“Bütün peyğəmbərlər məsumdurmu?” yazısına cavab – Bütün peyğəmbərlər birmənalı olaraq məsumdurlar.
Sosial şəbəkədə Təbriz Qasımov adlı bir qardaşın məsumluq mövzusunda yazdığı yazı da bəzi mövzular məsumluq mövzusuna dair ziddiyyət təşkil etdiyindən, mövzu ilə bağlı fikilərimizi bildirməyi lazım bildik.
Məsumluğu isbat etsəz nə dəyişəcək?
Bəzi əzizlər elə düşünürlər ki, cəmiyyətdə baş
qaldıran şübhə və iradlara cavab verilməsə də olar. Bu ifadə
birbaşa deyilməsə də dolayı yolla ifadə edilir. Sual verilir ki, məsumluq
mövzusu nə qədər aktualdır?
Məsumluq mövzusunun aktuallığı: Mövzunun
aktuallığı haqda müəllif özü də danışır və buna toxunur. Qısa şəkildə desək: “Bu mövzu əsrlər boyu daim aktual olmuş və
mövzu ilə bağlı hər iki ənənəvi məzhəbin nümayəndələri əsərlər yazmışlar. “Peyğəmbərlərin məsumluğu”
mövzusunda ərəb və fars dillərində, şiə və sünni alimlərinin qələmə aldığı
dəyərli və qiymətli əsərlər mövcuddur. Ayətullah Cəfər Subhaninin
“İsmətul-Ənbiya”, Seyyid Murtəzanın “Tənzihul ənbiya vəl-əimmə”, Murtəza
Əskərinin “İsmətul-ənbiya vər-Rəsul” və əhli-sünnə alimi Fəxrəddin Razinin
“İsmətul-Ənbiya” əsərlərini buna nümunə göstərmək olar. Bu
dəyərli əsərlər dilimizə tərcümə olunmasa da bu yöndə araşdırma aparan
tədqiqatçıların daim müraciət etdikləri bir mənbələr olmuşdur. Zaman-zaman
yazılan bu əsərlər mövzunun aktuallığına əqli dəlildir. Yaşadığımız zamanda
belə mövzuya dair şübhə və iradlar meydana çıxır.
Müəllif soruşur ki, bu mövzuları araşdırıb ortaya
qoysaq “bununla hansı problemə son qoyacağıq? Dəyişən nə olacaq?”
Cavab: Çox
təəccüblüdür ki, müəfəssirlər Quranın “Furqan” surəsinin 52-ci ayəsinə əsasən
müasir zamanda şübhə və iradlara cavab verməyin ən üstün cihad olduğunu
yazarkən qarşı tərəf hələ “bununla hansı problemə son qoyacağıq? Dəyişən nə
olacaq?” sualını da verir. Bu mövzuda kifayət qədər elmdə sözünü demiş elm
əhlinin mülahizə və dəlillər əsasında deyilmiş fikirlərini qeyd etmək elə də çətin və
əlçatmaz deyil.
Peyğəmbərlərin ismət sifətini sual altına aparan dəstə
müqabilində heç bir şey etməyib susmaq yaxşıdır yoxsa bu şübhə və iradlara
cavab vermək və mövzuları aydınlaşdırmaq?
Digər peyğəmbərlərin məsumluğunu araşdırmaq yersizdir?
Bəziləri elə düşünür ki, “Məsumluq mövzusunda digər
peyğəmbərlərin məsumluğunu araşdırmaq indiki zamanda o qədər də önəmli deyil.
Çünki hazırda bütün müsəlmanlar sonuncu peyğəmbərin (s) şəriətinə əməl edirlər.
Bu baxımdan digər peyğəmbərlərin məsumluğu heç bir əhəmiyyət daşımır. Çünki
keçmiş peyğəmbərlərin təbliğ etdikləri şəriətlər aradan getdiyi (nəsx olunduğu)
üçün dolayısıyla keçmiş peyğəmbərlərin məsum olmaları da əməli baxımdan öz
əhəmiyyətini itirmişdir.”
