Ölümdən sonrakı hökmlər, hikmət və fəlsəfəsi
1. Vəfat xəbərinin qonşulara bildirilməsi: Ölən
insanın yuyulması, kəfənlənməsi, qəbrinin qazılması və bu kimi işlərin yerinə
yetirilməsi üçün qohum-əqrəbaya, dostlara mərhumun (yaxud mərhumənin) ölüm
xəbəri verilmələri təkid edilmiş sünnətdir. Hədisdə gəlmişdir ki: “Ölünün
cənazə mərasimində iştirak etmələri, ona cənazə namazı qılmaları, onun üçün
Allahdan bağışlanma diləmələri məqsədilə ölən kimsənin yaxınları, ölüm xəbərini
onun yaxın dost – tanışlarına xəbər verməlidirlər. Beləliklə də onlar üçün savab
yazıldığı kimi mərhum üçün də məğfirət yazılar.” (“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh.
166)
Peyğəmbər (s) zamanında peyğəmbərin (s) məscidinin
təmizliyini edən səhabə (yaxud bir qadın) gecə vəfat etdi və eyni gecədə dəfn
edildi. Səhəri gün hadisəni eşidən Allah Rəsulu (s) “Onun ölümünü niyə mənə
xəbər vermədiniz?” – deyə buyurdu. Səhabələr dedi: “Biz ona o qədər də önəm
vermədik. Peyğəmbər (s) buyurdu: “Onun qəbrini mənə göstərin.” Peyğəmbər (s)
onun qəbrinə gələrək onun qəbrinə cənazə namazı qıldı.” (“Səhih Buxari”,
Cənaiz, 67; Salat, 72-74; “Müslim” Cənaiz 71; “Büyük Şafii ilmihali” Halil
Günenç səh. 202)
Bu hədis ölüm xəbərinin digərlərinə çatdırmaq
mövzusunda həssaslığı bəyan edir.
2. Ölüyə qüsl verilməsinin və kəfənləməsinin
gecikdirilməməsi: Ölən şəxs əgər gündüz vəfat edibsə, onu gecikdirmədən
yuyulub kəfənləmək lazımdır. Allah Rəsulu (s) buyurmuşdur: “Ey insanlar! Sizdən
hər hansı bir şəxs gündüz vəfat edən yaxının cənazəsinin kəfənlənməsinin
gecəyə, gecə ölənin də kəfənlənməsi işini səhərə saxlamasın. Ölülərinizin
kəfənlənməsi üçün günəşin doğmasını və ya batmasını gözləməyin. Onları
istirahət yerlərinə çatdırmaqda tələsin.” (“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 137; “Mən
lə yəhzərul-Fəqih” c. 1, səh. 85)
Həzrət peyğəmbərdən gələn bir rəvayətdə buyrulur:
“Günün birinci yarısında vəfat edən kimsənin kəfənlənməsi işini günortaya qədər
tamamlayın.” (“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 138)
Yenə bir rəvayətdə “birisi öldükdə dərhal onun
kəfənlənməsi işinə başla və bu işi tez yerinə yetir” deyə buyrulmaqdadır.
(“Əl-Vəsail” c.2, səh. 676)
Həzrət Əli (ə) buyurmuşdur: “Kəfənlənmə işini tez
yerinə yetirin ki, səhər tezdən vəfat edəniniz günortasını, axşama doğru
öləniniz də gecəsini məzarda keçirsin.” (“Biharul-Ənvar” c. 81, səh. 254)
Qeyd olunan məsələləri bəzən gecikdirmək də olar. Bəzi
insanların ölümü dəqiqləşməyibsə bu qeyd olunan mərasimləri gecikdirmək olar.
Hətta bəzi rəvayətlərdə gəlmişdir ki, bu kimi hallarda cənazə mərasimini üç
günə qədər gecikdirilə biləcəyi qeyd olunur. (“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 209;
“Əl-Vəsail” c. 2, bölmə 48; “Biharul-Ənvar” c. 81 səh. 248, 249, 254)
Ölüyə qüsl
verilməsinin fəlsəfəsi.
