Peyğəmbərlərin məsumluğunun lüğət kitabı ilə sadə izahı.
Bütün ilahi peyğəmbərlər məsumdur. Bu
məsumluğa Quran kimi ağıl da hökm edir. Ağıl deyir ki, peyğəmbərlər gərək
mütləq ismət sifətinə malik olub bütün günah, xəta və səhvlərdən pak olsunlar.
Bu yerdə sizə ilahiyyatçı filosuf Nəsirəddin Tusinin sözünü xatırlatmaq
istərdim. Nəsirəddin Tusi (1201-1274) “Təcridül-etiqad” kitabında yazır: “Peyğəmbərdə ismət xüsusiyyətinin
olması vacibdir ki, bunun vasitəsilə camaat içində etibar qazansın. Əgər
peyğəmbərin hərəkətlərində qərəzli məqsəd duyulsa, həm (peyğəmbər olduğu üçün)
ona tabe olmaq, həm də (pis xüsusiyyətlərinə görə) onun əleyhinə çıxmaq vacib
olar; bu isə son mənada onun peyğəmbərliyini inkar etmək deməkdir. Əgər Allah günahkar bir insanı peyğəmbərliyə
seçsəydi, insanlar onun dediklərini qəbul etməzdilər.”(Şeyx Tusi filosof,
astronom, riyaziyyatçı, tarixçi, maliyyəçi, ilahiyyatçı və hüquqşünas, dövlət
xadimi)
Zənb (ذَنب) – Günah mənasına gələn bir söz. Ərəb dilində olan Zənb sözü təkcə günah yox, savab və mübah işlərədə aid edilir. Ərəblər zənb, heyvanın quyruğuna deyirlər. Zənb yəni davamı olan iş və s. Quranda zənb sözünü görüb tez onu günaha aid etməyək. Biz "Hz Muhəmməd (s) məsumdur" mövzusunda gördük ki, Fəth sürəsindəki zənb sözü savab, "Musa (ə) məsumdur." bəhsində isə gördük ki bu söz mübah iş mənasındadır. Beləki, Musa (ə) mübah Allah Rəsulu isə savab iş görmüşdür. Beləliklə;
Hidayət və zəlalət sözünün izahı:
Bəzən görürük ki, peyğəmbərlərə bəzi
sözlər nisbət verilir və bu sözlər vasitəsi ilə onların məsumluğuna guya kölgə
salmaq istəyirlər. Biz indiyəcən peyğəmbərlər barədə deyilən iradları və onlara
nisbət verilən günah və iradları sizlərə Quran işığında çatdırdıq. Məlum oldu
ki, onlara tutulan iradlar ya onların fəzilətidir yaxud o irad Qurana ziddir.
İndi isə sizlərlə birgə peyğəmbərlərə nisbət verilən bəzi ifadələrlə yaxından tanış olaq və
birgə qərar verək ki, bu sözləri ilahi peyğəmbərlərə nisbət vermək olar ya yox?
Xəta – “Peyğəmbər xəta etdi.” ifadəsi olduqca yanlış ifadədir. Qurana baxdıqda
“xəta” sözünün 22 dəfə dəfə zikr olunduğu və hər dəfədə “günah”, “xəta”, “səhv”
mənasında istifadə olunduğunu müşahidə edirik. (Məlumat üçün bax: Bəqərə 58-81- 282, Əraf 161,
Nuh 25, Nisa 92- 112, Əhzab 5, İsra 31, Haqqə 37, Yusif 29-91-97, Qəsəs 8,
Haqqə 9, Şuəra 51-82,Ənkəbut 12, Taha 73,Ələq 16,)
Xətanın növləri və daha geniş mənaları
ilə daha yaxından tanış olmaq üçün Rağib İsfəhanini Müfrədat əsərinə müraciət edin.
Səhv – Xəta mənasına gəlir. Elə bir xəta ki, qəflət üzündən baş verib. Siz bu
sözündə geniş məna və növləri ilə lüğət kitabına (Rağib İsfəhani- Mufrədat) müraciət etməklə tanış ola bilərsiniz.
Yenə sual vermək istəyirəm. Görəsən
ilahi peyğəmbərlər qəflətə düçar olmuşlar? Bu hal onlarda müşahidə olunmuşdur
ki, hələ üstəlik günah da etsinlər?
