“Rəsul” və “nəbi” sözü ilə bağlı yanlış fikirlərə aydınlıq – Bütün peyğəmbərlər həm nəbidir, həm rəsul.
Əsas mövzumuza keçməzdən öncə bilməliyik ki, Allah vəhy alan və o vəhyi insanlara çatdıranlara “peyğəmbər” deyil, “nəbi” və “rəsul” olaraq xitab edir. Peyğəmbər sözü fars dilində “pəyam” və “avər” sözlərinin birləşməsindən əmələ gəlmiş, “xəbər gətirən” mənasına gəlməkdədir. “Peyğəmbər” sözü “nəbi” sözünü qismən əhatə etsə də, “rəsul” sözünü tamamilə əhatə etmir və onu izah etməyə qadir deyil. Peyğəmbər sözü ümumi mənada istifadə oluna bilər, lakin konkret elmi əsərlər və araşdırmalarda bu iki məfhum aydın şəkildə yazılmalı və sözün konkret olaraq “nəbi” yaxud “rəsul”dan getdiyi dəqiq şəkildə müəyyənləşməlidir. Əks halda, biz istəməsək də, peyğəmbər sözü “nəbi” və “rəsul” sözlərinin təhrifinə yol açır və bu iki məfhumun əsl həqiqi mənasını və daşıdığı missiyasını aradan aparır. Maraqlıdır ki, Quran tərcümələrində belə “nəbi” və “rəsul” sözü əksər ayələrdə peyğəmbər olaraq məna edilib. Biz bu cür tərcümələri yanlış hesab edirik. Çünki, nəbi və rəsul sözləri gələn hər ayənin özünəməxsus mənası vardır. Rəsul və nəbiyə olan xitablar çox fərqli mənaları ehtiva edir. Allah Rəsulunun (s) məsumluğunun isbatında ən mühüm dəlillərdən biri də məhz elə budur. Necə ki, Təhrim 1-2, Ənfal 67-68 də və bu kimi ayələrdə Allah Rəsuluna (s) tutulan iradları və ona nisbət verilən günahları rədd edərkən gətirilən dəlillərdən biri də peyğəmbərə (s) məhz “nəbi” olaraq xitab edilməsidir. Peyğəmbərin (s) məsumluğunu isbat edərkən “nəbi” kəlməsindən yapışaraq dəlil gətirən bizlər, niyə özgə vaxt bu fərqliliyi gözardı edib, nəbi və rəsula peyğəmbər deyirik?
Bu mövzuya dair iki ayə qeyd edək;
“Muhəmməd aranızdakı kişilərdən heç birinin atası
deyildir. Lakin o, Allahın elçisi və nəbilərin sonuncusudur. Allah hər şeyi
bilir.” (“Əhzab” 40)
“Kitabda Musanı
da xatırla! Həqiqətən o, seçilmiş bir elçi və nəbi idi.” (“Məryəm” 51)
Əgər bu iki
kəlmə eyni mənaya gəlmiş olsaydı o zaman ayədə hər ikisini qeyd etməyin bir
mənası olmazdı. Aydındır ki, Quranda həm nəbi, həm də rəsul kəlməsi fərqli
mənalarda işlədilib. Belə ayələrə çox rast gəlmək olar. Quranla sabitdir ki,
hər bir nəbi eyni zamanda rəsuldur. Rəsulluq elə bir vəzifəsdir ki, vəhy alan
nəbi onu təbliğ etməyə məcburdur. Əks halda vəhy almağının bir mənası yoxdur.
Rəsulluqla görəvləndirilməyən, lakin vəhy alanların olduğunu da Quranla
öyrənirik: Musanın anasının, Məryəmin vəhy alması buna misaldır. Lakin belə
vəhy alanlar nəbi olmadıqları üçün eyni zamanda rəsulluq da etməmişlər. Onların
aldığı vəhylər sadəcə onlara aiddir və başqalarına təbliğ etmək kimi bir
missiyaları yoxdur.
