Hədis toxunulmaz deyil! Hədis də tənqid oluna araşdırıla bilər (Araşdırma)
Quran və hədis Peyğəmbərin (s) İslam ümmətinə miras qoyduğu iki əzəmətli və qiymətli əmanətidir. Quran xalis və barəsində şübhə olmayan pak və müqəddəs kəlamlardır ki Allah Rəsuluna (s) nazil olmuşdur. İkinci əmanət olan hədis isə zamanla təhriflərə məruz qaldı. Tarixin qaranlıq səhifələrinə gömülənlər dünya mənafeylərinə görə müəyyən zamanlarda hədislər qondarmış, yaxud hədisin mətnini bu və ya digər şəkildə dəyişdirmişlər.
Bəzən isə insanların dillərində məşhur kəlama çevrilən
kəlamlar təhrif məqsədi olmadan hədis olaraq bilinmişdir. Bəzən isə hədislər el
arasında atalar sözü kimi bilinmişdir. Amma həqiqətdə o sözlər ya Quran ayəsi
ya da hədis olmuşdur. Belə olduqda bizi bu qarışıqlıqdan elmi şəkildə aydınlığa
qovuşduran elm əhlinə, mühəddislərə ehtiyac duyulur. Əks halda insanlar
hədislərlə adi kəlamları qarışıq salar ya da bəzi fürsətçilər keçmişdə olduğu kimi
hədislər uyduracaqlar. Elə isə hədis araşdırılarkən nələrə diqqət etməliyik?
Hədisləri mətnini araşdırarkən diqqət edəcəyimiz prinsiplər.
1. Hədisin Quranla uzlaşması: Hədislər heç zaman müqəddəs
kitabımız Quranla ziddiyyət təşkil etməz. Bu qeyd
olunan qaydanı Allah Rəsulu (s) özü müsəlmanlara öyrətmişdir. Bu həmin məşhur
hədisdir ki, Allah Rəsulu (s) minbərdə sanki fəryad edərək buyurdu: “Ey
insanlar! Məndən hər hansı bir söz ki sizin üçün danışdılar əgər Allahın kitabı
ilə müvafiq olsa, onu mən demişəm. Əgər bir söz Allahın kitabına müxalif olsa,
o sözü mən deməmişəm.”
Deməli, hədis söyləyən müqəddəslərimiz özləri də bu
sözlərlə “hədisi də təftiş etmək olar”, “hətta mən peyğəmbərin də (s) sözünü
araşdırma hüququnuz var” mesajını bizlərə vermiş olurlar.
Peyğəmbərin (s) ilk olaraq bizi müqəddəs Qurani-Kərimə
yönləndirməsi heç də əbəs deyil. Çünki, yaxşı bilirdi ki,
bəsirətli insanlar saxta sözlə xalis sözü ayırd edəcək və yanlışlığa
düşməyəcəklər. Elə sizlərin də hüzurunuzda bu prosesi əməli olaraq həyata
keçirək. Öncə bir məşhur “hədis”i birgə oxuyaq:
Qurana zidd hədis: “Mən
camaatla lə iləhə illəllah deyənədək onlarla döyüşməyə əmr olundum. Elə ki, bu
sözü dillərinə gətirdilər onların malları və canları mənə haramdır.”
Bu hədisi peyğəmbərimizin (s) sözünü dinləyərək
Quranla tutuşdursaq hədisin saxta olması üzə çıxacaq. Bu ayələrlə tanışlığımız
üçün də müqəddəs kitabımızdan xəbərimiz olmalıdır. Uca Allah buyurur:
“Əgər Rəbbin istəsəydi, yer üzündə olanların hamısı
iman gətirərdi. İnsanları iman gətirməyə sənmi məcbur edəcəksən?! (Bu sənin
işin deyildir. Sənin vəzifən ancaq islamı təbliğ etməkdir).” (“Yunus surəsi,
99)
Quran ayəsinə diqqət yetirək: “İnsanları iman
gətirməyə sənmi məcbur edəcəksən?!”