رَبِّ اغْفِرْ لِي – “İlahi məni bağışla.” ifadəsi:
Bu sözü peyğəmbərlər barədə görənlərdən bəziləri elə
düşünürlər ki, peyğəmbərlər mütləq günah sahibi olmalıdırlar ki, bu sözü
dillərinə gətirsinlər. Bağışla sözü kimi tərcümə edilən söz, əslində bir qədər
fərqli mənaya malikdir. Ğəfərə ərəb dilində əsasən rəf deyil,
dəf dir. Yəni, ğəfərə nəyisə aradan aparmaq deyil, nəyisə qorumaqdır. Ğəfərə
bir şeyin üzərini örtmək – bu məqsədlə ki, onu çirkinliklərdən hifz etsin. Əsl
mənası budur. Yəni ilahi! İcazə vermə ki, ən kiçik fikir, xəta belə mənə üz
gətirsin. Bu mənaları bilmək üçün ərəb dilinin lüğət kitabına müraciət lazmdır.
Azərbaycan dilinin belə müxtəlif izahlı lüğət kitabları vardır. Baxmayaraq ki, biz
həmin sözü zahirən anlayırıq. Bu lüğətlər isə bizə imkan yaradır ki, o sözün
bütün cəhətlərini aydın şəkildə görək.
Bir əsgərin,onu mühafizə etməsi üçün
başına dəbilqə qoyması “ğəfr”dir. Əslində dəf mənasında işlənir. Gələn maneni
dəf etsin deyə o dəbilqədən istifadə olunur. Və ya biri başına papaq qoyur ki
ona soyuq dəyməsin və s. Bu da rəfdir. Ərəb dilində ğəfr sözünün iki yönü var.
Rəf və dəf. Bu söz bəzən rəf olur bəzən isə dəf. Rəf, yəni aradan aparmaq,
aradan qaldırmaq. Dəf isə gələn maniəni - heç yaxına belə buraxmamaq.
Deməli ğəfr 1-ci mərhələdə dəfdir, 2-i
mərhələdə isə rəf.
İlahi peyğəmbərlər barədə bu sözü gördükdə
anlayaq ki, onlar Allahdan istəyirlər ki, "İlahi icazə vermə günahın fikri belə
bizə yaxın düşə."
Digər tərəfdən məgər tövbə yalnız günah
baş verdikdə lazımdır? Əlbəttə xeyir. Günahı olmayan insan belə, tövbə edə
bilər. Buna ayrıca toxunarıq.
Zənb (ذَنب) – Günah mənasına gələn bir söz. Ərəb dilində olan Zənb sözü təkcə günah yox, savab və mübah işlərədə aid edilir. Ərəblər zənb, heyvanın quyruğuna deyirlər. Zənb yəni davamı olan iş və s. Quranda zənb sözünü görüb tez onu günaha aid etməyək. Biz "Hz Muhəmməd (s) məsumdur" mövzusunda gördük ki, Fəth sürəsindəki zənb sözü savab, "Musa (ə) məsumdur." bəhsində isə gördük ki bu söz mübah iş mənasındadır. Beləki, Musa (ə) mübah Allah Rəsulu isə savab iş görmüşdür. Beləliklə;
Zənb = günah.
Zənb = ən üstün savab.
Zənb =mübah.
Deməli bir peyğəmbər barədə bu sözü
gördükdə yenə o mübarək insanlara günah nisbət verməyə tələsməyək.
Araşdırmalarımız bunu göstərdi ki, bu sözün “günah” mənası Quranda heç vaxt
peyğəmbərlərə aid edilməyib.
Hidayət və zəlalət sözünün izahı:
وَوَجَدَكَ
ضَالًّا فَهَدَى
“Və səni (din mərifətlətindən) xəbərsiz
tapıb, (vəhy vasitəsilə) yol göstərdi.” (Zuha 7)
Zuha sürəsinin 7-ci ayəsini nümünə üçün
qeyd edirik. Bəzən hidayət və zəlalət sözləri peyğəmbərlər barədə gəldikdə çox
təəssüf ki, bəziləri zəlaləti yoldan azmaq, hidayəti isə özümüzə adi etdiyimiz
haqqa yönəlmə mənasında istifadə edir. Odur ki, lazım bilirəm ki, bu iki
söz də bir qədər izah olunsun.
Hidayət və zəlalətin mərhələləri vardır.