Nəbilik bir
məqamdır. Allah birini nəbi olaraq seçər və ona vəhy verdikdən sonra bu vəhyi
çatdırması üçün onu elçi təyin edər. Buna görə bütün “peyğəmbərlər” həm
nəbidir, həm də elçidirlər.
Bilirik ki, elçi
də başqasının mesajını çatdıran biridir. Yəni elçinin öz sözü yoxdur. Biri
elçilik edirsə, o başqasına aid olan mesajı çatdırmaqla vəzifələndirilib.
Nəbilik hər
peyğəmbərə verilib və bu missiyanı da ölənə qədər davam etdirəcəkdir ki, bu
məqam da verildiyi andan ölənə qədər davam etdirilən bir rütbədir. Lakin nəbi,
yalnız ona veriləni (kitabı, səhifəni, yaxud yazılı hökmlər) təbliğ etdiyi
zaman rəsul olur. Başqa sözlə vəhyi nəbi olaraq alır, rəsul olaraq isə təbliğ
edir. Quranın bəzi ayələrindən (“Bəqərə” 213, “Furqan” 31) öyrənirik ki, bəzən
nəbi, elə nəbi olaraq da vəhyi (kitabı, ilahi əmr və qadağanları) insanlara
çatdırıb. Bir sözlə, nəbi rəsul olmadan da ilahi vəhyi çatıdıra bilər və bu
təbiidir də. Bu ümumi məlumatlardan sonra mövzunu bir qədər də aydınlaşdıraq.
“Rəsul” sözü ilə bağlı izahlar.
“Rəsul” sözü
lüğətdə Allahın sözünü insanlara çatdıran bir elçi, nümayəndə deməkdir. Ürfdə
də elçi, birinin sözünü digərinə çatdırandır. Elə buna görədir ki, deyilir:
“Elçiyə zaval olmaz.”
“Rəsul”un vəzifəsi: Qurana görə rəsulun vəzifəsi
yalnız ilahi əmrləri çatdırmaqdır.
مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ
الْبَلاَغُ
“Rəsulun üzərinə düşən vəzifə yalnız
xəbər çatdırmaqdır.” (“Maidə” 99)
Qurani-Kərimdə
ilahi əmrin çatdırılmasında adətən “rəsul” kəlməsi istifadə olunmuşdur.
Məsələn:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ
مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ
“Ey rəsul! Rəbbin
tərəfindən sənə nazil ediləni tam çatdır.” (“Maidə” 67)
Maraqlıdır ki,
bu ilahi əmri çatdırıb icra etmədikdə, onun rəsulluğu da sual altına gedir.
Necə ki, yuxarıdakı ayənin davamında belə oxuyuruq:
وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
“Əgər (bunu)
etməsən, Onun (Allahın) risalətini (sənə həvalə etdiyi elçilik
vəzifəsini) yerinə yetirməmiş sayılarsan.” (“Maidə” 67)
Məlum olur ki,
risalətin-elçiliyin əsl missiyası, ona deyiləni çatdırmaqdır. Elə buna görədir
ki, rəsula itaət birbaşa Allaha itaət sayılır. Çünki, rəsul öz sözünü deyil,
Allahın sözünü çatdırır və məhz buna görə də ona itaət, elə Allaha itaət
sayılır.
مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ
أَطَاعَ اللّهَ
“Rəsula itaət edən şəxs Allaha itaət
etmişdir.” (“Nisa” 80)
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ
الأُمِّيَّ
“Onlar Allahın elçisinə, ümmi (təhsil almamış) nəbiyə tabedirlər.” (“Əraf” 157)
Bu ayədə məqsəd,
İslam peyğəmbəri (s) olduğundan həm rəsul həm də nəbi ifadəsi gəlmişdir.
Bəzi
peyğəmbərlərə Quranda həm nəbi və həm də rəsul olaraq xitab edilib.