Bu cür iddia və fikirlər İslami mətnlərlə uyğun deyil. Guya bizim
Musaya (ə) qarşı əqidəmizin, onu günahkar bilib-bilməməyimiz heç nəyi
dəyişdirməyəcəkdir. Bu düşüncəyə malik olanlar peyğəmbərləri öz düşüncələrinə görə
bir-birindən fərqləndirir və ayırırlar. Halbuki
Quran bu mövzuda buyurur: “Biz Onun peyğəmbərləri arasında fərq
qoymuruq.” (“Bəqərə” surəsi, 285)
Bundan əlavə Allah bizə Həzrət İbrahimidə (ə) nümunə
göstərir.
“İbrahim və onunla birlikdə olanlar (möminlər) sizin
üçün gözəl örnəkdir.” (“Mumtəhinə” surəsi, 4)
Bu mövzunu əməli və düşüncəyə bölmək özü də doğru
deyildir. Çünki insanın düşüncə və əqidəsi onun əməllərini təşkil edir. Bir
insanın əməli elə onun düşüncə və əqidəsinin məhsulu deyilmi?
Digər yöndən əgər o peyğəmbərlərin qissələri bizim
üçün önəmli deyildisə niyə son kamil və müqəddəs kitabımızda buna yer yerilib?
Olmaya o ayələr də hökmünü itirib? Axı Quran hər bir peyğəmbəri bizə nümunə
təqdim edir. İbrahim (ə) və Allah Rəsulunun (s) simasında bunu müşahidə etdik.
Allah hər birinin adlarını tək-tək çəkməlidir ki bu yanlış düşüncəyə son
verilsin?
Şeyx Tusiyə məsumluq barədə irad tuanlara Quran və tarixdən xatırlatma
Öncə Şeyx Tusinin dəlilini görək:
Şeyx Tusi özünün “Təcridul-Etiqad” əsərində yazır:
“İnsanlar arasında etibar qazanması üçün peyğəmbərdə ismət xüsusiyyətinin
olması vacibdir. Əgər peyğəmbərin davranışlarında qərəz olduğu duyulsa, həm
(peyğəmbər olduğu üçün) ona tabe olmaq, həm də (pis xüsusiyyətlərinə görə) onun
əleyhinə çıxmaq vacib olar. Bu isə artıq peyğəmbərin peyğəmbərliyini
inkar etmək deməkdir. Əgər Allah günahkar bir insanı peyğəmbərliyə seçsəydi,
insan¬lar onun dediklərini qəbul etməzdilər.”
Şeyx Tusi: “Peyğəmbərin dedikərinə etimad yaranması və
peyğəmbərliyin məqsədinin həyata keçməsi üçün, onun ismət məqamına malik olması
lazım və vacibdir”. (Nəsirəddin Tusi, “Təcridul-Etiqad”)
İndi isə Şeyx Tusinin bu fikrinə olan iradı oxuyaq: “Peyğəmbərin
günah edə biləcəyi fərzini qəbul etsək belə bu hal heç də onu adi insanların
səviyyəsinə endirmək kimi anlaşılmamalıdır. Biz, elə təsəvvür edirik ki, sanki
peyğəmbərin günah edəcəyi fərzini qəbul etsək deməli o da adi insanlar kimi
addım başı günah edəcək. Әgər belə olmuş olsaydı o zaman onlar heç vaxt
peyğəmbərlik məqamına yüksələ bilməzdilər. Peyğəmbərlərin günah etdiklərini
qəbul edənlər belə bu kimi halların nadir hallarda baş verdiyini söyləyirlər. Nadir hallarda, bilməyərəkdən
insanın günah etməsi heç zaman ona olan etimadı aradan aparmaz.”
Cavab: Qurana nəzər salsaq bu iradın asanlıqla batil edə
bilərik. Qarşı tərəfin iddiasına əsasən peyğəmbərlər günah etsə belə bu onun
adi insan olması demək olmaz. Diqqət edin söhbət günahdan gedir. Daha sonra
maraqlı bir cümlə də işlədilir: “Nadir hallarda bilməyərəkdən insanın günah
etməsi heç zaman ona olan etimadı aradan aparmaz.”