Ölüyə qüsl verilməsinin səbəbi bəzilərinin düşündüyü
kimi təkcə zahiri təmizliyə görə deyildir. Bu qüsl həm fiziki (zahiri) həm də
mənəvi (batini) paklığa görədir. Necə ki, dəstnamaz mənəvi paklıq üçün, qüsl
isə həm fiziki həm də mənəvi paklıq üçündür. Meyyitə qüsl verilməsinin əsl
hikməti rəvayətlərdə gəlmişdir. Rəvayətlərə əsasən qüslün əsl səbəbi vəfat edən
şəxsin ölüm anında yaşadığı halətlə bağlıdır. Rəvayətdə deyilir: “Ölən insana
qüsl vermənin səbəbi, onu xəstəlik dövrü məruz qaldığı napaklıqdan
təmizləməkdir. Çünki o öldükdən sonra mələklər və axirət əhli ilə
qarşılacaqdır. Daha doğrusu Allah dərgahına qayıtdıqda təmizlik əhli olan
mələkləri ilə görüşəcək və onların buna, bunun da onlara toxunduğunda pak və
təmiz olması daha yaxşıdır. Beləliklə, pak olaraq Allaha yönələcək və Onun
rizasını və şəfaətini diləyə biləcəkdir. Digər bir səbəb də, ölən insandan
ölərkən özünün yaradıldığı məni (sprema) xaric olar və həmin şəxs cünub olmuş
sayılar Buna görə də ona qüsl verilər.” (“Əl-Vəsail” c. 2, səh. 679;
“Biharul-Ənvar” c. 81, səh. 297)
Abdullah, Qəzvindən rəvayət edir: Əhli-beytdən olan
İmam Muhəmməd Baqirdən “Ölüyə qüsl verilməsinin səbəbini və ölünü yuyanın qüsl
almasını vacib olması ilə əlaqədar soruşdum. O belə cavab verdi: “Ölüyə,
ölərkən cünub olduğundan mələklərlə görüşdüyü zaman pak olsun deyə qüsl
verilir. Ölü yuyanın da möminlərlə görüşdüyü üçün qüsl alması lazımdır.”
(“Biharul-Ənvar” c. 81, səh. 285. hədis: 2)
Bəzi rəvayətlərdə də insanın yaşından və cinsindən
asılı olmayaraq bu hal ilə rastlaşdığı qeyd olunur. Ölüyə qüsl verilmə şəkli
forma etibari ilə cənabət qüslu kimdir və bu şəriət kitablarında təfərrüatı ilə
qeyd olunmuşdur.
Ölünün
kəfənlənməsinin fəlsəfəsi.
Fəzl ibn Şazanın nəql etdiyi hədisdə ölünün
kəfənlənməsinin fəlsəfəsi belə izah edilir: “Cənazəni kəfənlənmənin ona görə
əmr edildi ki, ölən kimsə Rəbbinin qarşısına təmiz bir cəsədlə çıxsın və məhrəm
yerləri onu dəfn etməyə aparanlara görsənmsin. İnsanlar onun bəzi çirkin
görüntülərinə şahid olmasınlar. Qəlblər belə şeyləri görməklə bərkiməsin.
Dirilərin gözündə daha sevimli və təmiz olsun, dostunun iyrənməsinə, nifrət
duymasına vasitə olmasın. Əks təqdirdə onun sevgisini unudar, mirasına yiyə
çıxmaz və vəsiyyəti yerinə yetirməz.” (“Əl-Vəsail” c. 2, “Əbvabut-təqfin”,
bölmə: 1, hədis: 1; “Biharul-Ənvar” c. 81, səh. 324)
Kəfənin ağ rəngdə, pambıq və keyfiyyətli parçadan
olması sünnədir. Bu məzmunda qeyd olunan hədisdə Allah Rəsulu (s) buyurur: “Ağ
rəngli paltar geyinin. Çünki, o gözəl daha gözəl, daha təmizdir. Ölülərinizi də
ağ rəngli parça ilə kəfənləyin.” (“Əl-Vəsail” c. 2, “Əbvabut-təqfin”, bölmə:
19, hədis: 1; “Təhzibul-Əhkam” c.1, səh. 434)
Peyğəmbər (s) başqa bir hədisdə belə buyurmuşdur: “Ən
xeyirli paltarlarınız ağ rəngdə olanlardır. Elə isə diriləriniz ağ rəngli
paltar geyinsin. Ölülərinizi də ağ rəngli parça ilə kəfənləyin.” (“Tirmizi”,
Cənaiz, 18; “Biharul-Ənvar” c. 81, səh. 329; “Əbu Davud”, “Tibb”, 14)
Başqa bir rəvayətdə isə “Kətan İsrail oğullarına
aiddir. Onlar cənazələrini onunla kəfənləyərlər. Pambıq isə Muhəmməd (s)
ümmətinə aid olan parçadır.” (“Əl-Vəsail” c. 2, “Əbvabut-təqfin”, bölmə: 20,
hədis: 1-2; “Təhzibul-Əhkam” c.1, səh. 432)
İslam dini diriyə qoyduğu hörməti ölüyə də qoyur.
