Quranı pulla öyrətmək və oxumaq peyğəmbər (s) sünnəsində
Quranı pulla öyrətmət olarmı?
Bu məsələnin iki yönü var.
1. Quran müəlliminə dövlət tərəfində ayrılan xüsusi
məvacib (maaş).
2. Müəllimin özünün tələbədən pul tələb etməsi.
Birinci qrup
insanların pul almasında heç bir ixtilaf yoxdur. Çünki, müəllim dərs deyir və
bu dərsinin müqabilində pul alır. Səhihi Buxarinin nəql etdiyinə görə xəlifələr
zamanında da Quran müəllimlərinə maaşlar verilirdi. (Beyhəqi, Əssünənul-Kubra c.
6, səh. 124). Necə ki Həsən Bəsri də Quran müəllimlərinə maaş verərdi. (Buxari,
İcarə 16)
İkinci qrup
insanlara gəlincə, əgər bir şəxs savabını Allahdan gözləyərək bu işi görsə, çox
böyük əcr və mükafata sahib olar. Amma bir kimsə, Quranı öyrətmək müqabilində
pul tələb etsə çəkdiyi zəhmətinin əvəzi mütləq verilməlidir. Bunda qəti şəkk
yoxdur. Bəziləri bu işin caiz olmamasını söyləsə də, bu fikri müdaifə edənlər
Səhihi Buxaridəki hədisi sözlərinə dəlil kimi qeyd edirlər. Qeyd edək ki, İmam
Şafei, Hənbəli, Maliki də bu hədisə əsasən Quranı pulla oxumaq olar fikrini
dəstəkləmişlər. Yalnız Əbu Hənifə bunun əksinə olaraq bunu caiz bilməmişdir.
Abdullab bin Abbas nəq etmişdir: “Allah Rəsulu (s) buyurdu: Qarşlığında ücrət aldığınız
şeylərin ən haqlı olanı, Allahın kitabı müqabilindəki ücrətdir.” (Səhihi
Buxari, İcarə 16; Hədisin daha geniş formasına Buxarinin Tibb 33-34 bölməsindən
baxa bilərsiniz.) Quranı pulla öyrətmək olmaz deyənlərin gətirdikləri dəlil isə
hədis elmi baxımından zəifdir. Həmin hədisi oxuyaq.
Zəif hədis: “Ubadə bin Samit belə
demişdir. Suffə əhlindən bəzilərinə Quran və yazı öyrətdim. Onlardan birisi
mənə ox atılan bir yay hədiyyə etdi. Öz-özümə dedim. Bu bir mal deyildir. Mən
bununla Allah yolunda ox atacağam dedim. Bunu peyğəmbərə (s) deyincə Allah
Rəsulu (s) buyurdu: “Əgər Qiyamət günü boynuna atəşdən bir halqa dolanmasını
istəyirsənsə, onu qəbul et.” (İbn Macə, Ticarət 8; Əbu Davud Cadu 36)
Diqqət! Eyni mənbədə hədisin zəif və ravinin
məchul olması da qeyd olunur)
Eyni mətnlə
gələn bir hədis də Ubey bin Kəbdən gəlmişdir. Bu hədislərdə bir neçə müəmmalı
məsələ vardır.
1. Suffə əhli
niyə həmişə Quran öyrədənlərə yay hədiyyə edir? Başqa verəcək bir şeyləri yox
idimi?
2. Səhihi
Buxaridə qeyd olunan hədis və bu hədis bir-birin ziddir. Necə ola bilər ki,
peyğəmbər (s) eyni mövzuda iki fərqli və ziddiyətli fikirlər söyləsin?
3. Fərz edək ki,
hədis doğrudur, belə olduqda niyə xəlifələr zamanında Quran müəllimlərinə
xüsusi maaşlar təyin edilirdi?
4. Hədisin
mətnində “mənə hədiyyə etdi” ifadəsi gəlmişdir. Məgər hədiyyə və ücrət eynidir?
Əgər eynidirsə niyə əhli sünnə fətvalarında “hədiyyə niyyəti ilə heç bir eybi
yoxdur” cümləsinə rast gəlirik? (Buna aşağıda toxunarıq).
5. Bu kimi
hədislər niyə hədis kitablarında tənqid edilir?
Bu kimi hədislər
yenə də vardır, amma həmin hədislər bunlardan daha zəif olduğundan qeyd
etmirik. Bu kimi hədisləri İbn Həzm, Əl-Muhəllə c. 9, səh. 23-də tənqid
etmişdir.