Bu cümlənin
batilliyini elə yaşadığımız həyatda da müşahidə etmək çətin deyil. Bəzən
kimlərsə bir günahı edir və onu ittiham
edənlərə də “bilmirdim belə olacaq”, “Nə biləydim belə olar”, “Belə olacağını
bilsəydim etməzdim” desə də insanlar ona daha ciddi mövzularda etimad etmir.
Qarşı tərəf deyəsən peyğəmbərin (s) “Muməmmədul-Əmin” olmasına baxmayaraq yenə
ona qarşı çıxanları unudub? İndi siz fərz edin peyğəmbərdə (s) zərrə eyib və
nöqsan müşahidə edilsəydi ona qarşı necə bir anti təbliğat kompaniyası baş qaldırardı.
Bu gün müxtəlif din düşmənləri peyğəmbər (s) əleyhinə təbliğatlar aparır. Əgər
nəinki günah bir eyib belə bilsəydilər bunu əllərində şüar edib dünyaya car
çəkərdilər. Odur ki, bu və bu kimi yüzlərlə dəlil qarşı tərəfin olduqca ciddi
xətaya yol verdiyini göstərir. Bunu birdəfəllik anlamaq lazımdır ki,
peyğəmbərlər nəinki günah, xəta və və səhv belə etməyiblər. Şeyx Tusiyə irad
tutmazdan öncə Quran və tarixi hadisələrə nəzər salsaq məsələ həllini
tapacaqdır.
Peyğəmbərlərlə alimlərin müqayisəsi – Uğursuz müqayisə yoxsa Əbdul-Vəhhabın
fikrinə həyat verilməsi?
İslam
alimlərini, məqamları nə qədər uca olursa olsun peyğəmbərlərlə müqayisəsi
uğursuz müqayisədir. Bir alimin günaha yol verməsi ilə peyğəmbərin (s) günaha
yol verməsi tamamilə fərqlidir. Çünki heç kim alimlərin məsumluğunu iddia
etməyib. Elə buna görə də alimin səhvə və xətaya yol verməsi heç kimə təəccüblü
gəlmir. Amma peyğəmbərlərin məsumluğunu isə Quran özü bizə təlim verib. Bu
iradı gördükdə Əbdul-Vəhhabın sözü yadıma düşdü. O deyirdi: “Mənim əsam
peyğəmbərdən (s) daha xeyirlidi. Çünki, mən əsadan istifadə edir və onunla ilan
öldürürəm. Amma, Muhəmməd artıq ölüb və heç kimə faydası toxunmur.
(Sələfiyyətul-vəhhabiyyə səh. 42)
Sözün təsirli olması üçün məsumluq
prinsipi şərtdirmi?
Bəziləri elə
düşünür ki, peyğəmbərin (s) sözünün insanlara təsirli olması üçün məsumluq
sifəti şərt deyil. Bunu da “əmr be məruf və nəhy əz munkər”lə müqayisə edirlər.
Olduqca yanlış müqayisədir. Bilirik ki, bir çox peyğəmbərlər insanları haqqa
dəvət etdikləri halda onlardan üz döndərənlər, onlara olmazın sözü deyənlər də
tapılırdı. Həzrət Muhəmməd (s) də bura daxildir. Yaxşı indi sual yaranır:
- İnsanlar
peyğəmbərlərdən üz döndərirdisə problem peyğəmbərlərdə idimi?
- Sözləri təsir
etmirdi deyə məsum olmalarına bir iradmı tutmalıyıq?
- Söz kiməsə
təsir qoymursa məsumun nə günahı?
Sadə bir misal.
Fərz edək ki, eyni mövzu barədə bir neçə sadə vətəndaş və tanınmış və nüfüzlu
alim mövqe bildirir. Əlbəttə ki insanlara təsir qoyan söz həmin nüfuzlu və
tanınmış şəxsin sözü olacaq. Başqa bir misal. Eyni mövzu barədə bir neçə alimin
sözü və digər tərəfdə bir məsumun sözü olsa nə edəcəyik? Sözsüz ki, insanlar
məsumun sözünə daha çox etibar edəcəklər. Çünki, onların məsumluğu insanlara
aramlıq bəxş edir və sözlərini rahatlıqla qəbul edirlər. Deməli məsumluq sözün
təsir etməsində və qarşı tərəfin onu qəbul etməsində əvəzsiz rola malikdir.