İnsan hidayət yolunda bacardığı qədər cəhd və səy göstərməlidir. Bu yolda
edilən günahlar insanı hədəfə yetişməkdə mane olur. Odur ki, ilahi insanlar,
Allah əvliyaları nəinki günah, hətta məkruh işlərdən belə çəkinir. Çünki, onlar
getdikləri yola yaxşı bələddirlər. Əgər bu yolu gedən peyğəmbərdirsə, o hamıdan
daha çox məsuliyyətli və diqqətlidir. Adi insanların etdikləri günahlara
(yalan, qeybət, zina və s.) peyğəmbərlər ümumiyyətlə yaxın belə düşməzlər.
Hətta məkruh işi belə həyata keçirtməzlər. Onlar məkruh işi belə özlərinə eyib
bilərlər. Yəni insanı Allahdan uzaqlaşdıran hər işi zəlalət, insanı Allaha
yaxınlaşdıran hər işi də hidayət bilərlər.
Deməli hər zəlalət günah və azğınlıq
demək deyil. Zəlalət və hidayətin öz dərəcələri vardır. Allah yaratdığı hər
şeyi istisnasız hidayət edib. (Taha 50)
وَوَجَدَكَ
ضَالًّا فَهَدَى
“Və səni (din mərifətlətindən) xəbərsiz
tapıb, (vəhy vasitəsilə) yol göstərdi.” (Zuha 7)
Yəni, peyğəmbər (s) ilahi vəhyin
muxatəbi olmaqla bir qədər də məqamı ucaldı, hidayət yolunda bir addım da atdı.
Nəinki peyğəəmbər (s) yolun azmışdı sonra hidayət oldu. Bizim hidayət mövzusuna
baxışımız yanlışdır deyə aldığımız nəticə ürəkaçan olmur. İlahi insanlar ən
yaxşı işin tərkini belə özlərinə böyük bir eyib bilirlər. Odur ki, peyğəmbərlər
müstəhəbb bir işi tərk etdikdə belə narahat olurlar, tövbə edirlər. (Adəm (ə),
Yunus (ə) kimi.) Allahın əvliyalarından bir məkruh iş baş verdikdə günlərlə ona
görə göz yaşı tökürlər. Çünki, hidayət yolunda edilən ən xırda eyib belə ən uca
hədəfə çatmaqda maniə ola bilər.
Zuha sürəsinin 7-ci ayəsini yolunu azmaq
kimi izah edənlərə Nəcm sürəsinin 2-ci ayəsini xatırlatmaq yerinə düşədi.
مَا ضَلَّ
صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى
Sizin yoldaşınız və dostunuz (Muhəmməd
(s) ) nə (əməldə səadət) yolundan çıxıb və nə də (əqidəsindən haqdan ) azıb.
(Nəcm 2)
Quran Kərimdən bir neçə ayəni də bu
mövzuda nümunə göstərmək olar. Allah öz peyğəmbərlərini hidayət yolunda bir
mərhəldən digərinə ucaldır – hidayət edir. Bu hidayət onlar üçün yeni bir
mənəvi məqamdır. Amma çox təəssüf bu ucalığı bəziləri onların yolunu azmaları
ilə əlaqələndirir.
أُوْلَئِكَ
الَّذِينَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ
“Onlar (peyğəmbərlər) Allahın hidayət
etdiyi kəslərdir. Odur
ki, onların hidayət, yol və üslublarına tabe ol.” (Ənam 90)
وَمَا
لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا
“Allah
bizi öz yollarımıza (dünya və axirət kamilləklərinə) hidayət etdiyi halda biz
nə üçün Ona təvəkkül etməməliyik?!” (İbrahim 12)
Bu ayə
bütün peyğəmbərlərin dilindəndir.
قُلْ
إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
“De:
Şübhəsiz, Rəbbim məni doğru yola hidayət edib.” (Ənam 161)
شَاكِرًا
لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
“(İbrahim)
Allahın nemətlərinə şükr edən idi. Allah onu (nübuvvət və risalətə, sonra isə
dostluq məqamına) seçdi və doğru yola hidayət etdi.” (Nəhl 121)
Əlavə
olaraq bax: Ənam 84-85-86; Məryəm 58; Nisa 68.
Nəticə:
Qurandakı ضَال
kəlməsi peyğəmbərlər barədə istifadə olunduqda, onların azğınlıqdan xilas olub
hidayət olması yox, hidayət yolunda mənəvi pillələri qət etməsi başa
düşülməlidir.
Günah sözünün izahı:
Günah
yəni;
1.
Dini-əxlaqi normaların pozulması, dincə qəbahət sayılan iş
2.
Cəzalanmalı hərəkət; təqsir.
3.
Nöqsan, çatışmazlıq.