Əhli sünnə
alimlərinin mövzu ilə bağlı fikirləri.
1. İmam Şafei,
Maliki və Hənbəli və bu şəxslərin ardıcılları Quranı pulla oxumaq və öyrətməyin
tərfdarlarıdır. Dəlilləri də Səhihi Buxaridə qeyd olunan hədisdir.
2. Əbu Hənifəyə
görə isə Quranı pulla həm oxumaq və öyrətmək caiz deyildir. Əbu Hənifənin bu
fikri birmənalı qarşılanmamışdır. Hənəfi alimlərindən bəziləri (Merginani) bu
işin istisna hallarında caiz olduğunu qeyd etmişlər. (Merginani, Əl-Hidayə c 3,
səh. 240)
Əbu Hənifə, bu
işin namaz və oruc kimi vacib ibadət saymış və bu üzdən bu fikrə gəlmişdir.
Lakin, Maliki məzhəbindən olan müfəssir Qurtubi bu fikrə qarşı çıxaraq Quran
mövzusunu namaz və oruc ibadəti ilə müqayisəsinin doğru olmadığını
vurğulamışdır. (Qurtubi, Ət-Təzkar səh. 105)
Hənəfi fiqh
alimlərindən belə Quran qarşılığında pulun alına bilcəyini söyləyən alimlər
vardır. Hətta Molla Hüsrev kimi alimlər bu pulun zorla alına biləcəyini qeyd
edir.
3. Həsən Bəsri,
İbrahim Ən-Nəhai, İbn Sirin, Ata b. Əbi Rəban, Şəbi, Nəvəvi, Suyuti, Qurtubi
kimi alimlər də “heç bir şərt qoşmadan pulun alına biləcəyini söyləmişdir.
Çünki, bu hədiyyə bölümünə daxil olar ki, bu da İslamda caizdir. (Bax: Zərkəşi
Əl-Burhan, c 1 səh. 457; Suyuti, Əl-İtqan c 1, səh. 103; Nəvəvi, Ət-tibyan səh.
43; və s.)
Quranı pulla oxumaq.
Əbu Səid Xudri
belə rəvayət etmişdir. Allah Rəsulunun (s) səhabələrindən bir dəstə mücahid
onlara verilən tapşırığı yerinə yetirmək üçün bir məntəqəyə səfər etdilər. Ərəb
qəbilələrindən birinə gedib müvəqqəti olaraq özlərini qonaq etmələrini
istəsələrdə qəbilə razılıq vermədi. Onlar da həmin məntəqəyə yaxın ərazidə
yerləşməyə qərar verirlər. Bu zaman qəbilə başçısını əqrəb sancır. Heç bir çarə
tapa bilməyən qəbilə, “bəlkə bu yeni gələnlərin içərisində həkim yaxud
dərdimizə çarə olacaq biri vardır” fikri ilə onlara müraciət edir. İçlərindən
biri, bir sürü qoyun müqabilində bu işi edəcəyini vəd edir və Fatihə sürəsini
oxumaqla onu sağaldır. Bu hadisəni Allah Rəsuluna (s) dedikdə, peyğəmbər (s)
onlara etiraz etməmiş və “mənə də bir pay ayırın” deyərək zarafat və
təbbəssümlə bu işin icazəli olduğunu bildirmişdir.” (Buxari, İcarə 16, Muslim ,
Salam 65, Əbu Davud, Tibb 19, Tirmizi Tibb 20)
Qeyd: Əbu Davud
Fatihəni səhər-axşam üç gün oxuduğunu, Tirmizi isə yeddi dəfə oxuduğunu və 30 qoyun
aldığı zikr edilməkdədir.
Bəziləri bu
hədisə irad olaraq bildirirlər ki;
1. O qəbilə
kafir qəbilə idi, bu səbəbdən onların mallarını almaq caizdir.
2. Qonağa hörmət
vacib ikən, onlar müsəlmanları rədd etmişlər.
3. Dua etmək
xalis ibadət olmadığından ücrət almaq icazəlidir.
İndi isə gəlin
bu üç iddianı rədd edək.
1. “Kafirlərin
malını almaq olar” qanunu harada yer alır? İslam dini hətta yəhudi və
xristianların müqabilində belə haqsızlığa göz yummayıb. Tarixdə bunun
nümunələri olduqca çoxdur. Müsəlman olan yəhudi çobanına “qoyunları yəhudilərə
(sahibinə) qaytar” deyə əmr edən peyğəmbərin (s) ümməti deyilik?