Digər tərəfdən
günah edən bir şəxs bu gün kiməsə nəsihət və tövsiyə verdikdə insanlar onun
sözlərini bir o qədər də ciddiyyətə almırlar. Məlumdur ki, günah edən bir
peyğəmbər obrazı da insanlar arasında rəvac tapsa onun sözləri təsirdən düşər
və insanlar ona etibar etməz. Bu mənaya işarə edən mübarək bir hədisdə “əgər
insanlar sizin günah etdiyinizi bilsə onda sizi dinləməz və sözlərinizə
əhəmiyyət verməzlər. Yox əgər günah etdiyinizi bilməsələr, onda dedikləriniz
onlar da təsir qoymayacaq.”
Qarşı tərəf
burda da məsələləri ciddi şəkildə qarışıq salmışdır. Alimləri peyğəmbərlərlə
müqayisə etmək kimi bir yanlışlıqdan sonra bu cür yanlış addımın atılması heç
də təəccüblü deyil. Qarşı tərəf həm də unudur ki məsumun təbliği ilə adi
insanların təbliği çox fərqlidir. Çünki məsum zaman və şəraiti nəzərə alaraq
hər kəsə ona o zaman lazım olan ən gözəl cavabı verir. Bəs biz?
Peyğəmbərə (s) itaəti əba və qəba geyinməkdə görən gülünc baxış tərzi
Qarşı tərəf
soruşur ki, məsuma birbaşa itaəti vacib edən ayələrdən istisnasız olaraq itaəti
hardan çıxardınız? Eyni sualı biz də veririk ki, yaxşı istisnasız itaətin
olmadığını siz hardan çıxartdınız?
Biz qarşı
tərəfin sualına Quranla cavab verməyə hazırıq. Lakin məqalə müəllifi öz
subyektiv fikirləri ilə danışıb dəlil təqdim etmədiyindən biz də dəlil
göstərmirik. Biz bu mövzuya “Bütün peyğəmbərlər məsumdur” kitabında dəlillər
gətirmişik.
Qarşı tərəfin
etdiyi ciddi səhvlərdən biri də öz sözünə dəlil kimi gətirdiyi gülünc iddiadır.
Müəllif yazır ki, əgər peyğəmbərə (s) istisnasız itaət ediriksə onda gərək əba
və qəbada gəzək. Bu nə avam və gülünc iddiadır. Yəni din adı ilə yazı yazan
adam bu qədərini anlamır ki, hər bir millətin özünün mənsub olduğu coğrafiyaya,
həyat tərzinə uyğun geyimi olmuşdur? Bunu anlamaq belə çətindir? Peyğəmbər (s)
zamanında peyğəmbərin (s) istifadə etdiyi bəzi geyimlərdən cahil və nadanlar,
müşriklər də istifadə etmişlər. Digər yöndən bu gün kimsə əba və qəba
geyinmirsə onda o peyğəmbərə (s) itaət etmir? Bunu hansı məsum sizə təlim edib?
Kimsə isbat edə bilərmi ki əba geyinməyən müsəlman Allah Rəsuluna (s)
itaətsizlik edib? Əsla! Əksinə sözü deyən şəxs özünü gülünc hala salmış
olacaqdır, necə ki buna şahid olduq.
Peyğəmbərlər bilərəkdən xətaya və səhvə düçar olarmı?
Bu mövzuda başqa
bir problem isə qarşı tərəfin peyğəmbərləri iki seçim arasında qoymaları və
onları etdiklərini bilməyərəkdən edilən xətalar sırasına daxil etmələridir.
Amma müəlliif yenə də səhvə yol verir.
Bilirik ki, heç
bir peyğəmbər bilərəkdən günaha, xətaya səhvə yol verməz. Bu birmənalıdır və
bunda ixtilaf yoxdur. İkinci iddaya gəlincə:
- Peyğəmbərlərin
bilməyərəkdən xəta etməsini isbat edən fakt varmı?