Deməli peyğəmbərin (s) dinimizi məcburiyyətlə təbliğ
etmək kimi bir vəzifəsi olmamışdır. Çox güman ki, bu növ hədisləri zorakılıqla
din “təbliğ edən” radikal təfəkkürlü şəxslər tərəfindən icad eidlimişdir.
Maraqlıdır ki, hədis uyduranlar “Dində məcburiyyət (zorakılıq) yoxdur” (“Bəqərə”
surəsi, 256) ayəsini belə nəzərdən qaçırmışlar.
Bir ayə də
oxuyaq: “De: “Allaha itaət edin, Peyğəmbərə itaət edin. (Çünki Peyğəmbərə itaət
etmək elə Allaha itaət etməkdir). Əgər (Peyğəmbərin əmrindən) üz döndərsəniz,
(bilin ki) onun vəzifəsi ancaq ona tapşırılanı, sizin də vəzifəniz ancaq sizə
tapşırılanı yerinə yetirməkdir. Əgər ona itaət etsəniz, doğru yolu tapmış
olarsınız. Peyğəmbərin öhdəsinə düşən isə yalnız (dini, Allahın hökmlərini,
risalətini) açıq-aşkar təbliğ etməkdir.” (“Nur” surəsi, 54)
Bu ayə də aydın
şəkildə bizə çatdırır ki, peyğəmbərin (s) vəzifəsi yalnızca təbliğdir, hətta
ondan üz döndərsələr belə. “Peyğəmbərin öhdəsinə düşən isə yalnız (dini,
Allahın hökmlərini, risalətini) açıq-aşkar təbliğ etməkdir.”
Bu sadə proseslə
hədisi Quran süzgəcindən keçirtdikdə saxta sözlə (uydurma hədislə), xalis söz
(Allah və Rəsulunun (s) ) sözləri arasındakı fərqi müşahidə edəcəyik.
Deməli hədislər
qarşısında ilk vəzifəmiz onu Quranla uzlaşdırmaqdır.
2. Hədisin sünnə ilə uyğunluğu yaxud hədisin peyğəmbərin (s) digər sözünə
zidd olmaması: Ola bilməz ki,
Allah Rəsulunun bir sözü digər sözünə köklü şəkildə zidd ola. Bəli, hədisin
icra şəkli zamanın keçməsiylə forma dəyişikliyinə məruz qala bilər və bu təbiidir.
Lakin, hədisin mahiyyəti heç vaxt digər hədislərin məğzi ilə zidd ola bilməz.
Nümunə üçün baxaq:
Saxta hədis: “Peyğəmbər (s) nə zaman o
şəxsi (Ummi Məktumu) görsəydi deyərdi: “Onun vasitəsi ilə qınandığım şəxs salam
olsun sənə”.
Hədisin əsli: Peyğəmbər (s) buyurur: “Allaha and olsun ki, Allah
sənə görə heç vaxt məni məzəmmət etməyib.” (“Təfsiri Əl-Burhan” c. 4, səh 428,
“Təfsiri Nurus-Səqələyn” c. 5, səh 509, “Məcməul-Bəyan” c. 10, səh. 437)
Saxta hədis: Guya ki peyğəmbər (s) buyurub:
“Dünyasını dəyişənlər üçün ağlamayın. Siz ona ağladıqda ona əzab verilər.”
Səhih hədis: Peyğəmbərə (s) dedilər: Siz
ağlayırsınız? Məgər siz deyildinizmi bizi ağlamağa qoymayan? Peyğəmbər (s)
buyurdu: “Xeyr. Mən iki dəstənin axmaqlarını və səfehlərini ahu -fəğan və fəryad
etməkdən çəkindirmişəm.Onlar müsibət gördükdə üzlərini cırır, şeytani nalələr
edirlər. (“Tirmizi” c. 4, səh. 226)
Burada Allah
Rəsulu (s) birbaşa onun adı ilə deyiləni inkar edir və məsələni bir qədər də
aydınlaşdırır. Deməli, bunu da öyrəndik ki, hədis heç vaxt digər hədislərlə
köklü şəkildə ziddiyyət təşkil etməz.