Qüsl, kəfən və dəfn insanın məqamına hörmət əlaməti sayılır.
3. Cənazə namazı: Cənazə
namazının qılınma şəkli və forması və hökmlər ilə bağlı fiqh kitablarında
təfərrüatı ilə söz açılmışdır. Cənazə namazı ölü üçün edilən duadır. Cənazə
namazına qatılanların sayının çoxluğu vəfat edən üçün savab baxımından
faydalıdır. Nadir hallarda meyyitə cənazə namazı qılınmır ki, bu da şəriət
kitablarında gəlmişdir. Böyük günah sahiblərinə belə cənazə namazı qılınır.
Hədis və rəvayətlərdə intihar etmiş şəxsə də cənazə namazı qılınmasına göstəriş
verilmişdir. Onlardan bəzisinə nəzər salaq:
Həzrət Peyğəmbər (s) buyurur: “Ümmətimdən daşlanaraq
öldürülənə, öz canına qıyana (intihar edənə) belə cənazə namazı qılın və heç
bir kəsi namazsız dəfn etməyin.” (“Mən lə yəhzərul-fəqih, c. 1, səh. 103;
“Əl-İstibsar” c. 1, səh. 469; “Əl-Vəsail” c. 3, səh. 816)
Bir rəvayətdə isə: “Qiblə əhli olan hər kəsə cənazə
namazı qılın. Bunun hesabı isə Allaha aiddir.” (“Əl-İstibsar” c. 1, səh. 468)
Başqa rəvayətdə şərab içənə, zina edənə, oğurluq edənə
də cənazə namazı qılınmağı barədə göstərişlər vardır.
4. Cənazənin dəfni: Cənazə
yuyulub, kəfənlənib, namazı qılındıqdan sonra onu dəfn etmək müsəlmanların
borcudur. Dəfndə iştirak etmək, cənazənin aparılmasında yardım etmək və bu
qəbildən olan işlər dinimiz tərəfindən bizə tövsiyə edilmişdir. Hədis və
rəvayətlərdə bu iş üçün fövqəlada savab qeyd edilmişdir. Nümunə üçün bəzisinə
nəzər salaq:
Həzrət Əli (ə) buyurmuşdur: “Kim bir cənazənin
daşınmasında iştirak edərsə, Allah ona dörd savab yazar: birincisi, cənazənin
aparılmasında kömək etdiyi üçün, ikincisi cənazə namazı qldığı üçün, üçüncüsü
dəfn edilənə qədər gözlədiyi üçün, dördüncüsü də mərhumun sahiblərinə baş
sağlığı verdiyi üçün.” (“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 173; “Əl-Vəsail” c. 2, səh.
822. bölmə 48; “Biharul-Ənvar” c. 81 səh. 268)
Başqa bir rəvayətdə deyilir: “Kim bir müsəlman
cənazəsinin daşınmasında iştirak edərsə, onu Qiyamət günü dörd şəfaət haqqı
verilər və bu əsnada mərhum üçün nə dua edərsə, bir mələk də bu eynilə sənin
üçün də olsun deyə onun haqqında dua edər.” (“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 173;
“Əl-Vəsail” c. 2, səh. 821; “Biharul-Ənvar” c. 81 səh. 257)
Bəzi rəvayətlərdə isə: “Cənazəni dəfn etmək üçün
aparıldığı əsnada, onun arxasınca getmək yanında getməkdən daha fəzilətlidir.”
(“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 169; “Mən lə yəhzurul-Fəqih” c. 1, səh. səh. 100)
Bu kimi rəvayətlər cənazə dəfnində iştirak etməyin
fəzilər və savabını bizə bəyan edir.