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ
صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا
نَّبِيًّا
“Bu kitabda İsmaili də xatırla. O, öz vədinə sadiq elçi
və nəbi idi.” (“Məryəm” 54)
Quranda rəsul və
nəbinin birgə istifadə olunduğu bu cür ayələr çoxdur. Məlumdur ki, rəsul və
nəbi bu ayələrdə iki ayrı-ayrı şəxs yox, bir şəxsdir. Başqa sözlə, bu cür
ayələrdə nəbilik və rəsulluq bir şəxsin vəsfidir.
Qurana görə
rəsul kəlməsini şəxs mənasında deyil, vəzifə və məsuliyyət kimi də anlaya
bilərik. Nümunə üçün baxaq;
وَلَمَّا جَاءهُمْ كِتَابٌ مِّنْ
عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ
“Onlara Allah qatından, əllərindəkini təsdiq edən bir
kitab (Quran) göndərildiyi zaman da (qəbul
etmədilər)...” (“Bəqərə” 89)
وَلَمَّا جَاءهُمْ رَسُولٌ مِّنْ
عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ
“Allah tərəfindən onlara, əllərindəkini (Tövratı) təsdiq
edən bir rəsul gəldiyi zaman,...” (“Bəqərə” 101)
Ayələrə
baxdığımızda rəsul və kitab sözü bir-birini əvəz edən söz kimi ayədə istifadə
olunmuşdur. Bu da, rəsul kəlməsininin şəxsin özü ilə deyil, daşıdığı əmr və
hökmlərlə bağlı olmasına görədir ki, buna yuxarıda da işarə etdik.
Bəzi məsələlərdə
peyğəmbərə “nəbi” deyə xitab olunması, mövzunun risalətlə bağlı
olmadığındandır. (Nümunə üçün bax: “Təhrim” 1, “Ənfal” 67-68)
Allah İslam
peyğəmbərini möminlər üçün nemət olduğunu bildirdikdə “rəsul” kəlməsindən
istifadə etmişdir.
لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ
فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ
“Allah möminlərə lütf etmişdir. Çünki, onlara öz
içlərindən bir rəsul göndərdi.” (“Ali-İmran” 164)
Rəsul kəlməsi bəzən peyğəmbər olmayan şəxslər
barəsində də istifadə olunur. Nümunə üçün qeyd edək;
Elçi və səfirin rəsul adlandırılması:
وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ فَلَمَّا جَاءهُ الرَّسُولُ قَالَ
“Şah dedi: Onu mənə gətirin. (Şahın göndərdiyi) elçi (Yusifin) yanına gəldikdə,
Yusif dedi:...” (“Yusif” 50)
فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ
“Görüm elçilər nə ilə qayıdacaqlar.” (“Nəml” 35)
Mələklərin və insanların rəsul-elçi adlanması:
اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ
“Allah, mələklərdən və insanlardan elçilər seçər.” (“Həcc” 75)
Bir nəbinin kitabını-risalətini təbliğ edən, nəbi olmayan şəxs: (Bax: “Yasin” 13-17)
Bunu da qeyd
edək ki, burada “rəsul”da məqsəd lüğət baxımındandır. Bilməliyik ki, “rəsul”
sözü istilahda Allah tərəfindən seçilib göndərilən və ilahi əmrləri
çatdırandır. Biz sadəcə bunları da oxuculara təqdim etmək üçün qeyd etdik.
“Nəbi” sözü ilə bağlı izahlar.
“Nəbi” sözü
“nəbə”dən olub, xəbər mənasında istifadə olunur. Peyğəmbərlərə nəbi deyilməsi
onların Allah tərəfindən doğru xəbərləri əldə etməsinə görədir. Hər xəbər əldə
edənə nəbi deməzlər.