3. Hədisin ürfün əqli ilə müvafiqliyi: Uca Yaradan hər birimizə misli
bərabəri olmayan batini bir nemət vermişdir ki biz ona əql (ağıl) deyirik.
Yaxşı ilə pisi, haqq və batilin bir-birindən ayırd edilməsində əql qüvvəsinin
yeri danılmazdır. Müqəddəs kitabımız Quran da bizi daim təfəkkür və düşünməyə
dəvət edir. (“Rum” surəsi, 24; “Nəhl” surəsi, 12)
Əlbəttə burada
diqqət ediləcək məsələ bundadır ki, söhbət sağlam ağıldan gedir. Biz burada bəzən
rastlaşdığımız “mənə belə gəlir”, “fikrimcə belə daha doğrudur” yanaşma
tərzindən danışmırıq. Əksinə prosesləri sağlam şəkildə analiz edib həqiqətən də
əqli nəticəyə gələn əqldən danışırıq.
Bu baxımdan
hədislər insan ağlına zidd ola bilməz. Əgər ziddiyyətli məqamlar varsa hədisdə
gələn həmin kəlmələr mütləq təfsir olunmalıdır. Məsələn: Şiə mənbələrində nəql
olunur ki, “İmam Cavaddan (ə) doqquz yaşında olarkən, bir məclisdə 30 min sual
soruşuldu o da hamısına cavab verdi.”
Bu hədis barədə
muhəddislər yazır ki: “Bəli, imam Cavad (ə) bundan daha da çoxuna cavab verməyə
qadirdir. Lakin bir məclisdə bu qədər sualın bir şəxs tərəfindən verilməsi
ağılla ziddir. Görəsən həmin şəxsin özü bu qədər sualları soruşmaq qüdrəti var
idi?”
Nəhayət
muhəddislər bu hədislə əlaqəli bu qənaətə gəlmişlər ki, hədisdəki “min” ifadəsi
sayı ifadə etmir, həmin şəxsin sualların çoxluğu üçün istifadə edilən ifadə
tərzidir.
Əhli sünnə
mənbələrində də geniş yayılmış bir hədisə də nəzər salaq və əqli cəhətdən
uyğunsuzluğu müşahidə edək:
Saxta hədis: Guya ki peyğəmbər (s) buyurub:
“Dünyasını dəyişənlər üçün ağlamayın. Siz ona ağladıqda ona əzab verilər.”
1. Saxta hədisin əqli cəhətdən batilliyi: - Əgər biz qəbul etsək ki
peyğəmbər (s) belə bir hədis deyib və dünyasını dəyişənlərə ağlamağı qadağan
edib, onda peyğəmbər (s) niyə özü dünyasını dəyişənlərə ağlayıb? Necə olur ki,
peyğəmbər (s) bir işi qadağan etdiyi halda digər tərəfdən qadağan etdiyi bu işi
özü həyata keçirir? Yaxud belə bir sadə sual verək: “Əgər ağlamaq günahdırsa bu
günah niyə diriyə - o əməli edənə deyil, ölüyə - o əməldən xəbərsiz olana
yazılır?”
2. Saxta hədisin Quran baxımından batilliyi:
Məgər Quran
dəfələrlə buyurmur ki: “Heç bir günahlar başqasının günahını daşımaz (hərə öz
günahına cavabdehdir)...” (“Zumər” surəsi, 7)
Peyğəmbərin (s) ölülərə ağlamaq olmaz deyənlərin sözünü rədd etməsi.
“Bir nəfər
peyğəmbərin (s) yanına gələrək dedi: Eşitdiyimə görə ağlamağı qadağan
etmisiniz. Peyğəmbər (s) buyurdu: Xeyr. Mən vəfat edən şəxsə ağlamağı qadağan
etməmişəm. Əksinə etiraz dolu ağlamağı üz cırıb, yaxa yırtmağı qadağan etmişəm.
Bu rəhmət dolu göz yaşıdır. Gözüm ağlayır, qəlbim qəmlə doludur. Lakin
Allahın narazı olduğu heç bir sözü dilimə gətirmərəm.”
Digər bir hədis də bu barədə belədir: Peyğəmbərə (s)
dedilər: Siz ağlayırsınız? Məgər siz deyildinizmi bizi ağlamağa qoymayan?