5. Təlqin etmək: Allah
Rəsulunun (s) adəti beləydi ki, bir kimsəni dəfn edikdən sonra dərhal geri
dönməzdi. Onun bu əməli şəriətə sünnə olaraq daxil olub. Həzrət Peyğəmbər (s)
bir cənazəni dəfn etdikdən sonra qəbrinin başı üzərində durur və “Uca Allahdan
qardaşınız üçün bağışlanma diləyin. Çünki o, hal-hazırda sorğu-suala çəkilir”
deyə buyurardı. (“Əbu Davud”, Cənaiz, 67-69, 73)
Təlqin vəfat edənin mələklərə cavab verməsinə cavab
verməyə kömək edən bir əməldir. Sələfi-vəhhabilər bu işə bidət adını versələr
belə, bu əməlin sünnət olmasını təsdiqləyə kifayət qədər rəvayət əhli sünnə
mənbələrində yer almışdır. Bundan əlavə təlqin, əhli sünnə nəzərində sünnət və
savab əməllərdən biridir. Belə ki, ölüyə səslənərək ey fiankəsin oğlu filan.
Təlqində meyyitə anasına adı ilə xitab edilir. Anasının adı bilinməzsə “ey
Həvvanın oğlu yaxud qızı” deyilməli və ya da “Abdullah” (Allahın bəndəsi) deyə
müraciət olunur. Təlqinə bidət deyənlərə əhli sünnə mənbələrindən bəzi
dəlilləri göstərmək istəyirik:
Təbərani və Əbduləziz əl-Hənbəli rəvayət olunur ki
belə demişdir: “Mən öldüyüm zaman mənə peyğəmbərin (s) ölülərinizə etmənizi əmr
etdiyi kimi edin. Rəsulullah (s) bizə əmr etdi və belə dedi: Qardaşlarınızdan
biri ölüb, qəbrini torpaq ilə örtdüyünüzdə sizdən biriniz onun qəbri başında
dursun və belə desin: Ey filan oğlu filan. Sonra ona Allahdan başqa ilah
olmadığına Muhəmmədin onun elçisi olduğunu, kitabının Quran olduğunu ona
xatırlatsın.” (“Ət-Təlhis” səh. 242-243, İmam ən-Nəvəvi Əl-Məcmu 243, Təbərani
də bunu “Əl-Mucəmul- Kəbir” əsərində nəql etmişdir; Heysəmi “Məcməuz-Zəvaid”
(4248) )
Hafiz ibn Həcər Əsqəlani bu hədisə səhih demişdir.
Əhli sünnənin bir sıra səhih kitablarında dünyasını
dəyişənlərə “Lə iləhə illəllah”ı təlqin etmək tövsiyə edilir: “Ölülərinizə “Lə
iləhə illəllah”ı təlqin edin.” (Müslim, 916, Əbu Davud 3117 Tirmizi, Cənazi 7
və sair)
Əmr ibn As öz ailəsinə belə demişdir: “Məni dəfn etdiyinizdə
qəbrimin yanında bir dəvəni kəsilib ətinin paylaşana qədər durun ta ki mən
sizinlə ünsiyyət kurayım və Rəbbimin elçilərinə nə söyləyəcəğimə baxım. (Müslim
121)
İbnul-Ərəbi öz “Məsalik” əsərində yazır: Ölü qəbrinə
qoyulduğunda ona təlqin verilməsi müstəhəbdir, gözəl sayılmışdır. Bu Mədinə
əhlinin xeyirli salehlərin etmiş olduğu bir şeydir. Bu söz Allahın kitabındakı
“Öyüd ver, çünki öyüd möminlərə fayda verər” (“Zariyat” surəsi, 55 ayəsinə
müvafiqdir.
İmam Nəvəvi demişdir: Dəfndən sonra ölünün təlqininə
gəlincə bizim əshabımızdan bir çoxları bunun müstəhəb olduğuna hökm etmişdir.
(“Əl-Əzkar” səh. 123)
İmam Malik: “Ölülərinizə “Lə iləhə illəllah”ı təlqin
edin.” (“Muslim” Cənaiz, c. 1, səh. 631)
Bu mövzu tabeinlərin zamanında da sünnə olaraq davam etməkdə
idi. Belə ki tabeinlərdən Zamra bin Həbib və Səid bin Mənsur belə rəvayət
etmişlər: “Ölünün qəbri torpaqla örtülüb düzəldiyi və insanlar qəbirin
ətrafından dağılmağa başladığı zaman qəbrinin yanında durub belə demələri
səhabələr müstəhəb görmüşdülər: “Ey filan “Lə iləhə illəllah de”. Bunu üç dəfə
təkrar edər. Sonra yenə ölüyə xitabən: Ey filan, Rəbbim Alah, dinim İslam,
peyğəmbərim Muhəmməddir (s). (Muhəmməd b. İsmail. S. Səlim, c. 1, səh. 203;
Seyyid Sabiq, c. 1, səh. 547)
Bunu da qeyd edək ki, təlqin üç məqamda müstəhəbdir;
1. Canvermə əsnasında.
2. Meyyit qəbirə qoyulduqdan sonra.
3. Qəbir torpaqla doldurulduqdan və dəfn mərasimində
iştirak edənlər dağılışdıqdan sonra.