2. Qonağa
hörmət, müsəlmana aid olan bir əməldir. Müsəlman olmayana bu hökm vacib
olmadığı kimi bunu dəlil kimi gətirmək də yanlışdır.
3. “Dua ibadət
xalis ibadət deyil” demək yanlış olardı. Quranın “Duanız olmasa Allah sizə nə
dəyər versin” (Furqan 77) ayəsi və “Dua ibadətin özüdür” hədisi sözümüzün
dəlilidir.
Hədisə irad
bildirənlər bir məsələni gözdən qaçırmışlar. Bu hədislərin mənbələrinə və hədis
kitbalarında yer alan bölümlərinə baxdıqda görəcəyik ki, hədis ya “Tibb”
bölümündə ya da “Xəstəyə dua oxuyub, şəfa diləmək” bablarında yer almışdır.
Deməli, anlaşılır ki, bu tibbi məsələdir və həmin səhabə də o xəstəyə tibbi
yardım göstərmiş, Quran ayələri ilə xəstəliyini müalicə etmişdir. Alınan
qarşılıq da məhz bu tibbi yadıma görə idi. Əziz İslam peyğəmbərinin (s)
həyatına baxdıqda görürük ki, peyğəmbər (s) qan aldırmış və bunu edən şəxsə
buğda yaxud xurma vermişdir. (Bax: Buxari Tibb 13 və 17)
Quranı pulla oxumaq və ya oxutdurmaq olarmı?
Əvvəla bunu
bilmək lazımdır ki, insanın dünyasını dəyişənlər üçün Quran oxuması və ya
oxutdurması ixtiyari bir işdir. Dünyasını dəyişənlərə Quran oxuyaraq savabını
onlara hədiyyə etmək savab və bəyənilən bir əməldir ki, biz bunları əziz
peyğəmbərimizin (s) tövsiyələrinə uyğun olaraq həyata keçiririk.
“Ölənlərə Yasin oxuyun” hədisinin mənbələri;
1. Səhihi Müslim
c 5, səh 73-78
2. Nəvəvi -
Riyazus-Salihin səh 293.
3. Səhihi Müslim
c 3, səh 202.
4. Səhihi Müslim
c 1, səh 61.
5. Tirmizi c 8,
səh 306.
6. Nəsai c 6,
səh 117.
7. Qunduzi
Əl-Hənəfi - Yənaibul-Məvəddət səh 55.
8. Tirmizi c 5,
səh 306.
9. Əhməd ibni
Hənbəl c 1, səh 95.
10. Səhihi
Muslim c 2, səh 360.
11. Cəlaləddin
Suyuti – Tarixul-Xuləfa səh 190.
12. Büyük Şafii
İlmihali səh 198, türkçə
13. Şərhul-Səhihi
Muslim c 3, səh 202.
14. Müsnədi Əhməd
c 5, səh 26.
İndi keçək
Quranın pulla oxunub oxunmaması məsələsinə. Hər bir müsəlman şəriətdə qeyd
edilən hökmləri bilməli və bacardıqca ona əməl etməlidir. Əgər bir şəxs,
şəriətdə deyildiyi kimi, atası-anası vəfat edən zaman, onun cənazəsinə özü qüsl
verməyib, bu işi başqasına tapşırırsa, onun kəfənlənməsi, qəbrinin qazılması,
onun ruhuna Quran oxumaq və bu kimi bütün işlərin öhdəsindən gələ bilmirsə və
bu deyilən işləri başqasına həvalə edirsə, qarşı tərəf də bunu tələb edirsə
deməli onun haqqını da verməlidir. Kimsə bir işi bacarmırsa, və başqasına o işi
gördürürsə, onun haqqını verməməlidir?
Biz dünya
həyatımızda bir çox sahələrində başqalarından yardım istəyirik. Bir evin inşa
edilməsi, maşın nasaz halda olduqda, hər hansı bir əşyamız sıradan çıxdıqda və
s. Biz, bütün bu işlərə görə başqalarına iki səbəbdən dolayı ücrət, haqq
veririk.
1. O işi özümüz
bacarmırıq.
2. İş
tapşırdığımız şəxsin vaxtını alır və öz şəxsi işimizlə onu məşğul edirik.