Günah
yəni Allaha qarşı çıxmaq. Dinimizdə Allahın qoyduğu qayda qanunları pozmağa,
Allahın qoyduğu həddi aşmağa günah deyilir. Günah yəni, Allahın haram buyurduğu
işi yerinə yetirmək.
Günahın
hələ zahiri tərcüməsinə diqqət etsək görərik ki, günah peyğəmbərlərə (ə)
yaraşmayan bir sifətdir. Biz müsəlmanlar belə günahdan qaçıb, onu tərk etməkdə
səy və təlaş göstərdiyimiz halda necə ola bilər ki, Allahın peyğəmbərləri (ə)
bu işə mürtəkib ola və ya bəziləri onlara bu günahı nisbət verə?
Zəllə sözünün izahı:
Bəzən
görürük ki, Allahın pak peyğəmbərləri barədə danışılanda “o zəllə” etdi
deyirlər. Bəziləri zəlləni günah kimi qələmə verir. Lakin bu doğru deyil. Zəllə
yəni tərki-ovla –üstün olanı tərk etmək.
“Zəllə”
sözünün mənasını Hənəfi fiqh alimi, kəlam və təfsir alimi olan Əbul- Bərəkat
Nəsəfi Mədarikut- Tənzil və Həqaiqut- Təvil adlı təfsrinin 4-cü cild səhifə 365
də yazır: “ Zəllə ən fəzilətli bir əməli tərk edib, fəzilətli bir əməli
etməkdir.” (Əbul- Bərəkat Nəsəfi Mədarikut- Tənzil və Həqaiqut- Təvil cild 4,
səhifə 365)
Üsyan və azmaq sözünün izahı:
Ərəb dilində olan bəzi sözlərin mənası zahirən mənfi ola bilər. Amma biz onlar barədə daha geniş məlumatı təfsir elmindən kömək almaqla əldə edə bilərik. Bu məqamda nümunə üçün sizə iki sözün mənasını çatdıraq. Biz buna “Adəm (ə) məsumdur” mövzusunda geniş toxunduq. Oradan bir parçanı sizə təqdim edirik;
Ərəb dilində olan bəzi sözlərin mənası zahirən mənfi ola bilər. Amma biz onlar barədə daha geniş məlumatı təfsir elmindən kömək almaqla əldə edə bilərik. Bu məqamda nümunə üçün sizə iki sözün mənasını çatdıraq. Biz buna “Adəm (ə) məsumdur” mövzusunda geniş toxunduq. Oradan bir parçanı sizə təqdim edirik;
"Ayədə
keçən “ğəva” yolunu azdı yox, "inkişaf etmədi” mənasını bildirir. Yəni Hz
Adəm (ə) ən yaxşı işi görməklə inkişaf edib daha da qabağa gedə bilərdi bu
təkamül yolunda.
وَعَصَىٰ آدَمُ – Bu ayədə “üsyan” dedikdə müstəhəbb - yaxşı bir işin tərk olunması nəzərdə
tutulur. Bu sözü də əhli sünnənin ən görkəmli təfsir alimlərindən biri olan Fəxri
Razi öz Təfsiri Kəbirində qeyd edir. (Təfsire-kəbire-Fəxr Razi” – Taha 121-ci
ayənin izahında)
Ayənin izahına baxıb gördük ki, bu ayənin Hz Adəmin
günah etməsi ilə heç bir əlaqəsi yoxdur. Bu ayəyə
əsasən Hz Adəm nəinki günah, fəzilətli bir iş görüb.
Zülm və zalım sözlərini də izah edək. Bu
söz də ilahi peyğəmbərlərə nisbət verildikdə yanlış anlaşılma baş verir."
Yenə bu yerdə “Adəm (ə) məsumdur” mövzusundan bir ayəni nümunə göstərək.
Yenə bu yerdə “Adəm (ə) məsumdur” mövzusundan bir ayəni nümunə göstərək.
Zülm və zalım sözünün izahı:
“...bu ağaca yaxınlaşmayın! Yoxsa
zalımlardan olarsınız". (Bəqərə 35)
Bu ayədə olan “zalımlardan olarsınız”
ifadəsi bəzilərinin də düşündüyü kimi, belə deyil ki, Hz Adəm (ə) guya günah
etdi və Allaha qarşı zülm etdi. Nəfsə zülmün bir-birindən fərqli dərəcələri
var. Namaz qılmamaq da nəfsə zülmdür, şirk də nəfsə zülmdür. Yalan danışmaq da.