Vəfat edəni tez tərk etməmək Allah Rəsulunun (s)
sünnəsidir. Bunun hikməti meyyitin qəbir həyatına tədricən öyrəşməsi üçündür.
Dörd məzhəb imamından bir olan imam Şafei deyir: “Qəbrin başında Qurandan ayə
və sürələr oxumaq müstəhəbdir. Quranı xətm etmək daha gözəldir.” (Nəvəvi –
“Riyazus-Salihin” səh. 293)
6. Vəhşət namazı: Ölünün
dəfn edildiyi ilk gecə onun qəbir əzabından amanda qalması, qəbrin yalnızlıq və
qorxusunda amanda olması üçün qılınan iki rükətlik namazdır. Əhli sünnə fiqh
kitablarında bu namazla bağlı söz açılmamışdır. Lakin bəzi əhli sünnə
mənbələrində “qəbir” yaxud “Nur” adı ilə qeyd olunan namaz adlarına rast
gəlinir. Bu namazı qılanın qəbrinə nur olacağından ona “Nur” və qəbirlə balı
olduğundan “Qəbir” adı verilmişdir. Adları fərqli olsa da mahiyyət baxımında
eynilik daşıyır. Nəticə etibarilə namazın adı yox, daşıdığı mahiyyət önəmlidir
və hansı niyyətlə edilməsi mühümdür.
Şiə fiqh kitablarında vəhşət namazının təfərrüatına,
qılınma şəklinə işarə edilmişdir.
Allah Rəsulu (s) ölünün dəfn edildiyi ilk gecə qılınan
namaz barədə demişdir: “Ölən kimsə üçün dəfn edildiyi gecənin ilk saatından
daha qorxulu bir an yoxdur. Elə isə ölən yaxınınız üçün sədəqə verərək ona
rəhmət qazanın. Buna imkanınız çatmırsa, sizdən birisi onun üçün iki rükət
namaz qılsın və savabını onun ruhuna hədiyyə etsin.”
7. Ölüyə toxunduqda qüsl almaq: Yaşından,
cinsindən və müsəlman olub-olmamağından asılı olmayaraq, ölən insanın bədəninə
soyuduqdan sonra qüsl verilmədən öncə toxunularsa, bunun üçün qüsl almaq
lazımdır.
Bu mövzuda qeyd olunan bir rəvayətdə belə gəlməkdədir:
“Ölən kimsəyə qüsl verən şəxsin özü də qüsl almalıdır. Həmçinin cənazənin
bədəni isti ikən onu kim öpərsə, ona qüsl almaq vacib deyil. Lakin cənazə soyuq
olduğu halda ona kim toxunar və ya öpərsə, həmin şəxs üçün qüsl almalıdır.”
(“Furu-ul Kafi”, c. 3, səh. 160; “Əl-Vəsail” c. 2, səh. 930; “Təhzibul-Əhkam”,
c. 1, səh. 429)
Əbu Hüreryədən gələn bir hədisdə Allah Rəsulu (s) belə
buyurmaqdadır: “Kim bir ölünü yuyarsa qüsl etsin” (“Tirmizi”, Cənaiz 16; “İbn
Macə”, Cənaiz 8)
Ölüyə toxunanın qüsl almasının səbəb və fəlsəfəsi.