Biz heç bir
haqla, bizim üçün ən sadə bir işi görənə də haqqını verməmək kimi bir jesti
həyata keçirə bilmirik. Çünki, dediyimiz iki səbəb burada vardır. Quran mövzusu
da bu qəbildəndir.
Əvvəla, heç kimi
məcbur edən yoxdur ki, kiməsə pul verib Quran oxutdursun. Heç Allah da bunu
bizdən tələb etmir. Hər kəs könüllü şəkildə bu işi görür. Heç kim iddia edə
bilməz ki, filan Quran oxuyan məni atam üçün Quran oxumağa, məcbur edib. Hər
kəs könüllü özü bu işi görməkdədir. Çünki ya özü bacarmır, ya da buna vaxt sərf
etmək istəmir. Odur ki, bu işi görmək üçün birini təyin edir.
Kimsə Quran
oxuya , yaxud digər bir işi özü görə bilmirsə və bunu bacaran bir şəxsə həvalə
edirsə onun haqqını da verməlidir. Bu İslam dininin əsas prinsiplərindəndir.
Hədisi-Qudsidə buyurulur: “Allah buyurur ki: “Üç qrup insan vardır ki, Qiyamət
günü Mən onların qənimiyəm. Mən, kimə qənim kəsilərsəm, onu həlak edərəm. O üç
qrup insan bunlardır:
1. Mənə söz
verib, sonra vədindən dönən
2. Azad bir
insanı (kölə kimi) sataraq pulunu yeyən
3. Bir nəfərə iş
gördürüb, ondan istifadə etdikdən sonra pulunu verməyən kimsələrdir.”
(Sünəni-İbn Macə, Babur-Ruhun, 2143.)”
Allah özü
buyurur ki, bir insana iş gördürsəniz onun haqqını verin.
Deməli, bir kəs
bacarmadığı bir işi başqasına gördürürsə onun haqqını da verməlidir. Bu, bütün
işlərdə belədir. Quranı pulla oxumaq da bu qəbildəndir. Yox, əgər kimsə pul
vermək istəmirsə zəhmət çəkib öz işini özü görsün. Yoxsa kimdənsə tələb etməsin
ki, atama-anama, qardaşıma müftə Quran oxu. Bu həm İslama, həm də ağıl və
məntiqə ziddir.
Bziləri qeyd
edir ki, “qəbirstanlıqda pulla Yasin oxutmağın savabı ölülərimizə nəinki
çatmayacaq, hətta onu oxuyanlar və oxutduranlar üçün bir vəbalı (bəlası) da
toxunacaqdır.”
Deməli Yasin
pulsuz oxunsa ölüyə çatar? Quranı oxuyanlara və oxutduranlara bu işin nəinki
vəbalı (bəlası) toxunacaq, əksinə, bu işi gördüklərinə görə savab qazanacaqlar.
Necəki, Abdulllah ibni Ömər insanlara tövsiyə edirdi ki, öz ölənləri üçün Quran
oxusunlar. (Beyhəqi c. 4, səhə 56)
Əgər bu işin
bəlası var idisə nə üçün Abdullah ibni Ömər bu işi camaata tövsiyə edirdi?
Quranı pulla oxumaq Allahın ayələrini satmaqdır?
Bəziləri öz sözlərinə
dəlil olaraq deyirlər ki, “Allah Bəqərə sürəsində bizə “Mənim ayələrimi ucuz
qiymətə satmayın və yalnız Məndən qorxun.” (“Bəqərə” surəsi, 41) deyir. Allahın
ayəsini ucuz qiymətə satmağın növlərindən biri də onu ölülərə oxumaqdır.”
Bu ayəniz təfsir
və nazil olma səbəbinə baxdıqda, mövzunun tamamilə fərqli olduğunu görəcəyik.
Allah bu ayədə yəhudi alimlərinin öz əhdlərinə - Tövratda peyğəmbərin gəlişi
ilə bağlı qeyd olunan ayələri camaatdan gizlədərək, peyğəmbərə qarşı
çıxmalarından, danışır. Onlar Allahın ayələrinə qarşı kafir oldular. Alimlərin
susmasının və haqqı gizlətməsinin səbəbi, onların maddiyyata bağlılıqları idi.
Allah da onların bu əməllərini rəmzi olaraq “ayələri satmaq” adlandırır.
Quranın bu ayələrində sui istifadə edərək insanları aldatmaq doğru deyildir.
Mahir Şəkərov – İlahiyyatçı araşdırmaçı.
Yorumlar
Yorum Gönder