Bəzi alimlər (və
lüğət sahibləri) nəbi kəlməsinin نَبُوّةَ kəlməsindən
olduğunu və məqamı yüksək mənasına gəldiyini qeyd edirlər. Bu məna, Quranda da
zikr olunmaqdadır. Belə ki, “Məryəm” surəsində bəzi peyğəmbərlərin adı
çəkilərək nəbi olmaları vurğulandıqdan sonra buyrulur: “Biz onu yüksək bir
məqama ucaltdıq.” (“Məryəm” 57)
Elə nəbi də
“dəyəri yüksək olan şəxs” anlamındadır. Nəbilər, vəhy və kitabla Allah qatında
məqamları daha da artır.
“De: Mən də sizin kimi bir insanam. (Üstünlüyüm
ondadır ki,) mənə vəhy olunur...” (“Kəhf” 110)
Uca Allah “Ənam”
83-cü ayədən etibarən bəzi peyğəmbərlərin adını (həmçinin bax: “Şura” 13) )
çəkərək buyurur:
وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ
وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
“Və həmçinin onların ataları, övladları və
qardaşlarının bəzilərini (üstün etdik), onları seçdik və düz yola hidayət
etdik.” (“Ənam” 87)
Rəvayətlərdə
sayları 124 min zikr olunan hər nəbilərin hər biri “Ənam” surəsində adı keçən
peyğəmbərlərin ya atalarıdır, ya qardaşları ya da onların nəsillərindəndir.
Beləliklə, özünə işarə edilməmiş nəbi qalmamaqdadır. Sonra ardınca buyurur:
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ
“Onlar kitab, hikmət və peyğəmbərlik verdiyimiz
şəxslərdi.” (“Ənam”
89)
Şübhə: Bəziləri
bu və bunun kimi digər ayələrə əsasən qeyd edirlər ki, Allah bütün nəbilərə
kitab vermişdir. Lakin, bu belə deyildir. Ərəb dilində kitab sözü yazılı olan
və bu istiqamətdə olan şeylərə verilən addır. Bu kimi ayələrdə peyğəmbərlərə
nisbətdə kitab, şəriət hökmlərinin yazılı olduğu səhifə və lövhələrdir. Onlar o
hökmlər vasitəsi ilə insanlar arasında ixtilafı aradan qaldırırlar. (Bax:
“Bəqərə” 213)
Qurana görə nəbiyə vəhy olunur: – “Şübhəsiz,
Biz Nuha və ondan sonrakı peyğəmbərlərə vəhy göndərdiyimiz kimi sənə də vəhy
göndərdik. Həmçinin İbrahimə, İsmailə, İshaqa, Yəquba, Əsbata (Yəqubun
övladlarından olan peyğəmbərlərə), İsaya, Əyyuba, Yunusa, Haruna və Süleymana
vəhy göndərdik. Və Davuda Zəburu əta etdik (deməli sən peyğəmbərlik iddiası
etmək və kitab verilmək baxımından ilk şəxs deyilsən).” (“Nisa” 163)
Qurana görə nəbiyə kitab verilib:
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي
نَبِيًّا
“(Həmin körpə dilə gəlib) dedi: Həqiqətən mən Allahın
bəndəsiyəm, O, (bu halımda) mənə kitab
(İncil) verib və məni (bu yaşda) nəbi edib.” (“Məryəm”
30)
Nəbi
mövzusuna yanlış olaraq dəlil gətirilən ayələrin ümumi izahı.
Biz yuxarıda qısa olaraq “Ənam” surəsinin 83-89 ayərinə münasibət
bildirdik və qeyd etdik ki, orada nəbilərə kitab verildi ifadəsində
məqsəd, səmavi kitab deyil, əksinə şəriət hökmlərinin yazılı olduğu
lövhələrdir. Nəbilərə kitab verildi mövzusunda yanlış dəlildən istifadəyə
ehtiyac yoxdur. “Məryəm” 30-cu
ayə Hz. İsaya kitab verilməsini zatən konkret olaraq açıqlayır.
Bu cür yanlış dəlillərdən biri də “Əhzab” 38-39-cu
ayədir. Bilməliyik ki, oradakı risalətin təbliği öncəki rəsullarla bağlıdır.