Rəvayətlərdə ölüyə toxunan yaxud qüsl verən kimsənin
qüsl almasının hikmti belə izah edilmişdir: “Cənazəyə qüsl verənə və ona
toxunana, təmizlənməsi üçün qüsl alması əmr edilmişdir. Çünki ruh bədəndən
çıxdıqda, bir çox xəstəliklər cəsəddə qalır. Buna görə də, həm cənazəyə qüsl
verilməsi və həm onu yuyanın qüsl alması əmr edilmişdir.” ( “Əl-Vəsail” c. 2,
səh. 929)
8. Ölü üçün ehsan vermək: Ehsan
sözü cəmiyyətdə ancaq insanlara müəyyən günlərdə verilən yeməyə verilən bir ada
çevrilib. Halbuki bu söz daha geniş mənaya malikdir. Ehsan sözü ərəb mənşəli
olub, gözəllik deməkdir. İnsan hansı vasitə ilə bu gözəlliyi yarada bilərsə
buna səy göstərməlidir. İnsanın özünə yaxud cəmiyyətin islahı uğrunda atdığı
hər addım ehsandır. Bir gülümsəmə belə ehsandır. İnsanlarla yaxşı rəftar, dərdlərinə
şərik olmaq, Allaha itaət (namaz, oruc və digər ibadi məsələlər) Bilməliyik ki,
ehsan ümumi mənaya malik olan bir sözdür və bir çox məsələlər buraya daxil
olur. Vəfat edən üçün bir neçə yolla ehsan edə bilərik:
Maddi ehsan (yemək, pul və sair): Dinimizin
tövsiyə etdiyi və şəriətə sünnət kimi daxil olan budur ki, vəfat edənin
qonşuları üç gün boyunca yemək bişirib ölən kimsənin evinə aparsınlar. Zaman
keçdikcə bu ehsan forması özünü fərqli şəkildə göstərməyə çalışdı. Belə ki,
yemək əvəzinə insanlar gücləri yetdiyi miqdarda pul köməkliyi göstərməyə
çalışdılar. Bu adət ənənə bu günə qədər davam etməkdədir. Vəfat edənin
yaxınları da öləni unutmamalı adına ehsan, sədəqə verib, ruhuna Quran oxumalı,
bağışlanması üçün dualar etməlidir. Çünki, qəbr evinə ilk dəfə sakin olan
mərhum (yaxud mərhumə) bu kimi xeyir əməllərə çox möhtacdır. Allahın peyğəmbəri
(s) bir mübarək hədisində buyurur: “Ata-ananız üçün həm həyatda ikən, həm də
dünyadan köçəndən sonra ehsan verməyinizə mane olan nədir? Hər bir şəxs
ata-anası tərəfindən sədəqə verə, (xeyir işlər görə) bilər. Beləliklə onun bu
etdiklərinin savabı onlara yazılar. Ayrıca olaraq, bunu etdiyi üçün Allah həmin
şəxs üçün daha artıq savab yazır.” (“Biharul-Ənvar” c. 82, səh. 62)
Sünnəyə görə ölənin yaxınları və qonşuları onları
doyuzdurmaq üçün yemək hazırlamalıdırlar. Abdullah ibn Cəfər deyir: “Cəfər ölən
zaman bəd xəbər gəldikdə peyğəmbər (s) dedi: Cəfərin ailəsi üçün yemək
hazırlayın. Onları məşğul edən hadisə baş vermişdir.” (“Səhih əl-Cami əs-Səğir”
hədis: 1015; “Əbu Davud” c. 8 səh. 406; “Tirmizi” c. 2, səh. 234; “İbn Macə” c.
1, səh. 514)
Onlar üçün bağışlanma diləmək:
Peyğəmbər (s) buyurmuşdur: “Hər hansı bir kimsə ata-anasına qarşı həyatda ikən
gözəl davrandığı halda, ölümlərindən sonra Allahdan onlar üçün bağışlanma
diləmədiyi üçün, ata-anasına pislik edən olaraq yazılır. Lakin valideynlərinə
qarşı həyatda ikən pis davranan olsa belə, ölümlərindən sonra Allahdan onlar
üçün əfv dilədiyinə görə ata-anasına yaxşılıq edən övlad kimi yazılır.”
(“Biharul-Ənvar” c. 82, səh. 65)
Borclarını ödəmək, nəzirlərini vermək və onlara küfr
edilməyə vasitə olacaq hər hansı pis iş etməmək:
Peyğəmbərdən (s) rəvayət edilən başqa hədisdə isə: “Övladın valideyni
üzərindəki haqlarından biri də, onların borclarını verməsi, nəzirlərini verməsi
və onlara küfr edilməyə vasitə olacaq hər hansı pis iş etməməsidir. Bunları
etdiyi təqdirdə, onlara qarşı pis rəftar edən olsa belə, valideynlərinə qarşı
pis rəftar edən olsa belə, valideynlərinə yaxşılıq edənlərdən sayılır. Lakin
onların borclarını ödəməz, nəzirlərini verməz və onlara küfr edilməsinə vasitə
olacaq hər hansı pis iş edərsə, həyatda ikən onlara qarşı yaxşılıq edənlərdən
olsa belə valideynlərinə qarşı pislik edən övlad sayılır.” (“Biharul-Ənvar” c.
