, gəlin birgə
ağlayaq. Allaha and olsun ki, sizin rəhbərinizi və behişt cavanlarının
sərvərini şəhid etdilər. (“Tarixi İbn Əsir,” c. 4, səh. 405; “Müsnədi Əhməd,”
c. 1, səh. 283)
Peyğəmbərin (s)
həyat yoldaşları Ümmü Sələmənin evində əzadarlıq qurmuş, peyğəmbərin (s)
məscidini qara parçalarla bükmüşdülər. (İmaməddin Qureyşi, “Uyunul-əxbar və
fununul-əsrar,” səh. 109)
Əhli sünnə
alimlərinin Aşura mərasimlərini qeyd etməsi.
Hicrətin 352-ci
ilində İmam Hüseyn (ə) üçün əzadarlıq məclislərinin qurulması.
Əz-Zəhəbi
“Vəqaye” kitabının şərhində 352-ci ilin əzadarlığını belə yazır: “Sabit deyir:
“Muizz əd-dövlə bazarların bağlanmasını əmr etdi. Dəyirmanlarda un üyüdülməsini
və aşpazxanaların fəaliyyətini qadağan etdi. (Məmurlar) əzadarlıq bayraqlarını
bazarlardan asdılar. Qadınlar baş-gözlərinə vura-vura saçları dağınıq halda
küçələrə tökülüşdülər, əzadarlıq edib növhə oxudular. Bu, Bağdad şəhərində
əzadarlıqla bağlı birinci mərasim idi.” (Şəms əd-Din əz-Zəhəbi, Tarix əl-İslam,
c.26, səh.11)
Əhli-sünnə
alimlərindən olan Sibt ibn əl-Cəuzinin vasitəsilə İmam Hüseynə (ə) əzadarlıq
məclisinin təşkil edilməsi.
Digər tərəfdən
də bəzi əhli-sünnə alimlərinin arasında İmam Hüseynə (ə) əzadarlıq etmələrinin
şahidi də vardır. İbn Kəsir “əl-Bidayə və ən-nihayə” kitabında belə yazır:
“Aşura günü camaat Sibt ibn əl-Cəuzidən istədi ki, minbərə çıxıb İmam Hüseynin
(ə) şəhadətindən, onun keyfiyyətindən danışsın. O, bu istəyi qəbul edib minbərə
qalxıb minbərə söykəndi. Uzun bir sükutdan sonra dəsmalı götürüb üzünə qoydu və
şiddətlə ağlamağa başladı. Bu zaman ağlayaraq bu iki beyti söylədi:
“Vay o kəsin
halına ki, şəfaətçisi onun düşməni olsun!
Qiyamət günü
surətlərə üfürüləcək,
Sonda Fatimə (ə)
məhşərə gələcək!
Hüseynin (ə)
qanına bulaşmış paltarı geyinmiş halda!”
Sonra Sibt ibn
əl-Cəuzi minbərdən enib göz yaşı tökərək evinə getdi.
(İbn Kəsir,
əl-Bidayə və ən-nihayə, c.13, s.207 (Hicrətin 654-cü ilin hadisələri) )
Əbd əl-Mömin (v.
346 h. q.) üçün əzadarlığın keçirilməsi
Əbd əl-Mömin ibn
Xələf Zahirilik məzhəbinin fəqihlərindən və Məhəmməd ibn Davudun ideoloji
məktəbinin davamçılarından olmuşdur. Əbu Cəfər ən-Nəsəfi onun cənazə
müşayiətinin və orda əzadarlıq keçirilməsini nəql etmişdir.
(İbn Əsakir,
Tarix Mədinə Dəməşq, c.10, səh.272; Şəms əd-Din əz-Zəhəbi, Siyər əlam
ən-nübəla, c.15, səh.480)
Əl-Cuveyni
əş-Şafei (v. 478 h.q.) üçün əzadarlığın keçirilməsi.
Əz-Zəhəbi İmam
əl-Hərəmeyn əl-Cuveyninin ölümü və onun üçün əzadarlığın keçirilməsi barədə
belə yazır: “Onu atasının yanında dəfn etdilər. Əza məclisində onun minbərini
sındırdılar. Bazarları bağladılar. Onun məclisində qəsidələr oxudular. Onun
400-ə yaxın tələbəsi var idi. O tələbələr bütün qələmlərini, mürəkkəb qablarını
sındırdılar və bir il əza saxladılar. Onlar bir il başlarına bağladıqları
çalmanı bağlamadılar. Bu işə o qədər israr etdilər ki, heç kəs başına çalma
bükməyə cəsarət etmirdi. Bu müddətdə tələbələr şəhərin küçə və bazarlarında
gəzir, növhə oxuyur, ifrat dərəcədə qışqırıb dözümsüzlük göstərirdilər.” (Şəms
əd-Din əz-Zəhəbi, Siyər əlam ən-nübəla, c.18, səh.476)
Əlbəttə ki, yuxarıdakı
mətndə qeyd olunan tələbələrin əzadarlığı özü-özlüyündə təqdirəlayiqdir. Lakin
onların bəzi ifrat dərəcədə gördükləri işlər qəbuledilməzdir. Minbəri,
qələmlərini və mürəkkəb qablarını sındırmaları, bir il başlarına çalma
bağlamamaları, hər kəsi bu işdən çəkindirmələri heç vaxt təqdirəlayiq hesab
edilə bilməz. Bəlkə də, əz-Zəhəbi elə bu şeylərə görə öz nəzərini belə
bildirmişdir: “Nəzərim budur ki, bu cür işlər əcəmlərə aiddir, dinə tabe olan
alimlər belə işləri etməzlər.” (Şəms əd-Din əz-Zəhəbi, Siyər əlam ən-nübəla,
c.18, səh.476)
İbn əl-Cəuzi (v.