“Bəqərə” 136, “Ali-İmran” 84-də kitabda məqsəd yenə də səmavi
kitab yox, şəriət və ilahi hökmlərdir.
Quran bir
sıra məsələlərdə nəbi və rəsul ayırımı etmir.
Peyğəmbərlərin göndərilməsindən söz açan ayələrdə
bəzən nəbi və bəzən rəsul ifadəsi gəlməkdədir:
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ
“İnsanlar tək bir ümmət idi. Və Allah müjdə verən və
xəbərdarlıq edən nəbilər göndərdi.” (“Bəqərə” 213)
Bəqərə 213-ə
əsasən Allah nəbiləri xəbərdar edən və müjdə verən qərar verib.
Nəbi ancaq vəhy
alır, kitab alır, təbliğ etmir deyənlər bu ayəyə cavabları nədir?
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً
“And olsun ki, hər ümmətə rəsul göndərdik ki,” (“Nəhl” 36)
Nəbi və rəsulun göndərilmə missiyasından söz açan
ayələrdə də yenə ortaq cəhəti müşahidə edirik:
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ
“İnsanlar tək
bir ümmət idi. Və Allah müjdə verən və xəbərdarlıq edən nəbilər göndərdi.” (“Bəqərə” 213)
رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ
“Müjdə verən və xəbərdarlıq edən rəsullar (göndərdi ki,)” (“Nisa” 165)
İnancla bağlı mövzularda nəbi və rəsul ayırımı
edilmir:
وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ
الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ
“Ancaq yaxşı əməl o kəsin (etdiyidir ki,) Allaha, axirət
gününə, mələklərə kitaba və nəbilərə inanar.”
(“Bəqərə” 177)
كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ
“(Onların) hamısı Allaha, Onun mələklərinə,
kitablarına və rəsullarına iman
gətirmişlər.” (“Bəqərə” 285)
Kitab verilmə mövzusu:
كَانَ النَّاسُ اُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّٰهُ النَّبِيّ۪نَ مُبَشِّر۪ينَ وَمُنْذِر۪ينَ وَاَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ
“İnsanlar tək bir ümmət idi. Və Allah müjdə verən və
xəbərdarlıq edən nəbilər göndərdi. Və onlara haqq
olaraq kitabı nazil etdik ki...” (“Bəqərə” 213)
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ
وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ
“Rəsullarımızı açıq-aşkar dəlillərlə
göndərdik. Onlarla birlikdə kitab və (haqqı batildən ayıran,
ədalətli qanunları təyin edən) tərəzini də nazil etdik.” (“Hədid”
25)
Peyğəmbərlərin bir-birindən üstünlüyü mövzusu:
تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ
Rəsulların bəzisini,
bəzilərindən üstün etdik.” (“Bəqərə” 253)
وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ
عَلَى بَعْضٍ
“And olsun ki, Biz nəbilərin bəzisini,
bəzilərindən üstün etdik.” (“İsra” 55)
“Hər rəsul
nəbidir, hər nəbi isə rəsul deyildir” ifadəsinin yanlışlığı.
Uca Allah, yer üzünə bir peyğəmbər göndəribsə o mütləq
şəkildə nəbidir. Bunda heç bir ixtilaf yoxdur. Lakin, nəbilərin rəsul
olub-olmaması bəzən müzakirə predmetinə çevrilir. Halbuki, mövzu diqqətlə
təhlil olunduqda məsələ həllini tapır. Nəbi və rəsul mövzusunda yanlış olaraq
istifadə olunan “Hər rəsul nəbidir, hər nəbi isə rəsul deyildir” ifadəsi də bir
qədər bu mövzunun doğru anlaşılmasının önünü kəsir. Düşünülmədən deyilən bu
ifadə hətta əqaid kitablarına da sirayət etmişdir. Daha qorxulusu isə bu yanlış
ifadə, din təbliğçilərinin dilində yersiz şüara çevrilmişdir. Belələrinə bir
neçə sual vermək yerinə düşərdi.