82, səh. 65)
Səd ibn Übadə deyir: “Mən peyğəmbərə dedim: Anam ölüb
amma boynunda nəzir qalıb, nə edim?
Peyğəmbər (s) buyurdu: “Onun əvəzinə sən ödə.”
(“Tirmizi” c. 3, səh. 51)
Vəfat edənə ölümündən sonra fayda verən üç əməl: Allah
Rəsulu (s) belə buyurmuşdur: “İnsan öləndə artıq əməl işləməklə savab qazana
bilmir, ancaq əməl dəftərinə üç şeydən: sədəqeyi-cariyədən, öyrətdiyi faydalı
elmdən və ona dua edən yaxşı övladdan savab yazılır.” (“Müslim”, Vəsiyyət, 14;
“Əbu Davud”, Vəsayə, 14)
Allah Rəsulu (s) buyurdu: “İnsanın ən gözəl yeməyi
onun öz qazancıdır. Həqiqətən övladı da onun qazancındandır.” (“Tirmizi” c. 2,
səh. 406; “İbn Macə” c. 2, səh. 723 və sair)
Hədisdən bunu anlayırıq ki, övladın valideyni barədə
etdiyi bütün növ ehsanlar Allah yanında qəbuldur və şəriətlə heç bir ziddiyyəti
yoxdur. Bir insan öz qazancından özü Allah yolunda sərf edərkən necə gözəl bir
iş görmüş olurdusa valideyni haqqında da etdiyi ehsanlar bu qəbildəndir.
Həzrət Peyğəmbər (s) yenə buyurur: “Möminə ölümündən
sonra sağlığında etdiyi bu xeyirli əməl və yaxşılıqlara görə savab qazanacaq:
öyrədib yaydığı elm, saleh övladdan, miras qoyduğu mushəf (Qurani-Kərim),
tikdiyi məscid, yolçu üçün tikdiyi ev, çəkdiyi su və sağlığında verdiyi
sədəqə.” (“İbn Macə”, Müqəddimə, 20)
Bu kimi yüzlərlə hədis və rəvayətlər dünyasını dəyişən
barədə verilən müxtəlif növ ehsanların Allah yanında məqbul olmasına əsasdır.
Onlar üçün dua etmək:
Dünyasını dəyişənlərə ardınca edilən dualar da Allah yanında qəbuldur və vəfat
edənə faydası vardır. Bunu peyğəmbərin (s) sözü və əməli təsdiq edir: “Cənazə
namazı qılarkən ona ürəkdən dua edin.” (“Əbu Davud”, Cənaiz, 59)
Daha sonra Rəsulullah (s) bunu əməli şəkildə nümayiş
etdirmiş və belə dua etmişdir: “Allahım, onu qəbir fitnəsindən və cəhənnəm
əzabından qoru, onu bağışla, ona mərhəmət et!” (“Əbu Davud”, Cənaiz, 56)
Dünyasını dəyişənlərə edilən dualar onun məqamının
yüksəlməsinə səbəb olan amillərdən biridir. Buna işarə edən hədisi-şərifdə
buyrulur: “Allah əmlisaleh bəndəsinin Cənnətdəki dərəcəsini yüksəldər. Həmin
bəndə, “Ey Rəbbi! Hansı səbəblə dərəcəm yüksəldi”? deyə soruşduqda, uca Allah
“Oğlunun səin üçün dilədiyi bağışlanma sayəsində” buyurar.” (“İbn Macə”, Ədəb
1)
Onlar üçün sədəqə vermək: “Bir nəfər Rəsulullahın (s)
yanına gələrək, “Ey Allahın Rəsulu! Anam
qəflətən dünyasını dəyişdi, heç nə deyə bilmədi. Əgər danışsaydı öz sədəqə
verməyimi istəyərdi. Mən onun adından sədəqə verə bilərəm?”, – deyə soruşdu.