Peyğəmbər (s) buyurdu: “Xeyr. Mən iki dəstənin axmaqlarını və səfehlərini ahu
-fəğan və fəryad etməkdən çəkindirmişəm.Onlar müsibət gördükdə üzlərini cırır,
şeytani nalələr edirlər. (“Tirmizi” c. 4, səh. 226)
Digər bir hədisdə Allah Rəsulu (s) buyurur: “Musibət
vaxtı, vay şivən qoparan, paltarını cıran və özünə qarğış edən mənim ümmətim
deyil.” (“Buxari,” Cənaiz 36-38-39, “Muslim”, İman 165)
Əbu Hüreyrə deyir: “Bir gün peyğəmbərin yanından
ağlaya-ağlaya bir cənazə aparırdılar. Bəziləri ağlayanlara mane olmaq istədi.
Peyğəmbər (s) buyurdu: “Onlarla işiniz olmasın, çünki dərdləri təzə, gözləri
yaşlı, canları isə musibətə düçar olubdur.” (“Əl-Müstədrək əla əs-səhiheyn,”
Kitab əl-cənaiz”, c.1,
s.381, h.1406; “ən-Nəsai”, “Sunən
əs-suğra”, “Kitab
əl-cənaiz”, bab
ər-rüxsə fi əl-bukai əla əl-meyyit, c.4, s.19, h.1850,; Əhməd ibn Hənbəl,
“əl-Müsnəd,” Bab musnədi Əbu Hüreyrə, c.2, səh. 444, h. 9729; İbn Macə, “Sünən,” Kitab əl-cənaiz”, Babu ma
caə fi əl-bukai əla əl-meyyit, c.1, səh. 505, h.1587)
4. Hədisin tarixi hadisələrlə uzlaşdırılması: Bu mövzuda tarixi hadisələr
də mühüm rol oynayır. Biz tarixi hadisələr baxımından da bir hədisin
səhihliyini yoxlaya bilərik. Bir sıra tarixi hadisələri araşdırarkən onun tarix
baxımından yanlışlığını müşahidə edirik. Nümunə üçün diqqət edək:
Peyğəmbər (s) cadu olunub deyənlərin sözünün tarix
baxımdan yanlışlığı:
Peyğəmbər (s) cadu edilməsi ilə bağlı hədisin Quran,
hədis və tarix baxımından yanlışlığını biz digər araşdırmalarımızda geniş izah
etmişik. Mövzuya uyğun olaraq biz burada yalnız tarix baxımından yanlışlığını qeyd edəcəyik:
Bu uydurma hadisəni nəql edənlər həm də qeyd edirlər
ki, peyğəmbər (s) o cadudan “Fələq” və “Nəs” surələrini oxumaqla xilas oldu. Lakin,
sözügedən hadisə qeyd olunan mənbələrə əsasən, hicrətin 7-ci ilində baş verib,
lakin “Fələq” və “Nəs” sürələri qeyd olunan hadisədən 10 il öncə Məkkədə nazil
olub. Başqa sözlə ”Fələq” və “Nəs” Məkkədə besətin əvvəllərində, uydurma cadu
hadisəsi isə peyğəmbərin (s) ömrünün axırlarında baş vermişdir. Bu da məsələnin
tarixi baxımdan da yanlışlığını uydurma olduğunu göstərir.
Başqa bir nümunə:
Ğəraniq hadisəsi tarixi baxımdan da özünü doğrultmur.
1. Tarixi mənbələrə baxdıqda görürük ki, Həbəşistana
hicrət besətin beşinci ilində (miladi 614) Rəcəb ayında baş vermişdir. Bu
hadisədən az sonra Məkkə müşrikləri şayiə yaymağa başlayırlar ki, guya bütün
Ərəbistan torpağı müsəman olub. Həbəşistandakılar bu xəbəri eşidib tələsik geri
qayıdırlar. Aldandıqlarını görəndə artıq gec olur. Onlar yenə əvvəlki kimi
min-bir əziyyətlə Məkkədə yaşamağa davam edirlər. Bir ildən sonra Peyğəmbər (s)
müsəlmanları yenə Həbəşistana yollayır.