1. Nəbi olan şəxs ancaq vəhy alır?
2. Nəbiyə kitab verilmirsə Məryəm 30-da
Hz. İsanın dilindən özünü uşaq ikən nəbi adlandıraraq, özünə kitab verilməsini
necə anlayaq?
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي
نَبِيًّا
“(Həmin körpə dilə gəlib) dedi: Həqiqətən mən Allahın
bəndəsiyəm, O, (bu halımda) mənə kitab
(İncil) verib və məni (bu yaşda) nəbi edib.” (“Məryəm”
30)
3. Bir nəbi aldığı vəhyi, heç kimə
çatdırmırsa yaxud çatdırmayacaqdısa ona niyə nəbilik məqamı verilir?
4. Nəbi ilə rəsulun fərqini ayıranlar yuxarıda
qeyd etdiyimiz ayələrə (nəbi ilə rəsulun ortaq cəhətlərinə) sözləri nədir?
Allahın fərq qoyub ayırmadığında sizmi fərq qoymağa çalışırsınız?
5. Bəzi nəbilərə səhifələr (kitab və şəriət
hökmlərinin yazılı olduğu lövhələr) verilib.
O səhifələrin (kitabların) verilmə
məqsədi nə idi? O səhifələri (ordakı hökmləri) insanlara çatdırmayacaqdılarsa
niyə onlara verildi? Yəni, siz iddia edirsiniz ki, nəbilər onlara endirilən
səhifələri büküb bir kənara qoyublar və təbliğ etməyiblər?
6. Fərz edək ki, bir nəfər, nəbidən
sual soruşur o nəbi nə deyər? Deyəcək ki, mən nəbiyəm gedin rəsul sizə cavab
versin? Əgər bir nəbi bir ilahi hökmü bir dəfə belə olsa kiməsə çatdırıbsa o
artıq rəsul olur. Olmur? Olmursa bəs niyə iddia olunur ki, rəsul çatdırandır.
Deməli, sizin nəzərinizdə ilahi hökmü çatdıran rəsuldur. Elə isə nəbi də bu işi
görsə olur rəsul. Niyə eyni işi iki şəxs gördükdə birinə rəsul, digərinə nəbi
deyirsiz? Bundan əlavə, “Bəqərə”
213, “Furqan” 31-ə əsasən “nəbi” rəsul olmadan da bu işi görə bilər. Bəs bu
ayələrə nə deyirsiz?
7. Bəziləri deyir ki, nəbi “xəbər verən” deməkdir. Halbuki,
“xəbər verən” zatən rəsul olur. “Nəbi”, yerinə
görə“xəbərdar olan”, “agah olan” kimi tərcümə edilsə daha uyğundur.
8. Fərz edək ki, nəbi “xəbər verən” deməkdir. Yaxşı, bəs
“rəsul” nədir? Çatdıran? Onda növbəti sual yaranır. Xəbər vermək və çatdırmaq
fərqli-fərqli sözlərdir? Onda belə bir mənzərə yaranır:
Nəbi: “Allahdan başqa ibadətə layiq məbud yoxdur.”
Rəsul: “Allahdan başqa ibadətə layiq məbud yoxdur.”
Diqqət edin, fərz edin ki, nəbi və rəsul eyni cümləni
deyib. Qarşı tərəfin nəbi və rəsula verdiyi tərifi əsas götürsək, onda nəbi
eyni cümlə ilə xəbər verib və rəsul da eyni cümlə ilə çatdırıb? Yaxşı fərq nə
oldu ki?
9. Nəbilik və rəsulluq şəxs deyil,
məqamdır. Bir nəbi, risaləti təbliğ etdiyi zaman olur rəsul, eləmi? Deməli nəbi
rəsul ola bilər və zatən rəsuldurda. Rəsul da zatən nəbidir. Elə isə problem
nədir?