654 h.q.) üçün əzadarlığın keçirilməsi.
Əz-Zəhəbi İbn
əl-Covzinin ölümü haqqında yazır: “Sibt ibn əl-Cəuzi cümə gecəsi şam və işa
namazları arasında, Ramazan ayının on üçü dünyadan köçmüşdür... Bazarlar
bağlandı, bir çox insan onun yas mərasiminə gəldi... Camaatın çoxluğu, havanın
çox isti olması camaatı oruclarını açmağa vadar etdi və bir çoxu özlərini
istidən suya atdılar... Ramazan ayı boyunca camaat onun qəbrinin kənarında
gecələdi, onun qəbrinin üstündə şam yandırıb Quran xətm etdilər. Şənbə günü
əzadarlıq məclisi təşkil etdilər, onun barəsində çıxışlar olundu. Çox insan
iştirak edirdi. Onun barəsində mərsiyələr oxundu...” (Şəms əd-Din əz-Zəhəbi,
Siyər əlam ən-nübəla, c.21, səh.379)
Ömər ibn Əbd
əl-Əzizin vəfatında (v. 101 h.q.) asimanın ağlaması.
Xalid ibn Rəbi
deyir: “Tövratda yazılmışdır ki, göy və yer qırx gecə-gündüz Ömər ibn Əbd
əl-Əziz üçün ağladı!!!”
(Şuəyb
əl-Hurəyfiş, ər-Rəvz əl-faiq, səh. 255; Əllamə əl-Əmini, əl-Ğədir, c.11,
səh.120)
İbn Əsakirin
vəfatında (v. 571 h. q.) asimanın ağlaması.
Oğlu deyir:
“Həmin il yağış yağmamışdı. İbn Əsakir vəfat edəndən sonra və cənazəsini yerdən
götürəndə asiman yağmaq vəziyyətinə düşdü. Sanki bu yağış asimanın göz yaşları
idi, belə ki, bol-bol və şiddətlə yağacağını göstərirdi.”
(Yaqub
əl-Həməvi, Mucəm əl-udəba, c.4, səh.41, “Bəlx tərəfdə 246-cı ildə görünməmiş
qan yağdı”, səh.17)
Əz-Zəhəbi Bağdad
əhalisinin İmam Hüseyn (ə) üçün əzadarlıq keçirmələrini nəql edərkən yazır:
“352-ci ilin hadisələri: Bu ilin Aşura günündə Muizz əd-dövlə Bağdad əhalisinə
Hüseyn ibn Əli (ə) üçün matəm saxlamalarına göstəriş verdi. Əmr verdi ki,
bazarları bağlasınlar, əza bayraqlarını assınlar, aşpazxanalar yemək
bişirməsinlər. Bu, Onun (ə) üçün keçirilən birinci əzadarlıq idi. (Şəms əd-Din
əz-Zəhəbi, əl-İbər fi xəbər min ğeyr, c.1, səh.146)
Doqquzuncu əsrin
əhli-sünnə alimlərindən olan Cəmal əd-Din Əbu əl-Məhasin Yusif ibn Təğribirdi
əl-Utabəki Bağdad camaatının əzadarlıq keçirmələrini belə yazır: “Hicrətin
352-ci ili, Əli ibn Əl-Əxşidin hakimiyyəti. Bu ildə Aşura günü Muizz əd-dövlə
camaata bazarların və aşpazxanaların bağlanmasını, matəm bayraqlarının
bazarlarda asılmasını göstəriş verdi... Hüseyn ibn Əli (r.a) üçün matəm
məclislərinin qurulmasını tapşıdı...” (Cəmal əd-Din əl-Utabəki, ən-Nucum
əz-zahirə, c.2, səh.334)
Əbdülcəlil Razi
h.q tarixi ilə 560-cı ildə “Kitabu nəqz” adlı əsərində yazır: “Hər kəsə
məlumdur ki, Hənəfi və Şafei, həmçinin onun ardıcılları və davamçıları olan
alimlər, fəqihlər Aşura ildönümlərini qeyd edərək, ahu-zar etmiş, təziyə
mərasimləri qurmuşlar. Kərbəla şəhidlərinin müsibətini yad edib, minbərlərə
çıxmış, rəvayətlər söyləmişlər.”
Sünni alimləri
Xacə Əbu Mənsur Maşad (536 h.q vəfat) İsfahanda, Xacə Əli Qəzvini Hənəfi (551
h.q vəfat) Bağdadda, Əmir Əbbadi Qütbuddin (562 h.q vəfat) Bağdadda, Əbu Mənsur
Ümdəddin Şafei - Nişapurda, Xacə Əşəri Hənəfi – Nişapurda, Qazi Hənəfi və
digərləri də hər il Aşura əzadarlığı üçün mərasim keçirilən alimlərdəndir. Bu
barədə bəzi kitablarda məlumar verilmişdir. O cümlədən; Silsilətuz-zəhəb”,
“Rəşahət”, “Məqamati-Cami”, “Məqtəli- Xarəzmi”, “Tarixi-Təbəri”, “İthafus-suəda
fi mənaqibi seyyiduş-şuhəda”, (Əfiuddin Hənəfi), “Cövrul-Əşqiya”, (Qadirbəxş
Hənəfi), “Məqtəl” (Mahmud ibn Osman Hənəfi), “Məqtəl” (Əli Ənbər Hənəfi).
Mahir Şəkərov – İlahiyyatçı, araşdırmaçı.
Bəs özünü döymək başına vurmaq haqında niye yazmamısız ?
YanıtlaSil