Rəsulullah (s) “Bəli”, – dedi” (“Müsnəd”, Əhməd ibn Hənbəl, c. 2, səh. 372)
Əbu Hüreyrə nəql edir ki, “atası vəfat edən bir nəfər
atasının çoxlu malı olduğunu və vəsiyyət eləmədiyindən onun adına sədəqə verə
biləcəyini soruşduqda Rəsulullah (s) buna icazə vermişdir.” (“Müsnəd”, Əhməd
ibn Hənbəl, c. 2, səh. 372)
İbn Abbasın nəql elədiyi başqa bir hədis isə belədir:
“Bir nəfər Rəsulullahın (s) yanına gələrək, “Ey Allahın Rəsulu (s)! Anam
vəfat elədi. Onun üçün sədəqə versəm ona faydası toxunar?” deyə soruşdu.
Peyğəmbərimiz (s), “Bəli”, dedikdə həmin şəxs, “Bir meyvə bağm var. Hamı şahid
olsun ki, onun anamın adından bağışlayıram” dedi”. (Buxari, Vəsayə, 15, 20)
Səd ibn Ubadə: “Ya Rəsulallah! Anam vəfat etdi, onun üçün nə
etsəm, daha xeyirli olar?” – deyə soruşur. Allah Rəsulu (s) buyurdu: “Su” (“Əbu
Davud”, Zəkat 42)
Vəfat edən
şəxsin qəza oruc və namazının qılınması: Bir qadın bir aylıq nəzir orucunu
tutmadan vəfat edir. Övladı Peyğəmbərimizin hüzuruna gələrək: “Onun yerinə oruc
tuta bilərəm?” – deyə soruşur. Rəsulullah da ona: “Ananın borcu olsaydı,
qaytarardın?” – deyə soruşur. Qadının “bəli” cavabından sonra: “Allaha olan
borc qaytarılmağa daha layiqdir, varisi onun əvəzinə oruc tutsun”,- buyurur.
(“Buxari”, Savm, 42; “Müslim”, Siyam, 27; “Əbu Davud”, Savm 41)
Onların adından həccə getmək: Peyğəmbər (s) zamanında bir
qadın sağlığında həccə getməyən anasının adına həccə edib-etməyəcəyini
soruşduqda, peyğəmbər (s) buna icazə vermiş və “onun yerinə həccə get”
buyurmuşdur. (“Müslim”, Siyam, 27)
Onların adından qurban kəsmək: Hz. Əli (ə) iki qoç kəsmişdi.
“Biri özüm üçün, digəri Rəsulullah (s) üçün”. Buyurdu: “Rəsulullah (s) belə
vəsiyyət etdi. Ömrüm boyu bunu edəcəyəm” (“Əbu Davud” Ədahi, 1; Halim Müstədrək
c. 4 səh. 255)
Həzrət
peyğəmbərin də (s) sünnəsi belə idi. O hər dəfə iki Qurban kəsərkən bir
qurabını da ümmətinin kasıbları adından kəsərdi. (“Heysəmi, Məcməuz-Zəvaid” c.
4, səh. 23; Təbərani, Mucəmul-Kəbir, c. 3, səh. 182)
Dünyasını
dəyişənlər üçün bu kimi çoxlu xeyir əməllər görə bilərik ki, hər biri
öz-özlüyündə ehsan sayılır.
9. Dünyasını dəyişənlərə Quran oxumaq: Qurandan bir ayə, bir surə
hətta bir Quran da oxuyub savabını ölənlərimizə hədiyyə edə bilərik. Allah
Rəsulunun (s) “Ölənlərinizə Yasin oxuyun” hədisi bu məsələyə dəlildir.
“Ölənlərə Yasin oxuyun” hədisinin mənbələri:
1. Səhihi Müslim
c. 5, səh 73-78
2. Nəvəvi -
Riyazus-Salihin səh 293.
3. Səhihi Müslim
c. 3, səh 202.
4. Səhihi Müslim
c 1, səh 61.
5.Tirmizi c. 8, səh 306.
6. Nəsai c. 6, səh 117.
7. Qunduzi Əl-Hənəfi - Yənaibul-Məvəddət səh 55.
8. Tirmizi c. 5, səh 306.
9. Əhməd ibni Hənbəl c. 1, səh 95.
10. Səhihi Muslim c. 2, səh 360.
11. Cəlaləddin Suyuti – Tarixul-Xuləfa səh 190.
12. Büyük Şafii İlmihali səh 198, türkçə
13. Şərhul-Səhihi Muslim c. 3, səh 202.
14. Müsnədi Əhməd c. 5, səh 26.
Mahir Şəkərov – İlahiyyatçı, araşdırmaçı.
Yorumlar
Yorum Gönder