10. Əqaid kitabları yazır ki, rəsul odur ki Allah
tərəfindən göndərilib. Sual verirəm - Bəs nəbini insanlara kim göndərib?
“Nəbi və rəsul” mövzusu alimlərin dili ilə.
Bu mövzuda Qurandan kifayət qədər dəlillər mövcuddur.
Lakin, mövzunu qəbul etməyib, dəlil kimi bəzi alimlərin adlarını qeyd edənlərə
biz də nümunə üçün iki alimin fikrini yazırıq;
Əllamə Təbatəbai: “Nəbi və
rəsul, ilahi hökmləri insanlara çatdırarkən bərabərdirlər. Lakin, rəsul o
peyğəmbərdir ki, bir məsuliyyət və vəzifəsi vardır. O vəzifəsinə əməl edib
təbliğ etdikdə camaatın bəhanəsi kəsilir. İkinci bir tərəfdən, əgər onlara
qarşı çıxsalar ilahi əzaba tuş gələcəklər.”
Əllamə Təbərsi: Məcməul-Bəyan təfsirinin müəllifi, Əllamə Təbərsi “Həcc”
surəsinin 52-ci ayəsinin təfsirində yazır: “Nə üçün burada nəbi və rəsul
kəlmələri ayı-ayrılıqda istifadə olunub. Rəsul məfhumu yəni, o kəs ki, Allah
onu göndərib. Bəs nə üçün nəbi kəlməsi işlənib? Çünki, nəbi o kəsə deyilir ki,
rəsul olduğu üçün dərəcə və üstün məqamı vardır. Nəbi bu məqamı mürsəl – rəsul
olduğu üçün qazanıb. Necə ki, ayədə bu tərtiblə gəlib.
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا
نَبِيٍّ
“Biz səndən öncə elə bir rəsul və elə bir nəbi
göndərmədik ki...”
Qurana görə nəbi o kəsdir ki, uca məqamı vardır. Niyə
uca məqamı vardır? Çünki, rəsuldur. Bütün peyğəmbərlər həm nəbidir, həm rəsul.
Bu yönlə ki, onların hər biri Allah tərəfindən insanlara göndərilmişdir. Nəbi
və rəsul bir-birindən ayrı iki şəxsiyyət deyil. Quran (“Ənam” 83-86)
nəbi və rəsulların adlarını çəkdikdən sonra buyurur: “Biz onların hamısını
aləmlərdə üstün tutduq.” (“Ənam” 86)
Quranda Allah İslam peyğəmbərinə (s) həm nəbi və həm
də rəsul deyir. Bunun mənası onun iki şəxs olması demək deyil.” (Əllamə Təbərsi
- Məcməul-Bəyan c. 7-8, səh. 91. Həcc 52-ci ayənin təfsir və izahı)
Bütün peyğəmbərlərin həm nəbi və həm rəsul olmasına dair iki ayənin zikri.
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِّنَ
الْمُجْرِمِينَ
“Beləliklə, hər peyğəmbər üçün günahkarlardan bir
düşmən qərar verdik.” (“Furqan” 31)
Məlumdur ki, bu düşmənlər onların təbliğinin
müqabilində peyda olur. Əgər bir peyğəmbər təbliğ etməsə, ilahi əmr və
qadağanları çatdırmasa onun heç bir müxalifi də olmaz. Ən gözəl nümunəsi də
Allah Rəsulunun (s) dəvətinin əvvəllərində, Məkkə müşrikləri ona bir sıra
təkliflər etmiş və bu təkilfləri qəbul edəcəkləri təqdirdə onunla heç bir
işləri olmayacaqlarını bəyan etmişdilər.
Bu ayə bizə çatdırır ki, bütün nəbilər həm də ilahi
əmrlərin təbliğçisi olublar.