- Əgər peyğəmbər
(s) nadir hallarda belə günaha yol versəydi onda Allah onlara itaətdə istisnanı
şərt qoyardı. Lakin Quranda buna işarə edən heç bir hal yoxdur.
- Biz bilirik
ki, xəta, səhv adətən qəflətdən baş verir. Peyğəmbərlər qəflətə düçar olarmı?
- “Qələm”
surəsinin 4-cü ayəsini məsumluğa dəlil gətirən müəllif necə olur ki, Adəmi (ə)
istidna edir və onu xəta edə bilmə ehtimalını verir? Məgər bütün peyğəmbərlər
öz zamanlarında “ən üstün əxlaq sahibi” deyildilərmi?
- Görəsən
hansısa peyğəmbər (s) bilərək Allahın qanunlarını tapdalamışdır? Biz belə
peyğəmbər nümunəsi tanımırıq.
- Müəllifdən
soruşuruq hansı peyğəmbər hansı dəlilə əsasən bilməyərəkdən günah edib?
- “Xəta günah
deyil” deyib peyğəmbərlərə xəta nisbət vermək hansı məntiqi nəticənin
məhsuludur.
- Günah olmayan
hər sözü peyğəmbərlərə nisbət vermək olar deyə bir qanun, bir məntiq varmı?
- Lüğət
kitablarında bu sözün mənası izah edilərkən bu versiya da irəli sürülür ki,
xəta günah qəsdi olmadan edilən işlərdir. Burda yenə sual yaranır.
Peyğəmbərlərin bu cür işləri həyata keçirtdiyini təsdiq edən hansı faktlar var?
Peyğəmbərlər yanlışlığa düçar ola bilərlərmi?
- Maraqlı bir
cümlə isə budur: Hz Adəm istisna olmaqla bütün peyğəmbərlərin mütləq şəkildə
günahsız olmaları sabit olacaqdır.
Bu cümləyə
əsasən Adəm (ə) mütləq şəkildə günahsız deyil?
Həzrət Adəm (ə) heç bir meyvəni yeməmişdir – Məsələnin zahirinə aldananlar.
Həzrət Adəmin (ə)
qissəsində maraqlı olan məqamlardan biri də onun hansı meyvəni yeməsidir. Bu
mövzuda kifayət qədər fikir ayrılığı mövcuddur. Lakin məsələ həqiqətdə elə
deyildir. Mövzu ilə bağlı məsumluq mövzusunda qələmə aldığımız “Bütün
peyğəmbərlər məsumdur” kitabında geniş yer ayırdıq. Maraqlananlar müraciər edə
bilər.
Müəllif yazır ki
Adəm (ə) qadağan olunmuş meyvəni bilərəkdən yediyindən ona mütləq şəkildə məsum
demək yanlışdır. Görünür müəllif Həzrət Musanı (ə), Həzrət Yunusu (ə) gözdən
qaçırıb.
Maraqlıdır ki
müəllif Adəmin (ə) məsumluğunun isbatını önfərz olaraq təqdim edir. Bu da növbəti
bir problemdir. Müəllifin sözügedən mövzuda mütaliə əhli olmadığı yaxud
mənbələrdə kifayət qədər maraqlanmadığı aydınca görünür. Əgər diqqət
edirsinizsə biz hələ müəllifə konkret olaraq nə Qurandan, nə də digər
mənbələrdən dəlil göstərmirik. Çünki bir sıra fikirlər onun öz subyektib
fikridir. Əlbəttə Quran, hədis və səhih tarixi mənbələr həmin fikirləri batil
edir.
Nəticə olaraq
qeyd edirik ki, “Bütün peyğəmbərlər birmənalı olaraq məsumdurlar. Həzrət
Adəmdən Xatəmə (s) qədər bütün peyğəmbərlər nəinki günah, xəta və səhvdən də
məsumdurlar.”
Mahir Şəkərov –
İlahiyyatçı, araşdırmaçı.
Yorumlar
Yorum Gönder