Hətta məkruh iş görmək, müstəhhəb əməli tərk etmək də nəfsə zülmdür. Bir nəfər
məkruh iş görəndə biz demirik ki, o günah etdi. Deyirik; Yaxşı olardı
etməyəydi. Amma edibsə də günahı yoxdur. Və ya biri nafilə namaz qılmır. O da
nəticə etibari ilə öz nəfsinə zülm edir. Çünki, hər bir yaxşı iş, insanı
kamilləşdirir. Bir şəxs bu yaxşı işləri tərk etməklə özünə zülm edir. Amma bu
günah sayılmır. Tərki-övla – yəni yaxşı bir işi tərk etmək bunlar nəfsə zülm
olsa da, kiçik zülm sayılır. Bu bizim üçün kiçik bir şeydir ki, nafilə
qılmırıq, məkruh işləri edirik. Amma Allah, peyğəmbərlər (ə) bu cür edəndə
onlara xatırladır ki, siz gərək ən kamil olasınız. Onlar da bu işlərə görə
Allaha tərəf qayıdırlar. Yəni tövbə edirlər. "Zalımlardan olarsınız"
sözündən məqsəd: yəni, özünüzə zülm edənlərdən olarsınız. Ona görə də savabı
əldən verən şəxs barəsində "nəfsinə zülm etdi" deyilə bilər. Necə ki,
Allah-Təala Əyyub (ə) –ın dilindən buyurur : "Həqiqətən mən, zalımlardan
idim." (Ənbiya 87) Çünki bəyənilən bir işi görməməklə savabı əldən
vermişdi.
Zülm ərəb dilində "həddi keçmək və
bir şeyi öz yerindən başqa bir yerdə qərar vermək" mənasınadır.
("Lisanul-ərəb", zülm maddəsi)
Tövbənin mənası. Peyğəmbərlər niyə tövbə edir?
İlahi peyğəmbərlərin tövbə etməsi, də o ucalığın
dərkində aciz qalan bizlərə çox təəccüblü gəlir. Və elə
anlayırıq ki, tövbə yalnız günah baş verdikdən sonra olmalıdır. Amma belə
deyildir. Tövbə sözü lüğətdə; qayıdış, dönmək, Peşman olmaq, Allaha tərəf
qayıdış kimi mənalara gəlir. Nə üçün ilahi peyğəmbərlər tövbə edirlər? Onlar
Allahla olan bağlılıqda o qədər həssasdırlar ki, zərrə onları Ondan ayrı salan
işlərə görə gecə-gündüz tövbə edirlər. Bizim namazımız qəza olduqda narahat
olmuruq. Amma bir Allah dostunun namazı qəzaya gedəndə ömür boyu onun üçün
tövbə edir. Bizim üçün adi görünən əməl onlar üçün çox əhəmiyyətlidir. Odur ki,
hətta günah olmayan bir əməl üçün də bağışlanma diləyirlər. Bütün bunlardan
əlavə məgər tövbə ancaq günah üçündür ki, bəziləri peyğəmbərlərin tövbəsini
günahla əlaqələndirir? İnsan hər halda tövbə etməli və Allahdan bağışlanma
diləməlidir. Tövbə günahkarlara xas bir əməl deyil. Tövbəni Allahın əvliyaları
da edir. Ümumiyyətlə insan hər halda tövbə edən halda olmalıdır. Əgər hər
rdilən tövbə günahla əlaqəli olsa onda peyğəmbərin “Mən gündə 70 (yaxud 100)
dəfə tövbə edirəm” sözünü necə anlayaq? Peyğəmbər (s) gündə 100 dəfə günah
ediridi ki, tövbə də gərəksin? Peyğəmbər olmayan Allah dostları belə, ən sadə
məsələyə belə çox önəm verərkən, peyğəmbərlər barədə necə tez tələsik qərar
veririk?
Biz bu mövzumuzda məsələyə lüğət
baxımından toxunduq. İlahi peyğəmbərlərin ismətini, məsumluğunu bu cür sadə
üsulla da isbat etmək, heç də çətin deyil. Odur ki, bir mövzu barədə danışarkən
ən azından o sözün mənasını öyrənməyə cəhd etsək, bir sıra məsələlər öz-özünə
həllini tapacaqdır. Bu kimi sözlərdən unutduğumuz ya deməyimiz vacib olan
sözlər varsa bizə yazıb, bildirə bilərsiz.
Mahir Şəkərov - İlahiyyatçı yazar.
Yorumlar
Yorum Gönder