كَانَ النَّاسُ اُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّٰهُ النَّبِيّ۪نَ مُبَشِّر۪ينَ
وَمُنْذِر۪ينَ وَاَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ
“İnsanlar tək bir ümmət idi. Və Allah müjdə verən və xəbərdarlıq edən nəbilər
göndərdi. Və onlara haqq olaraq kitabı nazil etdik ki...” (“Bəqərə” 213)
Quranın bu ayəsi ilə məlum olur ki, müjdə verib
qorxutmaq təkcə rəsullara xas deyil, nəbilər də bu işi görə bilər. Deməli, nəbi
həm də rəsuldur. Nəbidə ilahi əmr və qadağanlarının təbliğçisidir. Buradan
başqa bir məqam da var. Nəbiyə müjdə verən və xəbərdarlıq edən sifəti ona bu
işi gördükdən sonra verilir. Bir daha məlum olur ki, nəbi rəsulluq etdikdən
sonra Allah onu yenə də nəbi sifəti ilə yad edir. Bu yerdə bəzi alimlərin
dediyi “Nəbi rəsuldan da üstündür” ifadəsi üzərində düşünməyə dəyər.
Nəbi və rəsul arasında qoyulan iki yanlış fərq.
1. “Rəsul odur ki yeni şəriəti olsun?”
Deyirlər ki, rəsul odur ki, yeni şəriət gətirsin. Yaxşı, fərz edək ki doğru
deyirsiz. Onda ziddiyyətli məqam yaranır. Çünki, onlar həm də iddia edirlər ki,
beş şəriət var ki, onları da ulu-əzm adalandırılan peyğəmbərlərə aid edirlər.
Yaxşı bəs qalan şəriətlər hanı? O məntiqlə götürsək gərək ulul-əzm
peyğəmbərlərin sayı da 313 olaydı 5 yox. Fərqindəsinizmi?
2. Rəsul odur ki, vəhy mələyini aşkarda görür, onunla
danışır. Lakin nəbi odur ki, yuxuda ona vəhy olur, pərdə arxasından ona
məsələlər bildirilir.
Rəsul və nəbi
arasında fərq kimi qeyd olunan bu məsələdə yanlışdır. Çünki, mühüm olan vəhyin
alınmasıdır, onun aşikar yaxud yuxuda alınması məsələnin mahiyyətini dəyişə
bilməz. İstər o vəhy yuxuda, istər oyaq olan zaman, istər mələkdən birbaşa
alsın və s. Yalnız və yalnız nəbinin vəhyi yuxuda almasına heç bir dəlil
yoxdur. Rəsul, yəni risalət sahibi. İstər bu risalət yuxu vasitəsi ilə ola,
istərsə də oyaq olan zaman. Bəzilərinin gətirdiyi “peyğəmbərlərə harada “yə
əyyuhən-nəbi xitabı olubsa deməli bu ancaq yuxuda olan vəhyə aiddir” dəlili də
əsassızdır. Çünki, nəbi xitabının mıhz bununla əlaqədar olmadığına yuxarıda
aydınlıq gətirdik.
Bütün bunlardan
əlavə əgər yalnız nəbilər yuxuda vəhy alırsa yaxud ilahi bir əmrə
istiqamətləndirilirsə bəs Allah Rəsulunun (s) yuxuda aldığı ilahi vəhyə sözünüz
nədir? Düzdür bu iki dəfə və az halda baş verib. Lakin, məsələ bundadır ki, o
yuxuları gördükdə artıq o rəsul idi nəbi yox. Deməli, bu baxımdan da bu fərq
batil olur.
QEYD: Rəsul və nəbi mövzusunda olan rəvayətlərə müraciət
etdikdə, rəvayətin mətnlərində Quranla uyğunsuzluq müşahidə etdiyimizdən o
rəvayətləri bir kənara qoyduq. Zatən mövzuya dair Qurandan kifayət qədər
dəlillər mövcuddur. Biz bu bəhsi ümumən buradaca yekunlaşdırırıq.
Mahir Şəkərov –
İlahiyyatçı, araşdırmaçı.
Yorumlar
Yorum Gönder