Burada diqqət olunacaq məqam budur ki, Həbəşistan və
Məkkə arasında olan məsafə çoxdur. İndiki kimi məlu-mat mübadiləsi üçün KİV-lər
olmamışdır. Bu məlumatın onlara yetişməsi və onların Məkkəyə tərəf gəlmələri də
müəyyən zaman tələb edirdi.
2. Bu saxta əfsanəni uyduranlar iddia
edirlər ki, guya bu hadisədən sonra Allah “İsra” surəsinin 73-74-75-ci
ayələrini nazil edərək Peyğəmbəri (s) qınamışdır. Amma biz həmin ayələrin izahında
gördük ki, sözügedən ayələr Peyğəmbərin (s) məzəmməti edilməsinə yox, şəninin
ucaldılmasına xidmət edir.
Digər tərəfdən, “İsra” surəsi Merac hadisəsindən sonra
enmişdir və Merac hadisəsi də besətin 10-cu ilindən sonra baş vermişdir. Baş
verən hadisəyə görə 5-6 il sonra ayə göndərilərək məzəmmət edilmə əql
baxımından məqbul sayılmır.
3. “Həcc” surəsinin 52-ci ayəsinin
Peyğəmbərə (s) təsəlli olaraq nazil olduğunu qeyd edənlər tarixi baxımdan da
yanlışa yol verirlər. Çünki bu ayə hicrətin 1-ci ilində nazil olmuşdur.
Uydurulmuş hadisə isə, Həbəşistan hicrəti ilə əlaqəli zamanlara, yəni hicrətin
beşinci ilinə təsadüf edir. Digər tərəfdən,“Nəcm” surəsi Məkkədə, “Həcc” surəsi
isə Mədinədə nazil olmuşdur. Bura qədər qeyd etdiyi-miz dəlillər bu hadisənin
uydurma və əfsanə olmasına ən gözəl və ən aydın dəlillərdir.
4. Hədisin elmə zidd olmaması: Elmi lədunnidən elmi alan
Allah Rəsulunun (s) söz və bəyanları heç vaxt elmlə ziddiyyət təşkil etməz. Əgər belə
bir nüans varsa deməli həmin hədisdə problem vardır.
5. Hədisin icma nəzəri ilə uzlaşması: Əhli
sünnəyə əsasən hədisin doğruluğu üçün onu icmanın nəzərindən də keçirmək
lazımdır. Əhli sünnəyə görə icma Quran, sünnə və əqlin yanında müstəqil bir
dəlil kimi istifadə olunur. Lakin şiə alimləri icmanı o zaman mötəbər hesab
edir ki, deyilən sözlər məsuma yetişsin.
Bura qədər qeyd olunanlar hədisin mətninin səhihliyi
üçün olan proses idi. Lakin biz hədisin sənədini araşdırmaq istəsək onda:
- Hədisin hansı yolla nəql araşdırılmasını
araşdırmaqla.
- Nəql edən ravilərin etibarlı olub olmadığını
araşdırmaqla.
- Məvquf (“durdurulmuş”) və məzmur (yəni, bu hədisdə
“buyurdu” sözünün kimə aid olduğu və bu hədisi hansı kimin buyurduğu aydın
deyil) hədislərin dəqiqliklə araşdırmaqla.
- Hədisin sənədinin ardıcıllığı (“müttəsil”) və
qırılmış olmasına (“münqəti”)
- Müztərib (Ravinin hafizəsinin zəifliyi və ya başqa
səbəb üzündən bir neçə fərqli variantlarda rəvayət edilmiş hədislər) hədisləri
araşdırmaqla
nəticə ala bilərik. Biz bu araşdırmada hədislərin
yalnız mətn baxımından doğruluğunu yoxlamaq üçün izləyəcəyimiz proses idi. Bunu
qeyd edək ki, bu proses muhəddislərə və alimlərə görə dəyişə bilir.
Araşdırdı: Mahir Şəkərov- İlahiyyatçı, araşdırmaçı.
Yorumlar
Yorum Gönder